عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

مذاکرات ایران و آژانس طبق قانون اقدام راهبردی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

کمیسیون امنیت ملی، مرجع پیگیری فعالیت‌های هسته‌ای است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این کمیسیون را مرجع پیگیری فعالیت‌ های هسته ای کشورمان دانست و گفت: اقدامات سازمان انرژی اتمی با قانون مصوب مجلس هماهنگ است و انحرافی وجود ندارد.
کد خبر: ۱۴۱۴۵۸۸

به گزارش جام جم آنلاین، شهریار حیدری در گفت و گو با ایرنا در مورد بررسی موضوع توافق اسفندماه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی و اینکه ادعا شده خلاف قانون اقدام راهبردی است، گفت: قانون اقدام راهبردی با هدف لغو تحریم‌ها نگاشته و مصوب شد؛ اگر طرف مقابل لغو تحریم‌ها را بپذیرد، طبق بندهای پیش بینی شده در قانون همکاری ایران و آژانس نیز افزایش خواهد یافت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: تاکنون آژانس و سازمان انرژی اتمی در چارچوب نظام بین‌الملل و نظام حاکم بر آژانس همکاری داشته اند و طبیعتاً اعضای آژانس برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای باید همکاری خود را با این نهاد تداوم بخشد.

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری خوبی با آژانس داشته و همه جا مورد قدردانی مسئولان آژانس قرار گرفته است، گفت: موضوع برجام یکی از موضوعات مورد بحث در برنامه‌های هسته‌ای ایران بود که در کارکرد سازمان انرژی اتمی اثر گذاشت، بنابراین با طرح اقدام راهبردی تکلیف برنامه‌های سازمان انرژی اتمی مشخص شد.

وی با اشاره به نشست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برای بررسی توافق اسفندماه ایران و آژانس گفت: اگر این موضوع بخواهد از منظر کمیسیون اصل ۹۰ بررسی شود یک بحث است، اما کمیسیون تخصصی اقدام راهبردی و آژانس و سازمان انرژی اتمی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است.

حیدری افزود: از نظر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، سازمان انرژی اتمی برابر با بندهای اقدام راهبردی اقدامات بسیار خوبی انجام داده است و تمام بندها را رعایت کرده است و هیچ بندی از اقدام راهبردی تعطیل نشده و تماما انجام می‌شود و در عین حال با آژانس هم همکاری می‌کند.

وی افزود: این همکاری با آژانس نافی اقدامات راهبردی و پیشرفت‌های ما نیست. اگر همکاری که ما با آژانس انجام می‌دهیم مقدمه‌ای برای شفاف‌سازی و اثرگذاری بر موضوعات و برنامه‌ها و مذاکرات برجام باشد، امر معقولانه‌ای است. بنابراین سازمان انرژی اتمی برابر با اقدام راهبردی آنچه که ضرورت داشته را انجام می‌دهد و ادامه دارد.

وی درباره دلایل بررسی موضوع اقدام راهبردی در کمیسیون اصل ۹۰ گفت: کمیسیون اصل ۹۰ کمیسیون تخصصی نیست. کمیسیون امنیت ملی یک کمیسیون تخصصی است من از منظر کمیسیون امنیت ملی این را می‌گویم که اقداماتی که سازمان انرژی اتمی نسبت به طرح اقدام راهبردی انجام می‌دهند کاملا برابر با طرح است و انحرافی در طرح نداریم و چنانچه انحرافی وجود داشته باشد خود کمیسیون امنیت بررسی می‌کند.

توافق ایران و آژانس اسفندماه سال گذشته و پس از سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام و بیانیه‌ای در این خصوص صادر شد تا گام‌هایی به منظور تسهیل همکاری‌های گسترده‌تر جهت تسریع در حل مسائل پادمانی باقی مانده به نحو مقتضی برداشته شود.

بر اساس این توافق، تعاملات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران با روحیه همکاری و با رعایت کامل صلاحیت‌های آژانس و حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بر اساس موافقتنامه‌ پادمان جامع صورت خواهد پذیرفت و در خصوص مسائل پادمانی باقی‌مانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به منظور رسیدگی به آن را اعلام کرد.

همچنین ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن طی یک نشست فنی که به زودی در تهران برگزار می‌شود، میان دو طرف مورد توافق قرار خواهد گرفت.

پس از این توافق، مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابعاد این توافق را تشریح کردند؛ همان زمان اعضای این کمیسیون در گفت وگو با رسانه ها اعلام کردند که توافق صورت گرفته بر اساس قانون اقدام راهبردی بوده و انحرافی صورت نگرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها