یک اقتصاددان با اشاره به نگرانی‌ها از جهش ناگهانی نرخ اجاره‌بها گفت: اگر دولت مالیات بر عایدی سرمایه را آنهم به‌عنوان ابزار کنترلی (نه اینکه درآمدی به جیب دولت برود) اجرا کند می‌توان بخشی از چالش اجاره بها را برطرف کرد.
یک اقتصاددان با اشاره به نگرانی‌ها از جهش ناگهانی نرخ اجاره‌بها گفت: اگر دولت مالیات بر عایدی سرمایه را آنهم به‌عنوان ابزار کنترلی (نه اینکه درآمدی به جیب دولت برود) اجرا کند می‌توان بخشی از چالش اجاره بها را برطرف کرد.
کد خبر: ۱۴۰۴۶۷۲

ساسان شاه‌ویسی که در گفتگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین سخن می‌گفت، افزود: این موضوع را در نظر داشته باشیم که قبل از تمام اقداماتی که دولت در زمینه کنترل نرخ اجاره انجام می‌دهد، آنچه اهمیت دارد این است که دولت باید بتواند ساختار اقتصاد را متعادل کند.

وی درباره مشکلات ساختاری نرخ‌گذاری اجاره‌بها توضیح داد: مالکیت خصوصی مشروع به این معنی است که هر کسی قدرت تصرف در اموال متعلق به خود را دارد و می‌تواند هر طور که می‌خواهد به شرط شرعی که آن را حیف و میل نکند در آن تصرف داشته باشد در عین حال این قدرت نیز داده شده است که هر فردی اموال خود را براساس قراردادی و یا هر نوع دیگری در اختیار فرد دیگری قرار دهد که به نظر می رسد شبهه شرعی و قانونی ندارد اما مشکل از آنجا آغاز می شود که دولت نمی تواند دامنه تحریکات تغییرات نرخی را در جامعه که همان تورم و گرانی است مدیریت کند و از همین جا دست اندازها و موانع آغاز می شود.

وی ادامه داد: اگر نتوان مهندسی اقتصاد ملی را متوازن کرد و تمام شمول اقتصادی را درست مورد ملاحظه قرار داد به این معنی که تعادل را در عرضه و تقاضا برقرار کنیم، شاهد اتفاقاتی مانند اقتصاد جرم غیر رسمی و پنهان فعال خواهیم بود که به نفع اقتصاد سوداگری است.

شاه ویسی افزود: متاسفانه در اقتصادهایی که عدم تعادل وجود دارد قاچاق، دلالی و... شکل می گیرد و بسیاری که از راه مستقیم نمی توانند کسب درآمد کنند، به این ترتیب از راه غیر مستقیم اقدام به این کار می کنند.

این اقتصاددان هشدار داد: وقتی جریان سوداگری فعال می شود فردی که دچار محدودیت اقتصادی است و درآمدش از شغل اصلی اش کم است شروع به استفاده از سایر ظرفیت ها می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: در همین ارتباط نرخ اجاره بها یکی از موضوعاتی است که در ساحتار ایران این فرصت را می دهد که چه به صورت سوداگرایانه و غیرمنطقی مالکین نرخ را به شکل فزاینده ای افزایش دهند بنابراین به نظر می رسد که اگر نتوانیم محیط اقتصاد ملی را با ثبات کنیم رفتارهای هیجانی که بخشی دامن زدن به تغییرات قیمتی و ... است این بدفرجامی فعلی را به وجود می آورد که هر فردی به دلخواه اجاره بها را افزایش دهد.

این افتصاددان تاکید کرد: دولت در وهله اول باید سرسلسله جنبان نرخ تورمی را بهتر کند که به نظر می رسد خواسته یا ناخواسته جزو عواملی است که عامه مردم انتظار دارند برای ایجاد عدالت نسبت به تغییرات کمی قیمت ها مداخله مستقیم داشته باشد.

شاه ویسی در عین حال با بیان اجرای برخی سیاست ها از سوی دولت مانند ثابت نگه داشتن نرخ اجاره بها گفت: متاسفانه در سالهای قبل شاهد تشکیل پرونده های بسیاری در این زمینه و عدم رعایت این قانون از سوی مالکان بوده‌ایم. بنابراین به نظر می رسد مداخله دولت در این ارتباط به دلیل اینکه هنوز نتوانسته است برخلاف سیاست اقتصادی نرخ موثر تورم را مدیریت کند موفق به رفع مشکلات بین مالکان با مستاجران نخواهد شد.

وی در پایان گفت: اگر دولت مالیات بر عایدی سرمایه را آنهم بعنوان ابزار کنترلی و نه درآمدی، اجرا کند می‌توان بخشی از چالش اجاره بها را برطرف کرد. البته این را در نظر داشته باشیم که قبل از تمام این اقدامات آنچه اهمیت دارد، اصلاح ساختار اقتصاد است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها