«جام‌جم» از پیامک‌های مردمی سامانه ۱۶۲ گزارش ‌می‌دهد

محفل قرآنی سدره

گزارش پشت‌صحنه «جام‌جم» از برنامه «محفل» شبکه۳

دورهمی پرشور قرآنی در قاب تلویزیون

یکی از نکات مهم و مورد توجه برنامه‌هایی که ماه مبارک رمضان از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود، توجه به قرآن و برگزاری محافل انس با قرآن است.
یکی از نکات مهم و مورد توجه برنامه‌هایی که ماه مبارک رمضان از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود، توجه به قرآن و برگزاری محافل انس با قرآن است.
کد خبر: ۱۴۰۳۲۰۹
نویسنده زینب علیپور‌طهرانی - گروه رسانه

امسال شبکه سه برنامه متفاوتی را با این رویکرد روی آنتن برده است؛ برنامه‌ای که بزرگ‌ترین پروژه قرآنی صداوسیما اما با فضایی نوآورانه است. برنامه «محفل» که به‌دلیل ویژگی‌ها و تفاوت‌هایی که با سایر برنامه‌ها داشت، توانست نظر مخاطبان گسترده‌ای را به خود جلب کند. همان‌طور که در این برنامه قاریان و حافظان برتر قرآن و استعدادهای برتر قرآن ایران و جهان حضور پیدا کرده‌اند و محفل قرآنی صمیمانه‌ای را برای مخاطبان روزه‌دار مهیا می‌کنند. این برنامه به تهیه‌کنندگی محمدحسین هاشمی‌گلپایگانی است و رسالت بوذری، حامد شاکرنژاد، احمد ابوالقاسمی، غلامرضا قاسمیان، حسنین الحلو و رضوان درویش میزبانی این برنامه را برعهده دارند. جام‌جم به پشت‌صحنه این برنامه رفته و گزارشی از روند تولید آن داشته و با تهیه‌کننده و میزبانان برنامه گفت‌و‌گویی داشته که در ادامه می‌خوانید:


محفل قرآنی در چهل‌سرا
مجموعه چهل‌سرا این روزها میزبان افرادی است که به‌عنوان تماشاچی در استودیوی برنامه محفل حضور دارند؛ علاقه‌مندانی از کوچک و بزرگ که مشتاقانه در استودیو حضور دارند و منتظرند تا برنامه آغاز شود. مدیرصحنه و دستیار کارگردان توضیحاتی را درباره برنامه و نوع نشستن و نگاه کردن به میزبان‌ها و مجری به تماشاچی‌ها می‌دهند. این‌که تماشاچی‌ها و به‌خصوص آنهایی که پشت میزبانان نشسته‌اند نباید به دوربین نگاه کنند یا این‌که در طول برنامه با هم حرف نزنند. نکته بعد این‌که افرادی که در این برنامه به‌عنوان مهمان حضور دارند، از شهرها و کشورهای مختلف به این برنامه آمده‌اند و جزو استعدادهای قرآنی در حوزه حفظ و قرائت قرآن محسوب می‌شوند. در این میان بانوان هم حضور دارند و به‌گفته یکی از میزبان‌ها، استعداد برخی از آنها همه را شگفت‌زده می‌کند. برنامه محفل، مجری‌محور نیست. با این حال رسالت بوذری که در سال‌های قبل هم اجرای برنامه‌های ویژه افطار این شبکه را برعهده داشت، به نوعی سکاندار برنامه است و در جایگاه خود قرار گرفته است. بخشی از دکور، وال ال‌ای‌دی است و همین موضوع باعث می‌شود متناسب با موضوع و حال و هوای برنامه تصاویر به نمایش دربیایند. از پله‌های بخش تماشاچی‌ها که بالا می‌رویم با میز صدا و صدابرداران مواجه می‌شویم که گوشه‌ای به دور از قاب دوربین‌ها نشسته‌اند و صدای استودیو و میزبان‌ها و مجری را کنترل می‌کنند. ردیف آخر صندلی‌ها هم مترجم رضوان درویش که یکی از میزبانان برنامه است و از کشور سوریه آمده، میکروفن به دست نشسته و تمام اتفاقات را برای او ترجمه می‌کند. حتی زمانی که گروه مشکات متشکل از نوجوان‌ها سرودی را اجرا کردند، مترجم سعی می‌کرد اشعار فارسی را به عربی برای او ترجمه کند. تصویربردارها هر‌کدام در کنار دوربین‌های‌شان در نقاط مختلف استودیو مستقر شده‌اند. در بخشی از برنامه گروه مشکات رحل و قرآن به دست وارد استودیو شده و سرودی اجرا می‌کنند و مورد توجه تماشاچی‌ها قرار می‌گیرند. از واکنش‌ها و صحبت‌های میزبان‌ها چنین برمی‌آید که از کار آنها راضی هستند و بچه‌ها توانسته‌اند نظر میزبان‌ها را جلب کنند. هرچند که در این برنامه، رقابت و قضاوتی وجود ندارد. برنامه همچنان ادامه پیدا می‌کند و میزبان‌ها هم در بخش‌های مختلف، اشعار و ابیاتی از شعرای بنام ایرانی را اجرا می‌کنند و این بخش به‌شدت مورد توجه تماشا‌چی‌ها قرار می‌گیرد. یکی از میزبان‌ها که از کشور عراق مهمان برنامه شده به زبان فارسی تسلط دارد و او نیز ابیاتی از شعرای ایرانی را می‌خواند. اما مهمانی که از سوریه آمده، اشعاری را به زبان عربی از شعرای کشور خود می‌خواند و فضای جذاب و محفل صمیمانه‌ای ایجاد می‌شود، تا جایی که تهیه‌کننده دلش نمی‌آید برنامه را قطع کند.
     
قرآن، زبان بین‌المللی مسلمانان جهان است
سید‌محمدحسین هاشمی‌گلپایگانی، تهیه‌کننده‌ درباره شکل‌گیری ایده این برنامه به جام‌جم می‌گوید: اصل کار توفیقی بود که دوستان شبکه سه نصیب ما کردند، چون از ما خواستند برای ماه مبارک رمضان برنامه بسازیم. من هم دوست داشتم کاری برای روزه‌داران این ماه مبارک بسازم. بنابراین جلساتی تشکیل دادیم و ایده‌هایی مطرح شد و در نهایت به این طرح و ایده رسیدیم. تلاش‌مان این بود نگاه متفاوتی در ساخت این برنامه داشته باشیم.
وی ادامه می‌دهد: دنبال ایده‌ای بودم که دلی و خاص باشد و حال آدم را خوب کند، البته سختی‌هایی به همراه داشت. از یک طرف حضور میزبان‌هایی که دو نفر از آنها ایرانی نیستند و از طرف دیگر مهمان‌هایی که از نقاط مختلف کشور و دنیا به برنامه می‌آیند.
هاشمی همچنین درباره انتخاب میزبان‌ها نیز توضیح می‌دهد: قرآن زبان بین‌المللی همه مسلمان‌های جهان است. ما با انتخاب دو میزبان عرب‌زبان می‌خواستیم این نکته را بیان کنیم. از طرفی قاری جوان بین‌المللی به نام حامد شاکرنژاد را داریم. در کنار آنها یک قاری پیشکسوت داریم که برای خودش وزنه‌ای است. همچنین از یک روحانی دعوت کردیم که بتواند نکات قرآنی را به‌خوبی و روان بیان کند. به تعبیری یک روحانی کاملا متفاوت و خاص و مسلط به قرآن است. میزبان عراقی ما آقای حلو در کشور عراق مجری و تهیه‌کننده است و با این فضا آشنایی کامل دارد. میزبان سوری ما هم جزو اساتید کم‌نظیر و بی‌نظیر این حوزه است.
وی درباره انتخاب مهمان‌های برنامه هم می‌گوید: معمولا برنامه‌هایی که در چنین قالبی ساخته می‌شود، برای حضور مهمان‌ها و شرکت‌کننده‌ها فراخوان می‌دهند و رقابت برقرار می‌شود. اما ما هیچ فراخوانی ندادیم و مهمان‌ها و شرکت‌کننده‌ها را خودمان انتخاب کردیم که کار بسیار سخت و پروسه طولانی و مهمی داشت. می‌توانم بگویم خیلی از سوژه‌های ما آدم‌های نامداری هستند و به نوعی قاری اول دنیا محسوب می‌شوند. ما سوژه‌های‌مان را بین ۱۸۰۰ نفر انتخاب کردیم که حدود ۳۰ نفر از آنها خارجی هستند. تیم ما برای پیدا و انتخاب کردن این افراد حدود دو سه ماه زمان صرف این کار کرد و کار بسیار سختی بود.
وی درباره بازخورد مخاطبان هم تاکید می‌کند: فکر می‌کنم مخاطبان این نوع‌آوری را در برنامه‌های افطار و این تازگی را دوست دارند. به‌هر حال محوریت این برنامه قرآن است و همین موضوع باعث می‌شود مردم با این برنامه ارتباط برقرار کنند. چنین برنامه‌هایی این ظرفیت را دارد که ادامه‌دار باشد. محفل هم در صورتی که مورد توجه مردم قرار بگیرد و این فرم مورد علاقه مخاطبان باشد، می‌توان آن را در سال‌های بعد هم ادامه داد. 
هاشمی در پایان هم درباره اتفاقاتی که باعث شگفتی او و میزبانان شده، می‌گوید: در همین مدت که برنامه روی آنتن است بارها شگفت‌زده و با استعدادهایی مواجه شدیم که باعث غافلگیری ما شد. مثلا دختر سه ساله‌ای که حافظ قرآن است. ما از این نمونه‌ها در این برنامه زیاد داریم.
     
محفل یک برنامه صرفا قرآنی نیست
حامد شاکرنژاد یکی از میزبانان جوان این برنامه و حافظ و قاری بین‌المللی قرآن است که در طول برنامه، لحظات معنوی زیبایی را برای مخاطبان خلق می‌کند. وی به کشورهای ترکیه، عربستان سعودی، پاکستان، قطر، امارات متحده عربی، سوریه، لبنان، اندونزی، بنگلادش، مالزی و عراق جهت تبلیغ و تلاوت قرآن کریم سفر کرده‌است. او درباره حضورش در این برنامه به جام‌جم می‌گوید: به نظرم محفل یک برنامه صرفا قرآنی نیست، بلکه برنامه‌ای اجتماعی، فرهنگی و قرآنی است؛ چون همه این موارد را در بر می‌گیرد. به هر حال برنامه نو و متفاوتی است که پیش از این نمونه دیگری نداشتیم که بگوییم شبیه به فلان برنامه است. محفل برنامه جذاب و خوبی است و در آن با بخشی از جامعه فرهنگی، اجتماعی و قرآنی آشنا می‌شویم که پیش از این به آنها پرداخته نشده بود.
وی همچنین درباره تاثیرگذاری چنین برنامه‌ای روی مخاطبان و به‌خصوص نسل جوان امروز می‌افزاید: این برنامه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، البته ما خیلی سال است که برای قرآن کار می‌کنیم اما به عقیده من کم کار شده است. این در حالی است که ما در جامعه قرآنی پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم. با این حال کمتر خوراک مناسبی در این زمینه به مخاطب داده‌ایم که محفل می‌تواند خوراک خوبی برای مردم باشد. چون به اقتضای زمان پیش می‌رود و با نسل جوان هم می‌تواند ارتباط برقرار کند. بنابراین بسیار برنامه تاثیرگذاری است به شرط این‌که تداوم داشته باشد.
شاکرنژاد در ادامه نیز درباره ارزیابی‌اش از برنامه عنوان می‌کند: از آنجا که این برنامه در قالب جدید و تازه‌ای تولید شده و سبک جدیدی است، می‌توان گفت اتفاق خوبی را رقم زده و در نخستین گام هم توانسته موفق عمل کند. به‌هر‌حال هر برنامه‌ای نقاط ضعف و قوتی دارد که به عقیده من نقاط قوت این برنامه خیلی پررنگ‌تر از کمبودهایی است که دارد. وی در پایان درباره تعامل با میزبان‌های دیگر و همچنین اتفاقات شگفت‌زده‌ای که در طول برنامه دیده، می‌گوید: یکی از اتفاقات مثبت و خوب محفل این است که در کنار رفاقت و صمیمیتی که بین میزبان‌ها وجود دارد، اختلاف‌نظر و سلیقه هم هست. با این حال همه چیز در لحظه اتفاق می‌افتد و هیچ هماهنگی از قبل وجود ندارد. به تعبیری مقابل دوربین بازی نمی‌کنیم و نظر شخصی‌ماست که بیان می‌کنیم. ضمن این‌که استعدادهای زیبایی در این برنامه دیدیم، صوت‌های زیبایی شنیدیم و هم اتفاقات نادر را دیدیم؛ از جمله مسلمان شدن، تحت تاثیر قرار گرفتن و....
     
گام‌های موثر صداوسیما در حوزه قرآن
حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، میزبان روحانی این برنامه و عضو هیات امنا و عضو هیات علمی مجتمع حوزوی صدر (مشکات) و مسئول قرارگاه جهادی امام رضا‌(ع) است. او فارغ‌التحصیل کارشناسی عمران از دانشگاه شریف، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه قم و جزو اساتید حوزه و دانشگاه (امیرکبیر، شریف و علم و صنعت) است. وی درباره تجربه اجرای برنامه در چنین قالبی به جام‌جم می‌گوید: محفل اولین برنامه‌ای است که به این شکل اجرا می‌شود و طبیعتا اولین‌بار است که میزبانی چنین برنامه‌ای را تجربه می‌کنیم. همان‌طور که تا به امروز دیده‌اید من بیشتر نکات مفهومی قرآن را بیان می‌کنم. از آنجاکه برنامه در نوروز و ماه رمضان پخش می‌شود سعی شده فضای برنامه شاد باشد، بنابراین به نظرم برنامه تا به امروز برای مخاطبان جذاب و دیدنی بوده است. 
وی در ادامه درباره تاثیر برنامه روی مخاطبان و به‌خصوص نوجوان‌ها و جوان‌ها نیز توضیح می‌دهد: من فکر می‌کنم این برنامه در این جهت است که خانواده‌ها بتوانند ارتباطی را ایجاد کنند که فرزندان‌شان در فضاهای قرآنی‌ حضور داشته باشند. البته این خطر هم وجود دارد که پدر و مادرها با دیدن استعدادهایی که وارد این برنامه می‌شوند، نسبت به فرزندان‌شان متوقع شوند. بنابراین در طول برنامه این تذکر را می‌دهم که چنین اتفاقی نیفتد. بیشتر باید به این برنامه این‌گونه نگاه کرد که محفل یک فضای قرآنی خوبی است. سعی‌ام این است نکاتی را که در این برنامه مطرح می‌کنم خیلی تخصصی نباشد و برای مخاطب تلویزیون جذابیت داشته باشد.
وی که صدای خوبی هم دارد و در طول برنامه قطعاتی را اجرا می‌کند، در پاسخ به این سؤال که نگران واکنش‌ها در فضای مجازی نیست، بیان می‌کند: من پیش از این هم چنین تجربه‌ای داشتم و اگر می‌خواست واکنشی ایجاد کند قبلا این اتفاق می‌افتاد. 
قاسمیان در پایان هم در پاسخ به این سؤال که کدام سوژه او و میزبان‌های دیگر را غافلگیر و شگفت‌زده کرده است، می‌گوید: ما تا به امروز با استعدادهای خاصی روبه‌رو شدیم و داستان‌ها و سوژه‌هایی نیز شگفت‌زده‌مان کرد. از این‌رو فکر می‌کنم صداوسیما با ساخت چنین برنامه‌ای می‌تواند در زمینه قرآن گام‌های موثری را بردارد.
     
برنامه‌های صداوسیما پر از نشاط و امید است
رضوان درویش یکی از اساتید قرآنی از کشور سوریه و فارغ‌التحصیل دانشکده اقتصاد و اصول دین است که مسابقات بین‌المللی متعددی را از جمله در ایران و عراق داوری کرده است. او شاعر و دارای تالیفاتی درباره انبیا و سیره نبوی است که در این برنامه میزبان چهره‌ها و استعدادهای بسیاری در حوزه حفظ و قرائت قرآن است. وی که به همراه مترجمش در این برنامه حضور دارد، درباره میزبانی محفل به جام‌جم می‌گوید: من به خاطر این برنامه به ایران آمدم و پیش از این هم برای داوری یک مسابقه قرآنی به ایران آمده و تجربه تلویزیونی دارم اما محفل تجربه جدیدی برای من است و خیلی از این برنامه خوشم آمد.
وی درباره برنامه‌های صداوسیما به خصوص در ماه رمضان ادامه می‌دهد: در برنامه‌های تلویزیون ایران نشاط و امید هست و تلویزیون برنامه‌های خوبی دارد. این برنامه خیلی خوب و پربیننده و مناسب ماه رمضان است. مردم ایران را هم دوست دارم. چون انسان‌های خوب و مهربانی هستند.
وی همچنین درباره افرادی که در این برنامه به عنوان مهمان حضور داشتند بیان می‌کند: افرادی که به این برنامه آمدند جزو برترین‌ها و بهترین‌ها هستند و من خیلی خوشحالم با آنها آشنا شدم. مثلا با دختربچه‌ای آشنا شدم که حافظ قرآن بود و این من را خوشحال می‌کرد که با این سن کم توانسته به چنین درجه‌ای برسد. گروه سرود مشکات هم که متشکل از نوجوان‌ها بود، عالی بودند. این برنامه توانسته استعدادهای مختلفی را از شهرهای مختلف ایران و کشورهای دنیا کنار هم جمع کند. همین نکته باعث می‌شود پیام خوبی برای مردم داشته باشد. به همین دلیل من این برنامه را اتفاق خوبی در حوزه قرآن می‌دانم؛ چون باعث می‌شود درک مردم از قرآن بیشتر شود و با تفسیری که از قرآن می‌شود، مردم مفاهیم قرآن را یاد می‌گیرند و می‌توانند در زندگی‌شان از آنها استفاده کنند.

یک برنامه تشویقی و ترویجی
احمد ابوالقاسمی، یکی از قاریان برتر قرآن و مدیر مرکز آموزش قرآن حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است. او در مسابقات فراوانى به عنوان داور در رشته صوت و لحن حضور داشته‌است. در این برنامه نیز یکی از میزبانانی است که در این باره به «جام‌جم» می‌گوید: من سال‌ها در برنامه‌هایی حضور داشتم که عده‌ای به آن برنامه می‌آمدند و قرآن تلاوت می‌کردند. مثل برنامه «تلاوت من» که سال‌ها در رادیو داشتم. نوروز سال ۱۴۰۰ هم بچه‌ها به برنامه‌ای می‌آمدند که قرآن می‌خواندند و من هم در آن برنامه حضور داشتم. از این قبیل برنامه‌ها زیاد داشتم اما «محفل» برنامه متفاوتی است و رویکرد عمومی‌تر دارد و از این رو ما خیلی در آن صحبت‌ها و بحث‌های تخصصی نمی‌کنیم.
وی می‌افزاید: ویژگی این برنامه این است که بیشتر افراد را تشویق می‌کند تا تعلیم. از این رو فکر می‌کنم مخاطبان بیشتری با محفل ارتباط برقرار می‌کنند. از طرفی تاثیرگذار هم خواهدبود. چون مخاطبان شبکه سه مخاطبان جوان و خانواده‌ها هستند. البته از هر منظری که به قرآن نگاه کنید، زیباست. این‌که می‌توان قرآن را این‌گونه خواند یک استثناست. خوب است مخاطبان با این منظر از قرآن هم آشنا می‌شوند. 
ابوالقاسمی می‌گوید: جلوه‌های زیبای قرآنی که توسط بچه‌هایی دیده می‌شود که با سن کم توانسته‌اند چنین ارتباطی با قرآن برقرار کنند، می‌تواند برای مخاطبان جالب و دیدنی باشد و بدانند که جذابیت‌های قرآن دست‌یافتنی است. از طرفی در این برنامه سعی شده وقتی صدای قرآن شنیده می‌شود، تداعی‌گر نگاه جامعه به نکات جدیدی باشد، چون این تفکر اشتباه در ذهن جامعه وجود دارد که هر وقت صدای قرآن شنیده می‌شود، تصور می‌کنند که یک نفر فوت شده است. حتی فیلمسازان هم برای صحنه‌های مرگ از صدای قرآن استفاده می‌کنند اما محفل اتفاق تازه‌ای را رقم زده و توانسته این موضوع را تغییر دهد. یعنی قرآن نشاطی به آدم می‌دهد که می‌توانیم وقتی خوشحال هستیم هم قرآن بخوانیم.
وی درباره سوژه‌های این برنامه عنوان می‌کند: بعضی داستان‌ها به قدری شنیدنی و جذاب است یا استعدادهایی به این برنامه آمده‌اند که می‌توان قدرت خدا را در زندگی آنها دید.

صداقت برای مخاطب تلویزیون مهم است
سید حسنین الحلو، میزبانی است که از کشور عراق آمده و به زبان فارسی هم تا حدودی تسلط دارد. او در گفت‌وگو با «جام‌جم» درباره حضورش در این برنامه می‌گوید: این اولین بار است در یک برنامه تلویزیونی ایرانی با زبان فارسی حضور دارم. البته من از سال ۲۰۰۶ تجربه اجرا و تهیه‌کنندگی دارم. در ایران هم کار می‌کردم اما به زبان عربی برنامه داشتم. یعنی یک مهمان در استودیو داشتم و با او گفت‌وگو می‌کردم. آن برنامه هم در حوزه قرآن بود. ولی کار استودیویی را دوست ندارم و می‌خواهم بیشتر با مردم باشم. به همین دلیل چند برنامه در عراق داشتم و هنوز هم دارم که در ماه رمضان پخش می‌شود. 
وی همچنین ادامه می‌دهد: وقتی برای این برنامه با من تماس گرفته شد، از چارچوب برنامه خیلی خوشم آمد و احساس کردم برنامه خوب و موفقی خواهدبود. ضمنا این برنامه برای شبکه سه است که من دوست دارم. چون زمانی که ایران بودم، بیننده برنامه‌های این شبکه به خصوص برنامه‌های ورزشی بودم و برنامه‌هایش را دنبال می‌کردم. من طنزهای این شبکه مثل «زیر آسمان شهر» را هم می‌دیدم و علاقه‌مند بودم. در کل سریال‌های مهران غفوریان را دوست دارم. به تلاوت‌های قرآن شبکه قرآن هم علاقه‌مندم. الان هم دوست دارم برنامه‌های تلویزیون ایران را تماشا کنم اما خیلی فرصت ندارم.
الحلو همچنین می‌افزاید: من موذن حرم امام‌حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) هستم و به همین دلیل فرصتم برای دیدن تلویزیون کم است. اتفاقا برای دوستان هدیه‌های ناب آورده‌ام. از جمله این‌که زیر زمین و دور تا دور حرم آب وجود دارد که برای تبرک برای دوستان آورده‌ام. پرچم گنبد را هم آورده‌ام که در این برنامه هدیه خواهم داد.
وی درباره ارزیابی‌اش از این برنامه هم بیان می‌کند: ما سعی کرده‌ایم در این برنامه خودمان باشیم و برای مردم بازی نکنیم. یعنی من همان شخصیتی را که دارم جلوی دوربین آورده‌ام. هر اتفاقی هم که می‌افتد و هر حرفی که می‌زنم از قبل هماهنگ نشده‌است. فکر می‌کنم این ویژگی مهمی است که میزبانان این برنامه دارند. چون من خودم رسانه‌ای هستم و می‌دانم صداقت خیلی برای مردم مهم است. در این برنامه هم صداقت وجود دارد و همین باعث استقبال مردم خواهدشد. 
الحلو در پایان می‌گوید: دختر بچه‌ای مهمان ما بود که در سن کم حافظ قرآن بود و این اتفاق شگفت‌انگیزی است. یا افرادی که هدایت شده‌اند. یعنی از دین دیگر به اسلام گرویده‌اند یا دین نداشتند و مسلمان شده‌اند، خیلی برایم جالب بود. میزبان‌ها هم بسیار خوب و قوی هستند. شاید جالب باشد بدانید آقای شاکرنژاد که در این برنامه یکی از میزبانان است، در عراق مهمان برنامه من بود و خوشحالم بار دیگر او را می‌بینم.

دیدگاه کارشناسان و صاحب‌نظران 

حجت‌الاسلام روح‌ا... حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی: تولید برنامه قرآنی «محفل» با هدف معرفی استعدادهای قرآنی و تشویق جامعه ایرانی به انس با قرآن و معارف اهل‌بیت صورت گرفت، نشان داد که این توان و خلاقیت در جریان انقلابی و برنامه‌سازان متدین و متعهد وجود دارد. این برنامه در حالی که به عمق عقلانیت و معنویت توجه می‌کند به جذابیت‌ها، ابتکارات و خلاقیت‌ها می‌پردازند و برنامه‌ای را در تراز علاقه‌مندی نسل جوان و نوجوان تولید کرده است. 

عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی: توسعه و گسترش برنامه‌های قرآنی در شبکه‌های صداوسیما پاسخی درخور و توجهی ویژه نسبت به مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تلقی خواهد شد. از جامعه قرآنی انتظار می‌رود که بزرگ‌منشانه با نظر مثبت به این برنامه نگریسته و با ارشادات و رهنمودهای سازنده خود شرایطی فراهم سازند تا استقبال از برنامه‌های قرآنی صداوسیما افزایش یابد. از عوامل و دست‌اندرکاران برنامه محفل و نیز مدیریت شبکه سه سیما به‌دلیل ورود به برنامه‌سازی قرآنی قدردانی می‌کنم. 

سکینه سبزیان، حافظ قرآن و موسس مرکز قرآنی در مناطق محروم: محفل برنامه بسیار خوبی است و به ما کمک کرد تا شناخته شویم. ما در مناطق محروم فعالیت قرآنی داریم و محفل به ما کمک کرد تا به این واسطه شناخته شویم و بتوانیم مراکز قرآنی را در سطح مناطق محروم توسعه بدهیم.

علی‌اکبر باشتنی، قاری نوجوان: برنامه محفل که برای اولین‌بار هم پخش می‌شود یک برنامه بسیار جذاب و دیدنی است و این اتفاق کار جدیدی است که توسط دست‌اندرکاران این برنامه اتفاق افتاده است. محفل، فرصت بسیار خوبی برای قاریان قرآن است تا در رسانه دیده شوند و مردم هم با قرآن و جامعه قرآنی ارتباط بیشتری داشته باشند و نوابغ قرآنی شناخته شوند. بازخوردهایی هم که از برنامه داشتم این است که ساخت این برنامه تداوم داشته باشد و فصل‌های بعدی ساخته شود.

هادی نصیری، گروه هم‌آوایی الغدیر: تشکر می‌کنم از همه عوامل برنامه که واقعا شاهد زحمات‌شان بودم. محفل یک اتفاق بی‌نظیر قرآنی در سطح بین‌المللی است. من از کودکی در فضای قرآنی بزرگ شدم اما چنین فضایی را نه دیده و نه تجربه کرده بودم و این یک بستر فوق‌العاده عالی برای معرفی قرآن، چهره‌های قرآنی و فعالیت‌های قرآنی است که به بهترین شکل اجرا شده. هم‌آوایی نیکو نام‌های پروردگار که رونمایی از آن با برنامه محفل صورت گرفت، بسیار دیده شد و این یک اتفاق بی‌نظیر برای من بود.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها