جام‌جم آنلاین در روز ملی قناد از شرایط قنادی‌های تهران گزارش می‌دهد

تعطیلی یک سوم قنادی‌های تهران | افت 50 درصدی فروش قنادی‌ها

‌افزایش قیمت شیرینی سبب شده که بسیاری از شهروندان این محصول را از سبد غذایی خانواده‌ حذف کنند. اتفاقی که رئیس اتحادیه دارندگان قنادی تهران نیز آن را تایید می‌کند و می‌گوید فروش قنادی‌های این کلانشهر 50 درصد کاهش داشته است و حدود یک سوم قنادی‌های تهران نیز به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شده‌اند.
‌افزایش قیمت شیرینی سبب شده که بسیاری از شهروندان این محصول را از سبد غذایی خانواده‌ حذف کنند. اتفاقی که رئیس اتحادیه دارندگان قنادی تهران نیز آن را تایید می‌کند و می‌گوید فروش قنادی‌های این کلانشهر 50 درصد کاهش داشته است و حدود یک سوم قنادی‌های تهران نیز به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شده‌اند.
کد خبر: ۱۳۹۳۹۱۳
نویسنده زهرا بذرافکن

به گزارش جام جم آنلاین، امسال برای اولین بار 20 دی ماه در تقویم رسمی کشور به نام «روز ملی قناد» نامیده شده، تولیدکنندگان محصولی که مدتی است دیگر در دسترس بسیاری از افراد نیست و به نظر می‌رسد به محصولی لوکس بدل شده است. ‌

این روزها تهیه شیرینی برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی آسان نیست، چراکه قیمت شیرینی‌ افزایش چشمگیری پیدا کرده است و برای تهیه هر کیلو شیرینی‌ تر باید حدود 150 هزار تومان پرداخت کرد.

 علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران  درباره دلایل افزایش قیمت شیرینی به جام جم‌ آنلاین می‌گوید: در صنف ما گرانفروشی جایی ندارد. در واقع افزایش قیمت مواد اولیه به گونه‌ای است که تبعات آن هم به تولید کننده و هم به مصرف کننده تحمیل می‌شود.

 آن طور که بهره مند توضیح می‌دهد این شرایط حتی سبب شده که فروش قنادی‌ها نیز با افت شدیدی رو به رو شود. اتفاقی که منجر به افت 50 درصدی فروش قنادی‌ها و تعطیلی حدود یک سوم‌ قنادی‌های تهران نیز شده است.

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی تهران در این باره عنوان می‌کند:‌ در استان حدود 1650 واحد قنادی فعال داریم که از این تعداد از ابتدای سال 467 واحد تعطیل شده است.

به گفته او‌  بسیاری از گردانندگان این قنادی‌ها از پس اجاره‌های سنگین و هزینه‌های جانبی کار ‌برنیامده‌اند. به همین دلیل تصمیم به تعطیلی گرفته‌اند.

‌شیرینی قیمت ندارد!

افزایش بهای شیرینی سبب شده که بسیاری از شهروندان از این انتقاد کنند که نظارتی روی قنادی‌ها انجام نمی‌شود و این مغازه‌ها می‌توانند محصولات خود را به هر قیمتی که می‌خواهند بفروشند.

این ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که رئیس اتحادیه دارندگان قنادی نیز به نوعی آن را تایید می‌کند.

او در این باره می‌گوید:« از سال گذشته قیمت‌های دستوری را حذف کرده‌ایم و قیمت‌ها را با توجه به عرضه و تقاضای طبیعی در بازار در نظر می‌گیریم».

در واقع آن طور که بهره‌مند توضیح می‌دهد این روزها‌ قیمت شیرینی بر اساس ‌‌عرف بازار مشخص می‌شود. به عبارت دیگر قنادی‌ها با توجه به کیفیت محصول خود قیمت‌ها را تعیین می‌کنند. رویکردی که به گفته رئیس اتحادیه دارندگان قنادی می‌تواند به نفع مصرف‌کنندگان باشد، چراکه به این شکل شهروندان می‌توانند از قنادی‌هایی خرید کنند که قیمت پایین‌تری دارند.

در این بین اما آنچه فراموش شده و مسئولان اتحادیه به آن توجهی ندارند، حق شهروندان است که باید از کیفیت اجناسی که تهیه می‌کنند، اطمینان داشته باشند و رقابت قنادی‌ها برای کاهش قیمت سلامتی شهروندان را به خطر نیندازد.

مقوا به قیمت شیرینی

مساله دیگری که این روزها بیش از گذشته به چشم می‌آید، این تخلف برخی قنادی‌هاست که مقوا را به قیمت شیرینی به شهروندان می‌فروشند. هرچند نباید انصاف برخی قنادها را انکار کرد، اما این روزها کم نیستند قنادی‌هایی که مقوا را به قیمت شیرینی‌ تر در اختیار شهروندان می‌گذارند.

‌نظر رئیس اتحادیه دارندگان قنادی تهران اما در این درباره متفاوت است او در این مورد به خبرنگار ما می‌گوید: از ابتدا مرسوم بوده و به واحدهای قنادی نیز ابلاغ شده است که هزینه جعبه فقط برای خریداری کیک از هزینه کل محصول کم شود و جعبه‌هایی که از 70 تا 150 گرم وزن دارند با شیرینی محاسبه می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها