واکنش ایران به اظهارات مداخله جویانه اروپایی‌ها:

حمله مسلحانه و تخریبگری قابل تحمل نیست

حمایت مجدد وزیرخارجه آمریکا از اغتشاشگران چه پیامی دارد؟

دیپلماسی ریاکارانه

سیاست دوگانه آمریکا در قبال تهران هر روز از جایی جدید تکرار می‌شود و سیاست یک بام و دو هوای دولت بایدن در قبال اتفاقات ایران برای خودشان هم احتمالا عجیب است، اما یک تقسیم کار درونی و ویترینی صورت‌گرفته که آمریکا طبق آن دیپلماسی می‌کند، رویکردی که نامش دیپلماسی ریاکارانه است.
کد خبر: ۱۳۸۹۷۸۱

اظهارات مداخله‌جویانه آمریکا در اتفاقات داخلی کشورمان چندین بار واکنش وزارت خارجه را به دنبال داشت، البته نه فقط آمریکا بلکه متحدان اروپایی آن‌ها هم چندین بار به دلیل دخالت در امور ایران احضار شدند؛ به طوری که بررسی اخبار فعالیت دستگاه دیپلماسی کشورمان نشان می‌دهد از سوم مهر تا نهم آذرماه یعنی در بازه زمانی ۶۷روزه، وزارت خارجه ۱۲بار سفیران کشور‌ها را احضار کرده و به آن‌ها مواردی را تذکر داده است.

اما این بار موضوع اظهارات جدید وزیرخارجه آمریکاست؛ بلینکن در ادامه لفاظی‌ها و حمایت مجدد از اغتشاشگران در ایران، با نادیده‌گرفتن خشونت افسارگسیخته نیرو‌های امنیتی و پلیس کشورش ضد شهروندان آمریکایی، مقابله با آشوب در ایران را خشونت و برخورد با اغتشاشگران را سرکوب از روی ضعف توصیف کرده و بدون اشاره به جان‌باختن شماری از مردم ایران به دست اغتشاشگران، مدعی شد که ما گزارش‌های مربوط به توقف فعالیت پلیس امنیت اخلاقی و همچنین گزارش‌هایی درباره رد این موضوع دیده‌ایم. من دقیقا نمی‌دانم که موضوع چیست، اما نکته اصلی این است که موضوع به خواسته‌های مردم ایران مربوط می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا بی‌اطلاع از شرایط موجود و بی‌توجه به تبعیض نژادی حاکم در جامعه آمریکا و ظلم مقامات کشورش به طبقات مختلف اجتماعی آمریکا در ادامه ادعا کرد: موضوع این است که آیا حکومت افراد مسئول را پاسخگو می‌کند یا نه؟ اما تلاش‌ها برای سرکوب، استفاده از خشونت و مقابله با مردم نشانه‌ای از قدرت نیست، بلکه نشانه‌ای از ضعف است. بلینکن این هفته در کنفرانس جی استریت و بین گروهی که حامی صهیونیست‌ها هستند با حمایت از اغتشاشگران در ایران، عوامل ناآرامی و اغتشاش را افرادی صلح‌جو نامید که کنار این افراد ایستاده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا در جمع صهیونیست‌ها گفته بود واشنگتن برای حمایت از این افراد مجوز صدور فناوری‌های اطلاعاتی را صادر کرده است. این نوع اظهارات مداخله‌گرایانه جدید نیست و بلینکن دو هفته پیش هم در کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری خود در دوحه بار دیگر ضمن حمایت از اغتشاشات در ایران، تاکید داشت که فشار‌ها به دلیل برنامه هسته‌ای ایران باید ادامه داشته باشد.

ریاکاری آمریکایی

این درحالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان پیش از این گفته بود: ما به طور مستمر با طرف آمریکایی پیام تبادل می‌کنیم و آخرین پیام‌مان در کمتر از ۷۲ ساعت گذشته بود. چون آمریکایی‌ها از طریق وزرای خارجه برخی کشور‌ها پیام می‌دهند که برای برجام عجله و شتاب دارند، اما در مقابل راب مالی نماینده آمریکا در امور ایران خیلی ریاکارانه برخورد می‌کند و در مصاحبه با رسانه‌ها می‌گوید برجام اولویت ما نیست و به تحریکات کف خیابان و اغتشاشات که می‌خواهند در ایران داشته باشند اشاره می‌کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین خاطرنشان کرده بود: در راستای برجام با همه ضعف و قوت خود و با توجه به مذاکراتی که داشتیم، امکان توافق با همه طرف‌ها وجود دارد.

فشار برای عبور از خطوط قرمز

بنابراین هدف آمریکا کاملا روشن است آن‌ها می‌خواهند اعمال فشار کنند تا ما از خطوط قرمزمان در مذاکرات عبور کنیم، اما آنچه برای ما در مذاکرات و تبادل پیام‌ها مهم است منافع ملی است هرچند برای برداشته‌شدن تحریم‌ها باید به مسیر مذاکرات ادامه داد و اگر همه طرف‌ها به برجام برگردند و برجام برای ما خوب کار کند، ایران هم از این ظرفیت استفاده می‌کند. این همان نکته‌ای است که آمریکا آن را انحصاری می‌خواهد و خودش به دنبال تقسیم این کیک قدرت است. در صورتی که ما مذاکره برای مذاکره انجام ندادیم بلکه مذاکره برای رسیدن به نتیجه انجام دادیم و اگر آمریکا از فاز دوگانه خارج شود شاید بهتر شود این قطار مذاکره را به پایان خط رساند.

آشکارسازی حمایت مقامات آمریکایی از آشوبگران

در فضای بی‌سابقه دامن‌زدن به جنگ تمام‌عیار شناختی و ایجاد گسست ذهنی بین فضای حقیقی و دنیای مَجاز یکی از قرارگاه‌های اصلی مبادی آمریکایی- انگلیسی و اَشرافیت بَدَوی سعودی بود که این موضوع برخی سلبریتی‌ها را دچار هیجان‌زدگی و همراهی رسانه‌ای با این جریان کرد. از سوی دیگر درحالی فقط تا مهرماه ۷۷نفر از عوامل گروهکی کردستان، اعم از افراد مرتبط رسمی گروهک‌های صهیونیستی موسوم به کومله، دمکرات، پاک، پژاک تا تعدادی از کادر‌های رده بالای این گروهک‌ها بازداشت شدند که در میان بازداشت‌شدگان، کادر برجسته و عضو مرکزیت یکی از گروهک‌های مقیم اقلیم کردستان‌عراق هم حضور داشت و مشخصا آموزش‌های نظامی را در پایگاه‌های آمریکایی‌-صهیونیستی اقلیم کردستان فرا گرفته و به‌عنوان فرمانده مبرز نظامی شناخته می‌شد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها