نوجوان به‌دلیل تغییرات هورمونی، ‌جسمی و رفتاری با نیازهای فراوانی مواجه می‌شود و در پی این تغییرات از خانواده به سمت جامعه گرایش می‌یابد و خواهان شروع تعاملات جدیدی می‌شود‌.
نوجوان به‌دلیل تغییرات هورمونی، ‌جسمی و رفتاری با نیازهای فراوانی مواجه می‌شود و در پی این تغییرات از خانواده به سمت جامعه گرایش می‌یابد و خواهان شروع تعاملات جدیدی می‌شود‌.
کد خبر: ۱۴۰۳۳۷۳
نویسنده معصومه صبور روح وحید | کارشناس ارشد مشاوره

گاهی رفتارهای پرخطری بروز می‌دهد که مشکلات و هزینه‌های بسیار زیادی بر فرد، خانواده و جامعه تحمیل می‌کند‌؛ رفتارهایی که نوجوانان را از لحاظ جسمی و روانی در معرض پیامدهای‌ منفی یا حتی مرگ قرار می‌دهد و سلامت جامعه را به مخاطره می‌اندازد‌. شیوع این قبیل رفتارها یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های جامعه بشری است که به‌عنوان آسیب‌های اجتماعی در کمین نوجوانان است‌. از دلایل بروز رفتارهای پرخطر می‌توان به زمینه‌های مخاطره‌آمیز خانواده، فشار همسالان و یادگیری از آنها، کنجکاوی، تفریح و هیجان‌طلبی افراطی و مشکلات روحی و روانی اشاره کرد‌. مغز نوجوان هنوز به بلوغ لازم جهت پیش‌بینی پیامدهای رفتاری نرسیده و خطرات ناشی از رفتارهای پرخطر را دور از خود می‌داند لذا به‌سادگی به سمت رفتارهای این‌چنینی گرایش می‌یابد‌. رفتارهایی مانند بی‌احتیاطی و ریسک‌پذیری‌های افراطی، مصرف زیاد دخانیات، الکل و مواد مخدر، رفتارهای نامشروع جنسی، خشونت‌طلبی، تغذیه ناسالم و استفاده افراطی از فست‌فودها، چاقی و بی‌تحرکی از رایج‌ترین رفتارهای پر‌خطر نوجوانان است‌. افرادی‌ که در معرض چنین رفتارهایی قرار می‌گیرند علائمی مانند تغییرات ناگهانی رفتاری، پرخاشگری‌های مکرر، کم‌تحملی، تغییر‌ الگوی خواب و خوراک، بی‌تفاوتی‌های افراط‌گونه، تغییر تعاملات اجتماعی و تغییر وزن ناگهانی را بروز می‌دهند. در صورت مشاهده علائم فوق به نوجوان خود بیشتر دقت کنید و او را در موقعیت‌های خطرناک تنها نگذارید. در مورد رفتارهای پرخطر بدون قضاوت، تحقیر و سرزنش با او صحبت کنید و اطلاعات لازم را در اختیارش قرار دهید، زمان را از دست ندهید و توجه کنید که در این‌گونه موارد پیشگیری بسیار ساده‌تر از درمان است‌.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها