۱۳مامور و سربازپلیس در آبان‌ماه در راه حفظ امنیت به شهادت رسیدند

هر ۵۵ساعت یک شهید

۱۳دلیرمرد و شجاع‌دل، ۱۳حافظ امنیت، آبان امسال از جان شیرین و مال و زن و فرزند گذشتند تا نه مرز‌های چهارگوشه کشور توسط اشرار و سیاه‌دلان مرزی به خطر بیفتد و نه امنیت جامعه خدشه‌دار شود. آبانی که سراسر غوغا و آشوب و خون بود و کوردلان هر روز نقشه‌های جدیدی برای تهدید امنیت و مردم می‌کشیدند، اما به مدد اراده پولادین و خون جوشان آنان، نه مرز‌ها به خطر افتاد و نه امنیت مردم مورد تهدید قرار گرفت.
کد خبر: ۱۳۹۰۴۱۵

این ۱۳حافظ امنیت، شامل پنج کادر انتظامی، دو سرباز انتظامی، یک کادر یگان‌ویژه، سه سرباز مرزبانی، یک پلیس افتخاری و یک کادر مرزبانی بودند که با اهدای خون خود، تمام‌قد پای تعهدشان ایستادند. بیشترین آمار شهدای آبان امسال، متعلق به استان سیستان‌وبلوچستان با ۹ شهید است.

سرباز مرزبانی سیدمرتضی حسینی
محل شهادت: مرز بانه کردستان
۲۹ خرداد۸۱ بود که چشم پدر و مادر مرتضی به جمال تولد او روشن شد. او در طارم استان زنجان به دنیا آمد و در همین استان هم زندگی کرد. اشرار مسلح مرزی که همواره مرز‌ها را عرصه تاخت‌وتاز خود قرار می‌دهند، روز سوم آبان امسال با شهید حسینی در منطقه مرزی ننور بانه کردستان درگیر شدند. آن‌طور که فرمانده مرزبانی کردستان می‌گوید، شهید حسینی وقتی با اشرار مسلح روبه‌رو شد، شجاعانه و تا آخرین نفس با آن‌ها جنگید.

ستوان‌سوم محسن رضایی
محل شهادت: ایرانشهر سیستان‌وبلوچستان
شهید رضایی ۲۴دی‌ماه۷۰ در ایرانشهر و همان جایی که به شهادت رسید، متولد شد. شهید رضایی از پرسنل یگان تکاوری۱۱۲ عمار ایرانشهر بود. هشتم آبان امسال، او و همکارانش هنگام گشت‌زنی در حوالی روستای خیرآباد ایرانشهر هدف حمله یک گروهک تروریستی قرار گرفتند. درگیری آغاز شد و تروریست‌ها با کلاش به سمت خودروی یگان تکاوری تیراندازی کردند که باعث انفجار آن شد. در همین انفجار بود که شهید رضایی به شهادت رسید و سه نفر از همکارانش هم مجروح شدند. همکاران او در این نبرد، یکی از تروریست‌ها را به هلاکت رساندند.

سرباز محمد امیری
محل شهادت: بمپور سیستان‌وبلوچستان
شهید امیری، اول شهریور سال ۷۵ در ایرانشهر سیستان‌وبلوچستان به دنیا آمد و در بمپور همین استان زندگی می‌کرد، اما تیراندازی یک سرباز مسلح باعث شد تا او نیز مانند شهیدان پهلوان، حسینی و فراهانی در تاریخ ۱۵آبان امسال به شهادت برسد. پیکر او با حضور امام‌جمعه، فرماندار، علمای شیعه‌وسنی و جمعی از مردم تشییع و در گلزار بمپور خاکسپاری شد. او در زمان شهادت، سرباز انتظامی بود.

استواریکم میلاد بیرانوند
محل شهادت: بروجرد لرستان
استواریکم میلاد بیرانوند، ۲۷اسفند۷۶ در خرم‌آباد لرستان متولد شد. ساعت ۵و۳۵دقیقه صبح روز ۲۹آبان امسال، ماموران گشت کلانتری۱۵جهان‌آباد بروجرد، متوجه سرقت سرنشینان یک دستگاه پژوپارس از محموله خودروی کامیون در محور بروجرد به خرم‌آباد شدند. در ادامه عملیات، سارقان به‌صورت عمدی، استواریکم را زیر گرفتند. او به بیمارستان منتقل شد، اما به‌دلیل شدت جراحات به شهادت رسید.

استواردوم سجاد فراهانی
محل شهادت: بمپور سیستان‌وبلوچستان
شهید فراهانی ۲۸شهریور۷۳ در اراک متولد شد. او از مردانی بود که به گفته همسرش، مردم و مشکلات‌شان، مهم‌ترین دغدغه زندگی‌اش بود: «همسرم همیشه می‌گفت نگرانم که مردم در این همه سختی زندگی می‌کنند. هرگز منکر این نبود که مسئولان در حق مردمی که ارزش‌شان خیلی بالاست، کم‌کاری می‌کنند. به‌دلیل مشکل در دسترسی به اینترنت، به من می‌گفت از شرایط موجود به او خبر دهم. خیلی توضیح نمی‌دادم، چون نمی‌خواستم اعصابش به‌هم‌بریزد، اما تا حدی اطلاع می‌دادم.» شهیدفراهانی، ۱۵آبان امسال به شهادت رسید و پیکرش در گلزار شهدای اراک به خاک سپرده شد. او جزو کادر انتظامی بود. ضارب اویک سرباز بود که به‌دلیل اختلاف شخصی با سایر کارکنان، دست به اسلحه برد.

سرهنگ اسماعیل چراغی
محل شهادت: اصفهان
شهید چراغی هفتم آبان سال۶۰ در زرین‌شهر اصفهان چشم به جهان گشود. او در سده لنجان زندگی می‌کرد و تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد. شهید پس از ازدواج صاحب یک دختر و پسر شد. ۲۶ آبان امسال و درحالی‌که سرهنگ چراغی به‌عنوان فرمانده گردان رزم یگان‌ویژه اصفهان، ماموریت داشت تا امنیت مردم را در آشوب‌های خیابانی تامین کند، در اثر اصابت گلوله معاندان به شهادت رسید. با رصد اطلاعاتی، تیم تروریستی حمله به مدافعان امنیت دستگیر شد. در مراسم تشییع پیکرش، دختر نوجوانش درحالی‌که کلاه نظامی پدر را روی سرش گذاشته بود، گفت: «پدرم وقتی بود، باعث افتخار بود و حالا هم که شهید شده، باعث افتخار است.»


پلیس افتخاری مرتضی غلامیان
محل شهادت: خاش زاهدان
اولین روز هر سال، روز تولد شهید مرتضی است که فقط ۳۲ سال عمر از خدا گرفت. او اهل زابل و از کارکنان پلیس افتخاری فراجا بود. شهید غلامیان، متاهل بود و چهار فرزند پسر داشت. او ۱۲آبان امسال و در عملیات مبارزه با قاچاقچیان موادمخدر در ایستگاه ایست‌وبازرسی ورودی شهرستان خاش براثر حمله تهاجمی خودروی قاچاقچیان به شهادت رسید. پس از اقدام تهاجمی، ماموران انتظامی دو نفر از عاملان این جنایت را در صحنه دستگیر و در بازرسی از خودروی وانت‌پیکان ۵۱ کیلوگرم مواد افیونی از نوع تریاک کشف کردند. روز تشییع پیکرش، فرزندانش با گریه و دستان کوچک‌شان به تابوت پدر چسبیده بودند و او را رها نمی‌کردند.

سرباز بهزاد براهویی
محل شهادت: سیستان‌وبلوچستان
شهید براهویی در زمان شهادت فقط ۲۰سال داشت. او اهل زهک استان سیستان‌وبلوچستان بود و تا دیپلم درس خواند. شهید براهویی، ۳۰آبان امسال و هنگام ماموریت در منطقه چشمه‌زیارت براثر حمله مسلحانه و تروریستی به شهادت رسید. عاملان شهادت وی تصور می‌کردند ماموریت آن‌ها با موفقیت به اتمام رسیده، اما بدون این‌که بدانند، ماموران خودروی تروریست‌ها را غافلگیر و آنان را دستگیرکردند. یکی از تروریست‌ها در اعترافات خود گفت: «من تحریک شدم و گول خوردم. حماقت کردم. از کار خودم پشیمان هستم و به جوانان می‌گویم به عواقب کاری که انجام می‌دهند، فکر کنند.»

سربازان مرزبانی رضا رضوانی و امیرحسین نیک‌پور
محل شهادت: مرز سراوان
شهیدان رضوانی و نیک‌پور، هر دو متولد سال۸۰ بودند، اما شهید رضوانی، هفت ماه از همرزمش امیرحسین بزرگ‌تر بود. رضا اهل مشهد و امیرحسین اهل مازندران، ورزشکار و یک بسیجی فعال بود که در شهر سرخرود زندگی می‌کرد. هردو هم تا دیپلم درس خواندند و پس از آن عازم خدمت سربازی شدند. درحالی‌که برای بعد از سربازی برنامه‌های زیادی داشتند، هردو در ۲۵ آبان امسال و طی عملیات پایش نوار مرزی در سراوان سیستان‌وبلوچستان براثر واژگونی خودرو به شهادت رسیدند.

استوار علی پهلوان
محل شهادت: بمپور سیستان‌وبلوچستان
شهید پهلوان ۲۷ دی‌ماه۷۹ در زابل متولد شد. او در زابل زندگی می‌کرد و دیپلم خود را در رشته برق گرفت. او هم جزو کادر انتظامی بود و در بمپور سیستان‌وبلوچستان، به علت تیراندازی یک سرباز و اصابت گلوله در۱۵آبان امسال به شهادت رسید. پیکر شهید پهلوان در گلزار شهدای زابل به خاک سپرده شد.

سرهنگ حسین یوسفی
محل شهادت: سنندج کردستان
سرهنگ یوسفی، اول مهرماه سال۵۷ در قروه استان کردستان به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا دوره کارشناسی ادامه داد. ۲۶آبان‌ماه امسال، وقتی کارش تمام شد، تصمیم‌گرفت به خانه برگرد. حین برگشت و در مسیر میدان بهشت‌محمدی سنندج، اغتشاشگران راهش را بستند و ناجوانمردانه او را هدف ضربات متعدد چاقو قرار دادند و به شهادت رسید. پیکر او در حالی به خاک سپرده شد که یکی از چشم‌ها، لب‌ها و بینی‌اش به‌شدت کبود شده و خون‌آلود بود. براساس اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه بیت‌المقدس کردستان، چهار نفر از عوامل شهادت شهید یوسفی دستگیر شدند. او در زمان شهادت جزو کادر انتظامی بود.

ستوان‌دوم رسول حسینی
محل شهادت: بمپور سیستان‌وبلوچستان
او متولد اول مهرماه سال ۱۳۶۶ در محمدآباد زرند کرمان بود. شهید حسینی نیز تا دیپلم تحصیل کرد و در زمان شهادت متاهل بود. شهید حسینی، در ۱۵آبان امسال و هنگام خدمت در بمپور سیستان‌وبلوچستان و با تیراندازی یک سرباز مسلح به شهادت رسید. دختر نوجوان شهید در مراسم تشییع پیکر پدرش با خواندن دلنوشته‌ای با مردم درددل کرد. این شهید جزو کادر انتظامی بود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها