دموکراسی با زور اسلحه

جو اچ.دی.بایدن ، سناتور دموکرات ایالت آیوا و رئیس شورای سیاستگذاری روابط خارجی سنای امریکاست. سناتور بایدن یکی از 8 نامزد مقدماتی دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در نوامبر سال 2008است.
کد خبر: ۱۴۳۵۳۰

وی در عین این که یکی از منتقدان سرسخت سیاست خارجی نومحافظه کاران بخصوص در زمینه مدیریت بحران و اتخاذ دکترین های امنیتی است تنها دموکراتی در سناست که در همراهی با طرحهای امنیتی بوش نظیر رای موافق به بودجه مورد درخواست بوش برای ادامه جنگ عراق همواره انتقادات بسیاری از دموکرات ها را برانگیخته است.
با این حال بایدن یکی از مخالفان جدی برنامه هسته ای ایران است که رویکردی سختگیرانه نیز نسبت به تقابل منافع تهران با دوستان منطقه ای واشنگتن دارد.
وی در عین حال بارها نسبت به طرح دکترین طرح دفاع مشروع و حملات پیشدستانه به تاسیسات هسته ای ایران هشدار داده است.
سناتور بایدن در دنیای سیاست به صراحت لهجه و بی پروا حرف زدن مشهور است و راهبردهای انتخاباتی وی در ادامه مبارزه با تروریسم ، کنترل مهاجرت غیر قانونی ، کاهش نرخ بهره ، مخالفت با ازدواج همجنس ها و سقط جنین با استقبال بسیاری از مردم روبه رو شده است.سناتور بایدن از منتقدان سیاست خارجی دولت بوش است.
آنچه در ادامه می آید ماحصل گفتگوی اختصاصی «جام جم» با سناتور دموکرات جو بایدن ، رئیس شورای سیاستگذاری روابط خارجی سنای امریکاست.



سناتور بایدن ! اگر موافق باشید گفتگو را با خود شما شروع می کنم. به نظرسنجی های اخیر موسسات زاگبی و پیو که نگاه می کردم ، هیلاری کلینتون از نظر جمع آوری کمکها و اعانه های مردمی و باراک اوباما از نظر محبوبیت از دیگر نامزدها پیشی گرفته اند. به نحوی که بسیاری پیش بینی می کنند رئیس جمهور آتی ایالات متحده یا یک زن است یا یک سیاه پوست. براساس این نظرسنجی ها شما پس از کلینتون و اوباما قرار دارید. با توجه به زمان باقیمانده به انتخابات ، چه راهبردی را برای پیروزی در نظر دارید؛
بهتر بود شما نگاهی هم به نظرسنجی های یو توبی و تی وی ام می کردید. در آن نظرسنجی ها من هم از هیلاری کلینتون و باراک اوباما و هم جان ادواردز پیشتر بودم. کمیته اکتشافی پژوهشگری انتخاباتی من در بیشتر ایالت ها توانسته است کارتهای بیشتری را به نسبت دیگر نامزدها توزیع کند و حامیان به ثبت رسیده من در بسیاری از ایالت ها نظیر فلوریدا ، تنسی ، نوادا و کارولینا از دیگر نامزدها بیشتر است . این که می گویید رئیس جمهور بعدی ایالات متحده یک زن یا یک سیاهپوست است ، من باید به شما بگویم رئیس جمهور آینده امریکا باز هم یک سفیدپوست خواهد بود.

بسیاری معتقدند جدا از صراحت لهجه ، شما تا حدی بی پروا حرف می زنید. هنوز جمله شما که در کنگره گفتید اگر سراغی از تروریست های نسل جدید می گیرید سری به منطقه حاشیه نشین واشنگتن بزنید ، از یادها فراموش نشده است. فکر نمی کنید این صراحت کلام شما برایتان دردسر ساز شود؛
من در سوال قبلی شما گفتم که برنامه من برای ماههای آینده است و این رک بودن و صراحت کلام هم مشخصه جو بایدن رئیس جمهور آینده امریکاست.

آقای بایدن شما همواره از منتقدان سر سخت سیاست خارجی بوش بخصوص در بحث مدیریت دکترین های امنیتی و کنترل بحران بوده اید. با این حال شما تنها دموکراتی در سنا بودید که به بودجه 110 میلیارد دلاری مورد درخواست بوش برای اجرای دکترین جدید کمربند امنیتی بغداد رای مثبت دادید. این تفاوت در نگاه و عمل شما چگونه قابل توجیه است؛
ما می دانیم که با گذشت یک ماه از راهبرد کمربند سبز بغداد این طرح فقط از شکست امریکا در عراق جلوگیری کرده است و به پیروزی ایالات متحده منجر نخواهد شد. رئیس جمهور بی محابا کشور را به جنگ عراق کشاند و این کشور گروگان و اسیر هرج و مرج قابل پیش بینی این اقدام است. برای همین هم ما (دموکرات ها) هم در سنا و هم در کنگره خواستار عقب نشینی در برابر تروریسم یا خروج از عراق بدون توجه به آشوب ناشی از چنین اقدامی ناگهانی نیستیم بلکه از تغییر اساسی به سوی سیاستی حمایت می کنیم که بر دیپلماسی محکم و پایدار منطقه ای استوار باشد. برای این راهبرد هم راه های دیپلماتیکی را طراحی کرده ایم که اواخر جولای در کنگره ارائه خواهیم کرد. ما در این راهبرد جدید ابتدا باید با مشکل شبه نظامیان و نفوذ عناصر فرقه ای و سابق در نیروهای پلیس و ارتش عراق برخورد کنیم . برای جلب حمایت اعراب اهل تسنن عراق از دولت جدید ، باید قانون اساسی تا آخر تابستان امسال اصلاح شود و باید کنفرانس صلح منطقه ای عراق تشکیل شود که در آن همسایگان عراق متعهد شوند نه تنها از دخالت در امور داخلی عراق خودداری کنند بلکه در مشارکت به تامین امنیت عراق هم همکاری کنند. من می گویم این آخرین فرصت رئیس جمهور بود و ما با این طرح به او این فرصت را دادیم.

پس از گفتگوی سفیران ایران و امریکا در عراق دور بعدی مذاکرات اواسط جولای در بغداد برگزار شد. می خواستم بپرسم آیا شما با روند کنونی مذاکرات تهران و واشنگتن بر سر بحران عراق موافقید و آینده این مذاکرات را چگونه ارزیابی می کنید؛
از وقتی موضوع گفتگوهای ایران و امریکا مطرح شده ما تاکید داشته ایم که این مذاکرات نباید به عنوان نشستی برای طرح مسائل دیگر استفاده شود. این گفتگوها تنها به مساله کشور عراق محدود می شود و دیگر موضوعات بخصوص مساله پرونده هسته ای ایران و تحریم های اقتصادی باید در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپایی مطرح شود. من فکر می کنم اگر این گفتگوها قرار است نتایج ملموسی برای عراق و یا روابط ایران و امریکا داشته باشند باید در سطح کاری و تخصصی باشد نه این که در سطح مقام های ارشد نظیر سفیران . چرا که ناگزیر توجه وسیع افکار عمومی را جلب می کند. من به شما می گویم که فرصتی که در آن ما شاهد همکاری های خوب ایران و امریکا بودیم ، تکرار خواهد شد. خود رایان کروکر هم به عنوان مذاکره کننده ما در آن مذاکرات بود. آن مذاکرات نتایج خوبی در زمینه ایجاد یک حکومت با ثبات در افغانستان پس از طالبان به بار آورد. اگر در عراق هم بتوان آن دیپلماسی را با مشارکت تهران عملی کرد، می شود در پیشبرد مذاکرات هم در مساله عراق پیشرفت داشت . واقعیت این است که کروکر، سفیر کنونی ما در عراق آن وقت با سفیر ایران مذاکره و گفتگو کرد تا فردی به نام حامد کرزی در افغانستان روی کار بیاید. این دقیقا اتفاقی بود که افتاد و ما هم می خواستیم . ما با گروه 2+6 که شامل 6کشور همسایه افغانستان از جمله ایران و نیز 2 کشور امریکا و روسیه می شد ، مذاکره کردیم . من در مارس 2003 و پیش از ورود به عراق پیشنهاد کردم با ایران گفتگو کنیم اما با گذشت 4 سال اکنون شروع کردیم که بفهمیم این در جهت منافع مشترک ماست یا خیر. من بارها تاکید کرده ام که ما نباید با تهران توافقی در زمینه های هسته ای یا تروریسم بکنیم. ما تنها در مواردی که دارای اشتراک منافع هستیم ، باید گفتگو کنیم.

یادم هست که در جلسه امنیت و کنترل تسلیحات روابط خارجی سنا در مارس امسال بشدت از موضع سناتور دموکرات ، جوزف لیبرمن در طرح حمله نظامی به ایران انتقاد کردید. اما 2 هفته پس از آن در سخنرانی که در موسسه امریکن اینترپرایز ایراد کردید، گفتید ما همزمان هم راهکار نظامی را در صورت ضرورت دور از نظر نداریم. چگونه است که از یک سو بر راهبرد دیپلماسی تاکید دارید ولی از سوی دیگر استفاده ضمنی از گزینه نظامی را نیز محتمل می دانید؛
گزینه نظامی ادامه و یک مکمل برای دیپلماسی است.از این رو ما هیچ وقت گزینه نظامی را از روی میز بر نمی داریم. ما می گوییم در برنامه هسته ای ایران باید هزینه های دستیابی ایران به فناوری هسته ای را با موضع واحد کشورهای جامعه جهانی و تنگ تر کردن تحریم ها بالا برد. بدیهی است که ما در کنار تحریم های سیاسی و اقتصادی از مذاکره و دیپلماسی هم حمایت می کنیم ، تا اعتماد ما به گذشته ابهام آلود برنامه هسته ای ایران بیشتر شود.

بوش در سخنرانی اش در کنبونکپورت گفته بود اگر ما از عراق عقب نشینی کنیم جنگ با تروریسم را به داخل خاک ایالات متحده خواهیم کشاند. پرسش من این است ؛ آیا شما و بسیاری از دموکرات ها که همواره از گزینه خروج از باتلاق عراق حمایت می کنید تا چه حد روی حرفهای بوش حساب می کنید؛
ما 8 ماه است که قدرت را در کنگره و سنا به دست گرفته ایم. مردم امریکا از ما نمی خواهند که به سمت همان جمهوریخواهان برویم و همان کارها را تکرار کنیم. من می گویم که ما باید به بوش بگوییم پس از کمربند سبز بغداد دیگر برای جنگ بودجه ای اختصاص نمی دهیم و باید سربازانمان را به کشور بازگرداند. امروز همه ما به این فکر رسیده ایم که سربازان ما به زور اسلحه نمی توانند دموکراسی را نه برای عراق بلکه برای هیچ کشوری به ارمغان بیاورند. مردم عراق خودشان باید دموکراسی را برقرار کنند و این امر تا زمانی که رهبران عراق با یکدیگر مصالحه و دوستی نکنند ، مقدور نخواهد بود. تا زمانی که ما برای خروج نیروهای مان از عراق ضرب الاجلی تعیین نکنیم رهبران عراق اقدامی نخواهند کرد.

محمد البرادعی ، مدیر کل آژانس در گزارش ماه مارس خود از پذیرش ایران هسته ای خبر داده بود. من می خواهم این پرسش را مطرح کنم که چرا مرجع فنی و حقوقی بررسی کننده پرونده هسته ای یعنی آژانس و حتی مدیرکل آژانس از عدم ابهام و انحراف در پرونده هسته ای ایران خبر می دهد، اما غرب آن را غیرصلح آمیز می نامد. واقعا غرب چه اصراری دارد که این پرونده را غیرصلح آمیز و ابهام دار تعریف کند؛
گزارش برآورد اطلاعات ملی امریکا در مورد ایران تخمین زده بود این کشور می تواند تا حدود 10سال آینده به سلاح اتمی دست یابد، اما سناتور جان راکفلر و سناتور جیم وب که طرفدار مذاکره مستقیم امریکا با ایران هستند از رئیس جمهور ایالات متحده جورج بوش خواستند برنامه اتمی ایران و توان نظامی این کشور را مجددا ارزیابی کند. راکفلر در آن جلسه به من گفت که ما هنوز تجربه عراق را فراموش نکرده ایم و به همین دلیل درخصوص ایران باید بسیار با احتیاط عمل کنیم . من در گفتگوی انتخاباتی دموکرات ها در نیو همپشایر گفتم که ما باید در برابر ایران طوری عمل کنیم که خود را در سطح بین المللی منزوی نکنیم و به همکاری کشورهای دیگر در این زمینه لطمه نزنیم . ما در برابر ایران نباید طوری عمل کنیم که اگر زمانی نیاز به اقدام سیاسی یا نظامی علیه این کشور نیاز بود، مجبور نشویم به تنهایی عمل کنیم . باید اروپایی ها و چین و روسیه را همراه کنیم و از اقدام نظامی علیه ایران در وضع کنونی پرهیز کنیم و به تشدید تحریم های ایران ادامه دهیم.

بوش طی یک راهبرد جدید برای نزدیکی غرب و جهان اسلام قرار است طی روزهای آتی یک نماینده به سازمان کنفرانس اسلامی معرفی کند. آقای بایدن به نظر شما این اقدام امریکا با موج رو به گسترش اتهام زنی و تروریست خواندن دنیای اسلام از سوی غرب همخوانی دارد و آیا می توان این فاصله و شکاف های عمیق را پر کرد؛
گزارش مرکز مطالعات راهبردی کمیته اطلاعاتی سنا در گزارش جولای خود آورده بود که رشد مسلمانان در اروپا و امریکا افزایش یافته است. این مساله نگرانی هایی را برای ما ایجاد کرده است.

اگر شما در انتخابات نوامبر 2008 رئیس جمهور ایالات متحده شوید چه رویکردی را در مواجهه با ایران در پیش خواهید گرفت؛
من به عنوان رئیس جمهور آینده امریکا می گویم که ایران حق دارد برنامه هسته ای مسالمت آمیز برای تولید انرژی داشته باشد و من پیشنهاد بسیار روشنی برای کمک به این برنامه هسته ای به ایران ارائه خواهم کرد. اکنون برنامه هسته ای ایران در بیشتر کشورهای اروپایی نگرانی ایجاد کرده و اتحادیه اروپایی همراه امریکا ، روسیه ، ژاپن و حتی چین و هند و بسیاری از کشورهای دیگر در این باره سیاست واحدی اتخاذ کرده اند. من می گویم همکاری بیشتر ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای به همراه شفاف سازی بیشتر فعالیت های هسته ای و ارائه پاسخ به پرسش های این آژانس می تواند به آن برنامه که گفتم کمک کند.

ارسلان مرشدی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها