از سوی دیگر محصولات تولیدی قطعهسازان با قیمتگذاری دستوری خریداری میشود اما مواد اولیه آنها با تغییرات نرخ ارز و تورم، تغییر پیدا میکند که این مسأله باید اصلاح شود. بنابراین اگر قیمتگذاری دستوری در حوزه فروش قطعات نیز حذف شود باعث رونق تولید میشود چرا که نظام انگیزشی بنگاهدار اصلاح شده و سرمایهگذار به این صنعت جذب خواهد شد. آذربایجانشرقی یکی از قطبهای باسابقه کشور در زمینه قطعهسازی است اما توجه به این بخش مغفول مانده است. ایجاد کنسرسیومهای قطعهسازی با حمایت دولت، فعالان این حوزه را قادر میسازد تا وارد بازارهای صادراتی شوند و فعالیتهای سازندهای در عرصه تحقیق و توسعه داشته باشند. ایجاد کنسرسیوم، هزینههای تحقیق و توسعه را برای قطعهسازان کاهش داده و همکاری آنها با پارکهای علم و فناوری را تسهیل میکند و زمینه ورود به بازارهای صادراتی را برای قطعهسازان کوچک و متوسط مهیا خواهد کرد. پیشرفتهای ترکیه در حوزه قطعهسازی و نزدیکی آذربایجانشرقی به این کشور یک ظرفیت قلمداد میشود. ترکیه اکنون بهعنوان یک کشور خودروساز در دنیا معرفی نشده اما اغلب کشورهای منطقه از این کشور بهعنوان یک قطب قطعهسازی یاد میکنند و زمانی که ترکها قصد ورود به خودروسازی را داشته باشند راه همواری خواهند داشت. این مسأله میتواند زمینه همکاری بین قطعهسازان استان و کشور ترکیه را فراهم کند و تبادل فناوری نیز در این مبادلات صورت گیرد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: