عرضه اولیه 5 درصدی سهام شرکت ها روش درستی نیست

ایسنا: عرضه اولیه پنج درصدی سهام شرکتها باعث ایجاد صفهای خرید و افزایش قیمت سهام آن شرکت میشود.
کد خبر: ۱۴۴۱۸۹

حسین خزلی خرازی مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی ، در پاسخ به ذکر مزایا و معایب عرضههای اولیه پنج درصدی (قطرهای) گفت: این عرضهها مزایایی نداشته و بیشتر معایب است زیرا که وقتی بازار تشنه است و سهام به این صورت عرضه میشود صفهای خرید ایجاد شده و باعث میشود که قیمت سهم خود به خود افزایش یابد حتی اگر قیمت اولیه آن بالا باشد.
وی خاطرنشان کرد: به کار بردن اصطلاح کشف قیمت برای این عرضهها زمانی درست است که نیروهای عرضه و تقاضا درست و واقعی عمل کنند زیرا نحوه عرضه زمان و میزان آن در قیمت سهم و وجود صف برای آن تاثیر گذار است و در بیشتر بورسهای دنیا مثلا لندن 30 درصد سهام شرکت شناور شده سپس وارد بورس میشود یعنی قبل از این که وارد بورس شود باید سهام شناور آن مشخص باشد در بورس ما نیز از عرضه کننده تعهد میگیرند که وقتی وارد بورس شد باید 20 درصد سهم free flot باشد که عملا این کار اتفاق نمیافتد.
خرازی افزود: به همین دلیل پیشنهادی به صورت مکتوب به سازمان خصوصیسازی، سازمان و شرکت بورس ارائه کردیم که براساس آن برای کمک به عرضههای اصل 44 قانون اساسی هر شرکتی که میخواهد وارد شود در شبکه یکی از بانکها برای مدت محدود (10 تا 15روز) حداقل 20 درصد از سهام خرد آن با قیمت پایهای که کارشناسان مشخص میکنند به مردم واگذار شود پس از آن اطلاعات سهامدارانی که این سهام را از شبکه بانکی خریداری کردند در کامپیوتر بورس ثبت شود پس از این کار 20 درصد سهم به صورت واقعی شناور است یعنی 20 درصد آن واقعا در دست مردم است.
وی ادامه داد: در غیر این صورت هر سهمی با هر قیمتی که وارد میشود عدهای روز اول آن را خریداری کرده و وقتی که خریدند در روزهای آینده حداقل پنج تا 10 درصد قیمت آن دو درصد دو درصد بالا میرود، به همین دلیل است که در روز اول اعتراضهایی مبنی بر این که نوبت رعایت نشده است پیش میآید.
این کارگزار بورس یادآور شد: این اقدام یک ضرر دیگری دارد و آن این است که تحلیل، ارزیابی و ریسکپذیری را از بین میبرد و دیگر کسی تحلیل نمیکند که این شرکت چه اطلاعاتی و چقدر سودآوری دارد، همه در صف قرار گرفته و خواهان خریداری آن هستند.
او افزود: ولی اگر نیروهای عرضه و تقاضا واقعی عمل کنند و در روز اول حراج واقعی باشد یعنی هر کسی که حاضر است بیشتر و گرانتر خریداری کند این سهم را به او بدهند و تعداد سهامهایی که کارگزار میتواند خریداری کند باز بگذارند رقابت واقعیتر میشود، در غیر این صورت هنگامی که سهم را تقسیمبندی و کوپنی بین کارگزار توزیع میکنند یک عده آن را خریداری کرده و عدهای دیگر خریداری نمیکنند.
وی با بیان این که اکنون حراجهای داخل بورس کامل نیست اظهار کرد: به دلیل این که این اصرار وجود دارد که حتما این سهم بین عموم توزیع شود بنابراین قیمتهای غیر بازار عرضه میشود و اختلاف بر سر این که چگونه کارگزاران سهم را تخصیص داده و تقسیمبندی میکنند همواره وجود دارد.
خرازی تاکید کرد: در صورتی که این روش یک بار امتحان شود و در عرضه اولیه یک سهم دست کارگزار و مشتری برای خرید هر تعداد سهم باز گذاشته شده و هر کسی گرانتر سهم را میخرد و هر چقدر که میخواهد خریداری کند به او واگذار شود در این صورت رقابت واقعیتر شده و بازاریابی برای روزهای آینده انجام میشود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها