: بچه ها بیشتر از بزرگترها مسابقه را دوست دارند ، چون آنها عاشق هیجان هستند و هر مسابقه ای به هر شکل که باشد هیجانی را به همراه دارد. این مسابقه می تواند به شکل گروهی یا انفرادی باشد.
کد خبر: ۱۴۴۲۰۱

البته فقط مسابقات تلویزیونی و ورزشی هستند که وقتی به صورت انفرادی هم برگزار می شوند جذابیت دارند. تلویزیون معمولا وقتهای خالی آنتن را به مسابقات تلفنی که به شکلی انفرادی برگزار می شود اختصاص می دهد. این مسابقات که هدفشان جذب مخاطب بیشتر برای شبکه است جوایز بزرگی دارند اما وقتی مسابقه ای برای کودکان طراحی می شود نقش جایزه در آن کمتر می شود. مسابقه ای که برای کودکان و نوجوانان طراحی می شود و در واقع کارزاری است برای این که این گروه سنی اطلاعات ، توانایی های فردی و دانستنی های خود را محک بزنند. چند سال پیش شبکه 2 با طراحی مسابقه «ساعت شنی» این انگیزه را در کودکان ایجاد کرد تا برای شرکت در این مسابقه تلاش کنند تا دایره اطلاعات عمومی خود را گسترش دهند. بعد از این مسابقه می توان به مسابقه «محله به محله» اشاره کرد که آن هم در شبکه 2 طراحی شد ، مسابقه کاملا هیجانی که توانمندی کودکان هر محله را محک می زد. این مسابقه اکنون هم گاه گداری از شبکه 2 پخش می شود البته در توفیق این مسابقه که چندین سال دوام آورده است نمی توان اجرای خوب «روشن پژوه» را نادیده گرفت . اما با نگاهی به سالهایی که گذشته است نمی توان مسابقه علمی و برنامه ریزی شده ای را که هدفش علاوه بر ایجاد لحظاتی پرهیجان و شاد، بالا بردن دانش کودکان و نوجوانان هم باشد را در میان شبکه های مختلف پیدا کرد. البته گاهی مسابقاتی روی آنتن برخی از شبکه ها می رود که معمولا به دلیل نداشتن جذابیت بخصوص در زمینه اجرا ، طراحی صحنه و صد البته طراحی سوالات نمی توانند مخاطب زیادی جذب کنند. شاید بعد از این همه سال و رفت و آمد مجریان زیادی به برنامه های کودک و نوجوانان جای تعجب باشد که هنوز هم بهترین مسابقات کودک و نوجوان را مجریان قدیمی مثل شهریاری و روشن پژوه اجرا می کنند و مجریان جوان نتوانسته اند برای آنها رقیبی به شمار آیند.با همه اینها چند وقتی است از برنامه کودک و نوجوان شبکه یک سیما مسابقه ای در حال پخش است که «ماه و مهر» نام دارد. این مسابقه یک مسابقه کاملا علمی است که به صورت تلفنی برگزار می شود و بیشترسوالات آن درباره اطلاعات عمومی است که هر نوجوانی لازم است آنها را بداند. مثلا واحد پول کشورهای مختلف یا رنگ پرچم آنها و این که هر کشوری در چه قاره ای واقع شده است . اطلاعاتی درباره نجوم و ستاره ها و... «مینا هاشمی» برای نوجوانان دیروز که برنامه «نیمرخ» متفاوت ترین برنامه دوران نوجوانی شان بود و برای کودکان امروز که دارند یواش یواش وارد دنیای نوجوانی می شوند ، مجری توانمندی است که اجرای او با مهربانیش عجین شده و خیلی زود می تواند با اجرای راحت و بدون تکلفش کودکان و نوجوانان را با خود همراه کند. هاشمی می داند که موثرترین راه برای جذب مخاطب نوجوان این است که حس اعتمادبه نفس را در این گروه سنی ایجاد کنی و به او ثابت کنی که می تواند به تو به عنوان مجری اعتماد کند. مخاطب هوشیار و زود رنج نوجوان باید اطمینان پیدا کندکه تو به عنوان مجری پشت او را خالی نمی کنی و به او نمی گویی اطلاعات ما از تو بیشتر است پس پای تلویزیون بنشین و فقط یادبگیر. هاشمی در این سالها پی برده است که باید به مخاطب خود بگوید: با ما همراه شو تا دانسته هایمان را با هم در میان بگذاریم .مسابقه «ماه و مهر» یک مسابقه تلویزیونی است که اساس خود را بر محور «شانس» گذاشته است . مسابقه ای که نه جوایز بزرگی دارد و نه از دکور خاص و آنچنانی استفاده کرده است و نه تماشاچی را برای تشویق به استودیو آورده است . یک مسابقه کاملا ساده که سرنوشت شرکت کننده خود را به یک «گوی» سپرده است . گویی که می چرخد و با فرمان ایست شرکت کننده می ایستد و برای او ارقامی را به ارمغان می آورد ، اعدادی که یا او را برنده می کنند و یا بازنده . «پوچ» بدترین حالتی است که گوی چرخان با خود می آورد. این پوچ می تواند باسوادترین شرکت کننده را هم به بازنده تبدیل کند. مسابقه «ماه و مهر» با ساختاری که دارد و هیجانی که از نوع برد و باختش عاید شرکت کننده می شود به خودی خود جذاب است ، اما در این میان نمی توان نوع اجرای این مسابقه را نادیده گرفت . مسابقه ای که به شرکت کننده باهوش و باسواد خود می گوید گاهی در زندگی باید بدون دلیل پذیرای برد و باخت بود و نباید همیشه به دنبال دلایل پیروزی و شکست رفت گاهی ممکن است در زندگی «پوچ» بیاوری . در این شرایط است «مجری» که به ایجاد حس اعتماد به نفس در مخاطب خود معتقد است با درک شرایط شرکت کننده ترجیح می دهد به جای حذف شرکت کننده ای که «بخت» با او همراه نبوده به او «ارفاق» کند و باز هم «گوی» را بگوید تا برای او بچرخد. هاشمی پس از سالها تجربه اندوزی در گروه کودک و نوجوان شبکه یک این را می داند که می تواند با نوع بیان خود و ایجاد فضای رفاقت بین خود و مخاطب مسابقه ای با ساختار «مهر و ماه» آن را از حالت رسمی خارج کرده و به مخاطب نوجوان خود بگوید این فقط یک برنامه تلویزیونی است که نباید زیاد هم آن را جدی بگیرد. هاشمی حتی با شرکت کننده ای که باخته است چنان صحبت می کند که گویا او برنده مسابقه است . مسابقه هرچند براساس شانس است اما مجری همیشه به شرکت کننده یادآور می شود که او اطلاعات خوبی داشته و با این میزان بهره هوشی می تواند موفقیت های خوبی کسب کند. با همه اینها «مهر و ماه» توانسته بین مخاطبانی که در تابستان بیشتر به فکر تفریح و بازی هستند جای خود را باز کند. مسابقه ای که «بچه ها» را با واژه «شانس» بیشتر آشنا می کند البته خیلی خوب می شد که روان شناسان و جامعه شناسان هم درباره چنین مسابقاتی نظر می دادند و می گفتند مسابقاتی چون ماه و مهر چقدر می تواند در ساختار شخصیتی بچه ها موثر باشد. اما باز هم پرانتز جایگاه پژوهش درباره برنامه سازی در تلویزیون خالی مانده است.

طاهره آشیانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها