بازخوانی کودتای شهر آمل در6 بهمن 1360، سوژه‌ای برای سینماگران

شهر هزار سنگر، هم درس است و هم عبرت

همزمان با آغاز سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار

از مستندها و فیلم‌های کوتاه «عماریار» غافل نشوید

اگرچه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از چهارشنبه این هفته به شکل رسمی کار خود را آغاز می‌کند اما اکران و تماشای آثار این رویداد در مدت زمان ۹ روزه برگزاری نیست.
کد خبر: ۱۳۹۲۹۴۵

 اساسا یکی از ویژگی‌های متمایز و منحصربه‌فرد این جشنواره، همین امتداد سالانه و تعمیم تولید و توزیع فیلم‌ها و آثار تصویری مختلف در طول سال است.

در این میان مهم‌ترین چراغ و فانوس همیشه روشن جشنواره مردمی فیلم عمار، سامانه عماریار با زیرشاخه اکران مردمی است و شما به‌عنوان مخاطب سینما هر زمان اراده کنید و شوق تماشا داشته باشید، می‌توانید سری به این سایت بزنید و آثار متنوع و مورد نظر خود را در قالب‌های مختلف چون فیلم سینمایی، مستند سینمایی، انیمیشن، داستانی کوتاه، تاک‌شو، سریال، نماآهنگ، موشن‌گرافی و ... ببینید.

نکته مهم دیگر تنوع ژانری سامانه عماریار است و با گشت‌وگذار در این سایت می‌توانید آثاری در زمینه‌های اجتماعی، اکشن، پرتره، تاریخ و تمدن، جنگی، حیات‌وحش، خیال‌انگیز، درام، دین و آیین، سلامت، سیاسی، عاشقانه، علوم و فناوری، کمدی، کودک‌ونوجوان و ورزشی را تماشا کنید. همچنین این گوناگونی در موضوعات آثار سامانه عمار هم قابل مشاهده است و فیلم‌ها و دیگر محصولات فرهنگی و هنری همگام با اهداف و سیاست‌گذاری جشنواره فیلم عمار به موضوعاتی چون استکبار جهانی، اقتصادی، انقلاب اسلامی، تاریخی، سبک‌زندگی، سلامت‌وتندرستی، شخصیت‌نگار، محیط‌زیست، نهضت مردمی و ورزش و تندرستی می‌پردازند.

در این گزارش و به بهانه نزدیک‌شدن به زمان رسمی برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار و تنها به‌عنوان نمونه، برخی آثار این رویداد و موجود در سامانه عماریار را معرفی می‌کنیم. فیلم‌های کوتاه یا مستندی که به‌خوبی نشان از تنوع موضوعی و ساختاری دارند و می‌توانند کنجکاوی‌های بیشتری برای تماشای آثار جشنواره عمار ایجاد کنند.
     
سینماحقیقت

گیلن‌باره: مستندی با موضوع تاریخ انقلاب اسلامی، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی داوود مرادیان و محصول مرکز بسیج صداوسیما است که به اجماع جهانی آمریکا پس از فتنه سال ۱۳۸۸ برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران می‌پردازد. فیلم برای شرح مقاومت دربرابر این تحریم‌ها و فشار اقتصادی، به گذشته و ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد و به مقاومت ریشه‌دار و قدیمی مردم ایران اشاره می‌کند. همچنین با مرور فضای سیاسی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶، ریشه برخی دیدگاه‌های انتخاباتی نامزدها ازجمله شعار «به عقب بازنمی‌گردیم» تحلیل و بررسی می‌شود.
   
ایکسونامی: مستندی محصول سفیرفیلم به تهیه‌کنندگی محمدرضا برونی و نویسندگی محسن آقایی و با موضوع رویای آمریکایی است که با آرشیوهایی دیده‌نشده از تاریخ آمریکا به مسیر این کشور برای رسیدن به آزادی‌ها و بی‌بندوباری‌های جنسی می‌رسد. اشاره به تبعات و اثرات منفی این مسأله در آمریکا که با روایت یک ستاره سابق فیلم‌های اروتیک صورت می‌گیرد، درعین‌‌حال حالت یک تلنگر و هشدار جدی برای علاقه‌مندان رویای آمریکایی و آزادی‌های بدون قید و بند و پایبندی به دین و اخلاق در هرجای دنیا ازجمله ایران را دارد.
 
تروکاژ: مستندی به کارگردانی محمدهادی نعمتی و تهیه‌کنندگی احسان شادمانی و با موضوع جنگ رسانه‌ای است که به نقش سلبریتی‌ها در جهت‌دهی به اذهان جامعه در رویدادهای گوناگون می‌پردازد. این فیلم ابتدا سراغ بررسی این قشر در سینماهای حرفه‌ای دنیا و قوانین سختگیرانه کمپانی‌های رسانه‌ای ازجمله هالیوود می‌رود و بعد با بررسی قوانین اخذ روادید کشور آمریکا، برخی از فعالیت‌های سیاسی سلبریتی‌ها در ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
تهران ـ دمشق: مستندی به کارگردانی سیدمحمدعلی صدری‌نیا و تهیه‌کنندگی هادی قاسمی و محصول مرکز مستند صور خبرگزاری دانشجو و با موضوع ضداستکباری است که سراغ پشت جبهه‌های مقاومت علیه داعش می‌رود و وضعیت مردم در شهرهای مختلف سوریه را از زبان خودشان روایت می‌کند. این مستند در نگاهی تازه سعی کرده همه جوانب شکل‌گیری بحران در سوریه را به تصویر بکشد، روایتی که فارغ از موضوع و مسأله سوریه، قابلیت تعمیم به فضای اجتماعی ایران را هم دارد و از این نظر جنبه‌ای هشدارگونه هم پیدا می‌کند.
   
به نام خلق کُرد: مستندی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهرداد یوسفی و محصول موسسه فرهنگی ــ هنری میعاد و با موضوع حافظه ملی است که به جنایات گروهک‌های تروریستی در حق مردم کردستان می‌پردازد. پس از انقلاب اسلامی، گروهک‌های تروریست کومله و دموکرات، اقدامات جنایت‌آمیزی در شهرهای کردستان انجام می‌دهند، حالا در این مستند اهالی این شهرها از خاطرات آن روزها می‌گویند که حزب دموکرات طی ائتلافی با صدام و سازمان مجاهدین خلق (گروهک تروریستی منافقین)، علیه مردم و نظام و انقلاب اسلامی چه فعالیت‌های جنایتکارانه‌ای انجام دادند.
     
سینمای جوان

بعدازظهر: فیلم کوتاهی به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی جواد اسماعیلی و محصول خانه فیلم داستانی انقلاب اسلامی و با موضوع فتنه ۸۸ است که داستان دختری به نام سمیه را روایت می‌کند که از طریق فیس‌بوک، با دخترطلبه‌ای به نام آزاده آشنا می‌شود. آن دو در خیابانی که محل تجمع آشوبگران است قرار دیداری با هم می‌گذارند اما در روز قرار، سمیه توسط اغتشاشگران کتک می‌خورد و آزاده و دوستانش به او کمک می‌کنند و سمیه را به داخل حوزه علمیه می‌برند که این سرآغازی بر ماجراهای بعدی است. مینو شریفی‌‌پور، فرناز زوفا و توماج دانش‌بهزادی از بازیگران این فیلم هستند.
 
حالا که خانوم شدی: فیلم کوتاهی به کارگردانی امیر غلامعلی و با موضوع عفاف و حجاب است و قصه دخترکی را به تصویر می‌کشد که تصمیم می‌گیرد برای تولد دوستش به‌جای کارت‌هدیه، کادویی بخرد. او وقتی به جشن‌تولد می‌آید اصرار دارد که هدیه‌اش قبل از فوت‌کردن شمع‌ها باز شود.
   
خانه پنجم: فیلم کوتاهی به کارگردانی رضوانه فتحی و تهیه‌کنندگی سیدجلال دهقانی اشکذری و محصول مدرسه سینمایی عمار و با موضوع تاریخ معاصر ایران و جهان است که قصه دختری در زمان کشف حجاب رضاخانی را روایت می‌کند که در دوران کودکی، از پسری کتک می‌خورد. سال‌ها از آن ماجرا می‌گذرد و او حس خوبی نسبت به آن پسر که حالا خواستگارش است ندارد. دختر روزی در خیابان گرفتار مأموران حکومت می‌شود و نظمیه‌‌‎‌چی‌ها می‌خواهند که چادر او را از سرش بکشند اما مرد جوانی او را نجات می‌دهد و سرنوشت دیگری برای دختر رقم می‌زند. هدیه سلطانی، بهناز زحمتکش، سجاد اسماعیلی و علی دهقان‌پور در این فیلم کوتاه بازی می‌کنند.
 
مینی‌بوس: فیلم کوتاهی به کارگردانی ابوذر حیدری و تهیه‌کنندگی کامران مجیدی و محصول بنیاد سینمایی فارابی و با موضوع اربعین حسینی است که با تصویری شروع می‌شود که عده‌ای در حال هل‌دادن یک مینی‎بوس خراب در جاده خاکی بین نخلستان هستند اما در ادامه با ایست بازرسی نیروهای بعثی مواجه می‌شوند. فیلم مینی‌بوس عشق و ارادت مردم عراق به سالار شهیدان را روایت می‌کند که چگونه خطرات نیروهای صدام را به جان می‌خریدند و مخفیانه از میان نخلستان‌ها راهی زیارت امام‌حسین‌(ع) می‌شدند. مسلم ربیعی‌فر، عبدالرضا نصاری، سیدعباس سعداوی و آمنه پورحسین ازجمله بازیگران این فیلم هستند.
 
جای خالی: فیلم کوتاهی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نسیم اسدپور و محصول موسسه فرهنگی روایت‌فتح و با موضوع سبک‌زندگی است که داستان نوجوانی را روایت می‌کند که با اشتیاق و با پول توجیبی‌اش کادویی برای مادرش می‌خرد اما برخوردش با یک مادر شهید باعث تصمیم دیگری از سوی او می‌شود. پرهام موحدی، کریم قربانی، پروین ملکی و فاطمه شاهق بازیگران این فیلم هستند.

واقعا مردمی

جشنواره فیلم عمار که از ابتدا و در عنوان هم عبارت «مردمی» را یدک می‌کشد، در این ۱۲دوره اخیر برگزاری با استقبال خوب مخاطبان در اقصی نقاط کشور و در قالب اکران‌های مردمی مواجه شده است. با این حال در این رویداد سینمایی هم به سیاق و رسم معمول جشنواره‌های دیگر، از برخی فیلم‌های مستند و داستانی استقبالی علی‌حده می‌شود. برخی از این آثار پرمخاطب که می‌توانید برای دیدن آنها به بخش پرمخاطب‌های ادوار اکران مردمی به سامانه عماریار و اکران مردمی مراجعه کنید، از این قرار است: مستند کرار (شهید سنجرانی) به کارگردانی محسن عقیلی و تهیه‌کنندگی محسن اسلام‌زاده و محصول سیمای مرکز خراسان‌رضوی، مستند مشتی اسماعیل به کارگردانی مهدی زمان‌پور کیاسری، مستند مادرانه به کارگردانی ساسان فلاح‌فر، فیلم کوتاه علمک به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی حسین شیرعلی، فیلم کوتاه سوزن به کارگردانی یوسف جعفری و تهیه‌کنندگی حسین دارابی و محصول گروه هنری کات، پویانمایی نبرد خلیج‌فارس به کارگردانی فرهاد عظیما و محصول حوزه هنری مشهد موسسه اوج و موسسه فاطمه‌الزهرا و فیلم کوتاه سلام به کارگردانی محمدرضاحاجی غلامی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها