استقبال از علمی - تخیلی‌های چینی

سیاست‌های رسمی در کشور چین خبر از این می‌دهد که ژانر علمی ــ تخیلی صنعت سینمای این کشور آسیایی مورد ستایش عمومی دولتمردان، مسئولان و البته تماشاگران معمولی سینما قرار گرفته است. منتقدان سینمایی داخلی هم می‌گویند علت این استقبال را باید در تلاش‌های تازه هنرمندان سینمای چین برای احیای این ژانر محبوب قدیمی جست‌وجو کرد.
سیاست‌های رسمی در کشور چین خبر از این می‌دهد که ژانر علمی ــ تخیلی صنعت سینمای این کشور آسیایی مورد ستایش عمومی دولتمردان، مسئولان و البته تماشاگران معمولی سینما قرار گرفته است. منتقدان سینمایی داخلی هم می‌گویند علت این استقبال را باید در تلاش‌های تازه هنرمندان سینمای چین برای احیای این ژانر محبوب قدیمی جست‌وجو کرد.
کد خبر: ۱۴۱۳۴۳۶
نویسنده کیکاوس زیاری | گروه فرهنگ و هنر

جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای هم که تازه تمام شده بخش مهمی از برنامه‌هایش را به تجلیل از این ژانر محبوب اختصاص داد. به گفته منتقدان و تحلیلگران، بعد از دهه و دوران طلایی ۸۰ میلادی که تولید این‌گونه فیلم‌ها رواج خوبی داشت، فیلمسازان و تهیه‌کنندگان بومی از ساخت محصولات علمی ــ تخیلی فاصله گرفتند و کمتر هنرمندی جرات ورود به این ژانر را داشت. گفته می‌شود یکی از دلایل مهم این امر آن بود که مسئولان رسمی نمی‌خواستند تماشاگران جوان چینی با دیدن محصولات تخیلی، از واقعیت‌های جامعه دور شوند. این وضعیت اکنون تغییر اساسی کرده و طی یک دهه گذشته ساخت فیلم‌های علمی ــ تخیلی به جایگاه خاص گذشته‌اش برگشته است. اهل فن عقیده دارند به همین دلیل است که جشنواره بین‌المللی شانگهای میزبان «اولین هفته فیلم‌های علمی ــ تخیلی» شد و نزدیک به یک دو جین تولیدات این ژانر محبوب بدون وقفه برای تماشاگران علاقه‌مند در یک بسته سینمایی به نمایش درمی‌آید. در کنار نمایش این فیلم‌ها، جلسات نقد و بررسی ژانر هم با حضور فیلمسازان، منتقدان و کارشناسان برپا می‌شود.
رسانه‌ها می‌نویسند درک دیدگاه تازه مسئولان دولتی برای استقبال از فیلم‌های علمی ــ تخیلی چندان سخت نیست. منتقدان دو دلیل مهم را در این رابطه مطرح می‌کنند. دلیل اول، کم‌شدن علاقه تماشاگران چینی به تولیدات هالیوودی و عدم استقبال آنها از ژانر علمی ــ تخیلی هالیوودی است و دلیل دوم، پیشرفت‌های چشمگیر کشور چین در زمینه فضا و فضانوردی که تکنولوژی آن هم‌اکنون به‌صورت یکی از اعتبارات مهم این کشور درآمده‌است.
این موضوع، راه را برای ساخت فیلم‌های علمی ــ تخیلی بیشتری باز و هموار و پیشرفت‌های فضایی و علمی چین را به هر دو گروه تماشاگران داخلی و خارجی معرفی می‌کند. نه‌تنها رسانه‌های چینی، که رسانه‌های غربی هم دراین‌باره صحبت می‌کنند که کشور چین در رابطه با برنامه‌های فضایی خود پیشرفت عجیبی کرده و از نظر استانداردهای کاری، در کنار آمریکا و دولت‌های پیشرفته اروپایی قرار گرفته است. در جشنواره شانگهای هم به این نکته اشاره شد که فیلم‌های علمی ــ تخیلی چینی محبوبیت عظیمی بین تماشاگران بومی دارند و آنها خواهان تولید تعداد بسیار بیشتری از فیلم‌های این ژانر توسط هنرمندان داخلی هستند. متن مدیران جشنواره هم چنین می‌گوید: «سازمان‌دهندگان جشنواره قصد تبلیغ محصولات علمی ــ تخیلی چین به تماشاگران بین‌المللی و خارجی را نیز دارند و باورشان این است که این فیلم‌ها بعد از معرفی به آنها، مورد توجه فراوان‌شان قرار خواهد گرفت. ما می‌خواهیم صدای چین در سراسر جهان شنیده شود و به تماشاگران بین‌المللی بگوییم داستان‌های بی‌همتای علمی ــ تخیلی چینی که برخاسته از فرهنگ این کشور است، توانایی جذب آنها را نیز دارد.»
نکته جالب این است که حتی در محصولات پرفروش هالیوودی چون مریخی، ۲۰۱۲ و بی‌وزنی هم به قدرت فضایی کشور چین اشاره و به آن اعتراف شده است. در یک‌سال گذشته، حداقل چهار فیلم علمی ــ تخیلی بومی روی پرده سینماهای چین رفته که با فروش بسیار بالایی روبه‌رو شده و تماشاگران استقبال بسیار خوبی از آنها کرده‌اند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها