شعر فارسی تولید سرمایه‌های معرفتی و معنوی است
بیانات رهبری در دیدار شاعران و اساتید زبان فارسی

شعر فارسی تولید سرمایه‌های معرفتی و معنوی است

دبیر علمی هفدهمین جشنواره شعر فجر در گفت‌وگو با «قفسه کتاب» مطرح کرد؛

رویدادی فرهنگ‌آفرین

رضا اسماعیلی با تاکید بر این‌که اهل شعر و ادب برای نمایشگاه کتاب عیار و اعتبار زیادی قائلند، گفت: شاعران و نویسندگان جوان از آغاز سال برای عرضه جدیدترین آثار خود در نمایشگاه برنامه‌ریزی می‌کنند چرا که نمایشگاه کتاب فرصتی طلایی برای دیده شدن و شنیده شدن شاعران و نویسندگان فراهم می‌کند و رویدادی فرهنگ‌آفرین است.
کد خبر: ۱۴۰۹۱۲۸
نویسنده ​​​​​​​زهرا حقانی - خبرنگار

رضا اسماعیلی، دبیر علمی هفدهمین جشنواره شعر فجر در گفت‌وگو با خبرنگار قفسه کتاب ضمن اشاره به میزان جریان‌سازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در استقبال از کتاب و کتابخوانی، گفت: استقبال مردمی و حضور اقشار مختلف مردم در نمایشگاه کتاب را می‌توان یکی از نشانه‌های موفقیت و تاثیرگذاری این همایش بزرگ فرهنگی دانست. بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب از طیف‌های مختلف جامعه هستند. شما در طول برگزاری نمایشگاه کتاب، علاوه بر استادان، دانشجویان، دانش‌آموزان، هنرمندان، نویسندگان و پژوهشگران، طیف‌های مختلفی از مردم کوچه و بازار را می‌بینید که در حال بازدید از نمایشگاه هستند؛ این امر نشان‌دهنده آن است که نمایشگاه برای مردم دارای جاذبه است.
این شاعر افزود: بدون تردید نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رویدادی فرهنگ‌آفرین و جریان‌ساز است اما میزان جریان‌سازی و تاثیرگذاری آن را باید با معیارهای دقیق علمی سنجید. نکته دیگر این‌که شایسته است سال به سال ظرفیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب را افزایش داد تا بر دامنه تاثیرگذاری آن افزوده شود.
او با اشاره به این‌که در حوزه کتاب، نمایشگاه کتاب را می‌توان بزرگ‌ترین اتفاق فرهنگی سال دانست، مطرح کرد: لازم است تمهیداتی اندیشید که نمایشگاه کتاب متناسب با مطالبات و نیازهای فرهنگی جامعه پیش‌رود. همچنین نیاز است سال به سال ظرفیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب را افزایش داد تا بر دامنه تاثیرگذاری آن افزوده شود.
وی توجه به «روزآمدی» نمایشگاه را باعث افزایش استقبال مردمی از آن دانست و ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باید با پوست‌اندازی و به‌روز شدن، هر سال قابلیت‌های جدیدی از خود را به فعلیت درآورد؛ اتفاقی که در دوره‌های اخیر شاهد آن هستیم و امیدواریم این روند با سرعت و قدرت بیشتر ادامه داشته باشد.
دبیر علمی هفدهمین جشنواره شعر فجر، حضور و استقبال طیف‌های مختلف را نقطه‌قوت نمایشگاه کتاب تهران دانست و تاکید کرد: موج استقبال مردمی از نمایشگاه و حضور پرشور استادان، دانشجویان، پژوهشگران، شاعران، نویسندگان و... در ایام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قابل تحسین است. شما در میان بازدیدکنندگان این نمایشگاه نمایندگانی از همه طیف‌های فکری و فرهنگی جامعه می‌بینید. اعتبار نمایشگاه در حدی است که هر‌ساله از سایر کشورها نیز بازدیدکنندگانی دارد. این استقبال گسترده نشان‌دهنده جاذبه نمایشگاه و موفقیت آن در جذب طیف‌ها و سلایق گوناگون است.
وی در پاسخ به این‌که این نمایشگاه برای مؤلفان و ناشران انگیزه‌ای در جهت تالیف بوده است، گفت: صد‌درصد؛ من ناشران و مؤلفان زیادی را می‌شناسم که برای شرکت در نمایشگاه کتاب دورخیز می‌کنند تا کتاب‌های جدید خود را در ایام برگزاری نمایشگاه چاپ و منتشر کنند و از برکات حضور در این رویداد فرهنگی بهره‌مند شوند.
رضا اسماعیلی در تشریح تأثیر نمایشگاه کتاب تهران بر رونق شعر و ادبیات فارسی گفت: از آنجا که من در طول سال با دوستان شاعر حشر و نشر زیادی دارم، بی‌هیچ اغراقی می‌توانم بگویم که اهل شعر و ادب برای نمایشگاه کتاب عیار و اعتبار زیادی قائلند. البته این امر بین شاعران و نویسندگان جوان محسوس‌تر است. شاعران و نویسندگان جوان از آغاز سال برای عرضه جدیدترین آثار خود در نمایشگاه برنامه‌ریزی می‌کنند. نمایشگاه کتاب فرصتی طلایی برای دیده شدن و شنیده‌شدن شاعران و نویسندگان را فراهم می‌کند. از این منظر هیچ شاعر و نویسنده‌ای حاضر نیست فرصت حضور در نمایشگاه کتاب را به آسانی از دست بدهد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها