استرس، پاسخ طبیعی بدن در مقابل فشارهایی است که ناشی از قرار گرفتن در یک موقعیت خاص، غیرمنتظره یا تهدیدآمیز است که با تولید هورمون‌های خاص خود بدن را برای مقابله یا فرار از آن موقعیت آماده می‌کند. استرس با زندگی روزمره ما عجین شده و به‌عنوان یک محرک لازمه بقاست اما استرس زیاد، اثرات جبران‌ناپذیر و مخربی بر تمام سیستم‌های بدن وارد می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۹۲۰۹۸
نویسنده معصومه صبور روح وحید - گروه جامعه

علت بسیاری از سردردهای آزار دهنده، بی‌خوابی‌ها، بیماری‌های عضلانی و مفصلی، اختلالات گوارشی و... استرس است. واکنش افراد در مقابل استرس به عوامل مختلفی مانند ژنتیک، عوامل فرهنگی، اجتماعی و... وابسته است. برای کاهش اثرات مخرب استرس باید راهکارهای صحیح مواجهه با آن را بیاموزیم.

منبع تولیدکننده استرس را بشناسیم و از بین ببریم. با در نظر گرفتن اولویت‌ها برای کارهای‌تان برنامه‌ریزی کنید.
از افراد ذی‌صلاح مشاوره و راهنمایی بگیرید، ورزش کنید، رژیم غذایی متعادلی مملو از سبزیجات و میوه‌ها داشته باشید، از مصرف الکل و مواد مخدر اجتناب کنید، در مصرف کافئین زیاده روی نکنید، به اندازه کافی استراحت کنید و زمانی را برای تفریح و سرگرمی در نظر بگیرید.

سیستم حمایتی از خانواده و دوستان خود را در نظر بگیرید و در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید. در مورد موقعیتی که ممکن است با آن مواجه شوید، فکر کرده و واکنش خود را تمرین کنید و راه‌هایی برای مواجهه با موقعیت فرضی بیابید.

اهدافی واقعگرایانه داشته باشید،کمال‌گرایی را کنار بگذارید و به آنچه که می‌توانید به نحو احسن انجام دهید، قانع باشید. به خودتان و دیگران اجازه اشتباه کردن بدهید و از اشتباهات‌ خود درس بگیرید.
اعتقادات مذهبی و معنوی خود را تقویت کنید. داشتن معنا و هدف در زندگی و احساس تعلق داشتن به منبعی والا به شما کمک می‌کند در مواجهه با فشارهای زندگی مقاوم‌تر باشید و آسیب کمتری ببینید.

روزنامه جام جم 

ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها