روایت «جام‌جم» از عملیات دستگیری قاچاقچیان حرفه‌ای سوخت در دریا

پشت‌پرده قاچاق گازوئیل در خلیج‌فارس

ساعت ۱۰صبح ساختمان دادگستری استان هرمزگان، نشست خبری رئیس‌کل دادگستری درباره عدالت اجتماعی در حال برگزاری بود که پلیس دریابانی در تماس با دادستان بندرعباس از شناسایی یک شناور حامل سوخت قاچاق در خلیج‌فارس خبر داد‌. دادستان راهی اسکله شد تا عملیات را از نزدیک هدایت کند. باموافقت احمدی‌منش، دادستان بندرعباس در این عملیات همراهش شدم.
کد خبر: ۱۴۲۷۳۲۰
نویسنده محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث

ساعت ۱۰:۲۰ اسلکه، شناور حیدر

همراه دادستان و فرمانده مرزبانی هرمزگان به سمت محل عبور لنج حامل سوخت قاچاق حرکت کردیم. یک دوشکا روی دماغه لنج قرار داشت و مأموری آماده تیراندازی پشت آن ایستاده بود. سه قایق تیزروی دیگر هم در اطراف شناور حیدر در حرکت بودند. دادستان بندرعباس در این باره به جام‌جم گفت: شامگاه یکشنبه متوجه شدیم قاچاقچیان قصد انتقال یک محموله بزرگ گازوئیل قاچاق را دارند، به همین دلیل آنها را زیر نظر گرفته تا این‌که صبح دوشنبه با حرکت لنج، ماموران دریابانی مسیر آنها را به سمت خارج از کشور شناسایی کردند.

ساعت ۱۰:۴۰ درگیری با قاچاقچیان 

لنج آبی رنگ در میان دریا هدف این عملیات است. اطراف آن را سیم خاردار کشیده‌اند و با دیدن گشت ماموران دریابانی با پرتاب فشفشه سعی کردند از محل فرار کنند. دادستان چند بار به سرنشینان لنج هشدار داد که تسلیم شوند اما وقتی آنها به درگیری ادامه دادند، با دستور دادستان تیراندازی آغاز و ماموران با ورود به لنج ۱۱قاچاقچی را دستگیر کرده و لنج توقیف شد.وارد لنج که شدم بوی تند گازوئیل نفس کشیدن را سخت کرده بود. مخازن لنج لب به لب گازوئیل بود. متهمان در گوشه‌ای از لنج نشسته و دستان‌شان با طناب بسته شده بود‌. ترس و پشیمانی در چهره‌شان دیده نمی‌شد و به نظر می‌رسید با این صحنه آشنا هستند و خود را برای آن آماده کرده‌اند. متهمانی جوان که یکی از آنها می‌گفت، به خاطر بیکاری مجبور شدند با قاچاقچیان همراه شوند.
دادستان بندرعباس پس از این عملیات به جام‌جم گفت‌: ۱۱نفر در این پرونده دستگیر شدند و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق از مخزن لنج کشف شد. همچنین قاچاقچیان یک مشک ماری را برای قاچاق استفاده کرده بودند که داخل آن ۱۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق بود.
وی درباره مجازات این متهمان گفت‌: علاوه بر توقیف کالای قاچاق با توجه با سازماندهی بودن جرم به جزای نقدی و حبس هم محکوم می‌شوند‌. سرباندها هم به حداکثر مجازات محکوم می‌شوند. احمدی‌منش درباره دلیل تمایل جوانان به حضور در باندهای قاچاق سوخت گفت‌: برخی قاچاقچیان با یک روز کار با نیسان و قاچاق سوخت، حقوق یک ماه کارمند را به‌دست می‌آورند. همین باعث گرایش جوانان و حتی دانش‌آموزان به سمت این جرم شده است.

روش‌های فرار قاچاقچیان

یکی از ماموران دریابانی هرمزگان در‌باره روش قاچاقچیان برای فرار از ماموران به خبرنگار جام‌جم گفت: قاچاقچیان اطراف لنج را با سیم خاردار محصور کرده و به آن برق وصل می‌کنند تا ماموران نتوانند داخل شوند. همچنین فشفشه‌های خطرناک به سمت ماموران پرت کرده یا روی آنها گازوئیل می‌ریزند. وقتی نتوانند از این روش‌ها استفاده کنند، برای فرار از مجازات لنج را آتش می‌زنند‌. در این عملیات البته ناکام ماندند.

آمارهای هولناک 

درباره سود قاچاق سوخت از دادستان پرسیدم که در پاسخ گفت: «این جرم با سرپل‌های مختلف و افزایش قیمت از جایگاه به کشتی‌ها در عمق دریا می‌رسد. گازوئیل را لیتری ۳۰۰ تومان از جایگاه می‌گیرند و همانجا ۱۸هزار تومان می‌فروشند، یعنی ۶۰ برابر. حالا این گازوئیل در عمق دریا به قیمت لیتری ۷۲هزار تومان به کشتی‌ها می‌دهند‌. حالا این افزایش قیمت را در حجم بالا درنظر بگیرید. ۲۲۰لیتر گازوئیل در جایگاه ۶۶هزار تومان خریداری می‌شود و به کشتی‌ها ۱۶میلیون تومان فروخته می‌شود.»
احمدی‌منش درباره خریداران سوخت قاچاق گفت‌: «کشتی‌های خارجی با توجه به تفاوت قیمت، خریداران سوخت قاچاق هستند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
۰
۰
جلوی قاچاق سوخت گرفته شود دیگر نیازی به کار ت سوخت و سهمیه وجود نخواهد داشت اقایان نمی توانند اینکار را بکنند با سهمیه بندی مثلا میخواهند جلوی قاچاق را بگیرند که خیلی هم موفق شده اند

نیازمندی ها