زمانی که کسی با مشکل عاطفی مواجه میشود، بیش از پیش نیاز دارد شنیده شود و مورد توجه قرار بگیرد؛ لذا سعی کنید کلمات، تن صدا و رفتارتان را طوری تنظیم کنید که متوجه پذیرش شما شود. همدردی خود را در قالب کلمات نشان دهید. سعی کنید بدون هیچگونه قضاوت و انتقادی فقط شنونده دردهای عاطفی طرف مقابلتان باشید تا راحتتر حرفهایش را بزند. کلام درست و بجا را بهکار ببرید. صمیمانه رفتار کنید و به احساسات طرف مقابل توجه کنید. نیازی نیست از یک فاجعه یا اتفاق غمانگیز بهزور نکته مثبتی استخراج کنید یا آن را توجیه کنید. مانع ابراز آشفتگی و اضطرابهایش نشوید. این اطمینان را به او بدهید که کنارش هستید. شرایط عاطفی فرد را درک کنید و متناسب با شرایط فعلی صحبت و همدردی کنید. ارائه راهکارهای منطقی را به زمانی موکول کنید که احساسات فرد مقابل فروکش کرده و آرام شده، سعی نکنید از تجربیات مشابه خود صحبت کنید؛ حتی اگر تجربه کاملا مشابهی داشتهاید. نگویید که «میدانم چه حسی داری». بهجای آن بگویید: «میدانم که ... چقدر برای تو مهم بود»، «من همیشه کنارت هستم و آمادهام که حرفهایت را بشنوم و به تو کمک کنم». احساس حمایت شدن از طرف شما به بهبود حال او کمک میکند. باید طوری رفتار کنید که در بیان احساساتش، احساس امنیت کند اما درعینحال بداند که حریم شخصی او محترم است و میتواند توجه کامل شما را هم داشته باشد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
فؤاد ایزدی، کارشناس حوزه روابط بینالملل در گفتوگو با «جامجم» تشریح کرد
در گفتوگوی «جامجم» با پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه عنوان شد