توهین به قرآن کریم در سوئد، موجی از خشم عمومی در جهان اسلام را به‌راه انداخته است. اما چرا بار دیگر موج توهین به مقدسات اسلامی در اروپا به راه افتاده است؟
توهین به قرآن کریم در سوئد، موجی از خشم عمومی در جهان اسلام را به‌راه انداخته است. اما چرا بار دیگر موج توهین به مقدسات اسلامی در اروپا به راه افتاده است؟
کد خبر: ۱۴۱۴۴۳۶
نویسنده مهدی جاوید - کارشناس مسائل سیاسی

سال‌هاست غربی‌ها به مقدسات اسلامی توهین می‌کنند و به‌رغم ادعای تکثر فرهنگی و رواداری دینی، در عمل موجب تشدید تعصبات دینی و تنفر مذهبی می‌شوند.این روند بار دیگر با توهین به قرآن‌کریم آغاز شده و در روزهای اخیر، سفارت سوئد محل اعتراض بسیاری از مسلمانان شده است.
نکته جالب اینجاست که دولت‌های غربی نه فقط افراطی‌گری ضداسلامی را محکوم نکرده‌اند، بلکه تلویحا به دفاع از آن برخاسته‌اند. اقدامی که باعث شده فرد توهین‌کننده، تهدید کند توهین خود را تکرار خواهد کرد.
به‌نظر می‌رسد اقدام‌ هماهنگ دولت‌های اسلامی علیه این روند می‌تواند موج تازه را مهار کند، درغیراین‌صورت، اروپایی‌ها با هدف فرافکنی بحران‌های داخلی خود، به رادیکالیسم راست‌گرایانه داخلی دامن خواهند زد.
در همین راستا حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی پیشنهاد کرد که نشست اضطراری شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی همزمان با نشست وزرای خارجه عدم‌تعهد در باکو، برای رسیدگی به هتک حرمت قرآن‌کریم برگزار شود.از یاد نباید برد که توهین به قرآن‌کریم در شرایطی رخ داده که پلیس فرانسه نیز در اقدامی نژادپرستانه، یک نوجوان عرب‌تبار را با شلیک گلوله به قتل رسانده است.
اینها نشان می‌دهد در اروپا موجی از اسلام‌ستیزی آغاز شده تا شاید رقابت غرب و شرق را تبدیل به رویارویی تمدنی کند؛ دسیسه‌ای که توقف آن نیاز به اتحاد جهان اسلام دارد.نزدیکی تهران و ریاض خواهد توانست تاثیر مثبتی در ایجاد این همگرایی داشته باشد و انتظار این است که در روزهای آتی، کشورهای اسلامی با برخورد جدی‌تر با دولت سوئد، مانع از تکرار تراژدی توهین به مقدسات مسلمانان شوند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها