روایت یکی از خواهران بسیجی از خاطراتش در دهه۶۰

‌می‌خواستیم مهریه‌های‌مان را خرج بسیج کنیم

کد خبر: ۱۳۸۸۸۶۱
نویسنده حمید بناء - پژوهشگر و نویسنده

نمایشگاه ملی کتاب دفاع‌مقدس یک رویداد قابل توجه و اثرگذار در پهنه «ادبیات پایداری» کشورمان به‌حساب می‌آید. هرچند که لیوان این رویداد هم به‌مانند هر پدیده فرهنگی و اجتماعی دیگری یک نیمه پر دارد و یک نیمه خالی.

این نمایشگاه که همه‌ساله به‌همت سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس سپاه و بسیج در استان‌های مختلف برگزار می‌شود، فرصتی است برای مردم در نقاط مختلف کشور تا به‌صورت یکجا و همزمان هزاران عنوان کتاب چاپ شده در حوزه ادبیات پایداری را دیده و آثار مورد علاقه و نیازشان را خریداری کنند. توجه ویژه و اختصاصی به ادبیات و فرهنگ پایداری یکی دیگر از نکات امیدوار‌کننده و مثبت نمایشگاه ملی کتاب دفاع‌مقدس به‌شمار می‌رود که می‌تواند سهم به‌سزایی در ترویج و انتشار فرهنگ حماسه و جهاد و شهادت داشته باشد. به‌هرحال «ایثار و مقاومت» جانمایه و سرمایه اصلی نظام انقلابی و اسلامی ایران است و کتاب موثرترین ابزار فرهنگ‌سازی جوامع بشری. قطعا رساندن کتاب به جامعه هدف یعنی عموم مردم، پای تفکرات آن‌ها را به دنیای جهاد و شهادت باز می‌کند.

برگزار‌کنندگان نمایشگاه ملی کتاب دفاع‌مقدس از نخستین دوره آن که سال ۸۹ در اصفهان برگزار گردید تا یازدهمین دوره‌اش که پاییز امسال در شهر مقدس قم برپا شد با تمام توان به‌دنبال این اهداف بوده و دستاورد‌های جالبی داشته‌اند لیکن نیمه خالی لیوان سرعت رشد و حرکت‌شان را کند کرده است. وقتی صفت و پسوند «ملی» به نمایشگاه اضافه می‌شود، برگزاری آن به‌شکل «محلی» قابل پذیرش نیست. اگر این نمایشگاه یک اقدام ملی است، چرا نهاد‌های متعدد و متولی فرهنگ‌عمومی کشور توجه موثری به آن ندارند؟ توجه موثر یعنی گنجاندن نمایشگاه ملی کتاب دفاع‌مقدس در تقویم برنامه‌های سالانه و تلاش برای اجرای دقیق و کاربردی آن، نه حمایت کم یا زیاد مالی و اعتباری. جهان حماسه و جهاد و شهادت ترجیح و عمومیت بیشتری نسبت به سایر شئون جامعه دارد. به‌عنوان مثال شاید نمایشگاه تجهیزات کشاورزی، پزشکی و نظایر آن‌ها مورد نیاز و علاقه چند درصد مردم باشد، ولی موضوعات متصل و مرتبط با ایثار و مقاومت متعلق به صد‌در‌صد آنهاست. ناشر باید قانع شود که نمایشگاه فقط فروشگاه نیست و خواننده به این باور برسد که حضورش در نمایشگاه، حال‌وهوای دلش را تغییر می‌دهد.

کتب چاپ شده با برچسب ادبیات پایداری، باید معلم و مربی نسل‌های حماسی باشند. با این حساب، نمایشگاه کتاب نقطه آشنایی اهالی فرهنگ شهادت با مربی‌ها و معلم‌های این گستره نامتناهی است. پیش از اتمام یادداشت باید از زحمات و فعالیت‌های عزیزان برگزارکننده نمایشگاه قدردانی کنیم که به‌رغم تمام سختی‌ها با بلند کردن این بیرق، امید رشد و تعالی کتاب پایداری را در دل ما زنده نگه‌داشته‌اند. اهل‌فن می‌دانند که رساندن محصولات حوزه نشر به دورترین نقاط کشور کار کمی نیست. حرف پایانی این‌که نمایشگاه کتاب دفاع‌مقدس باید زنده، ذوق و شوق‌آفرین و در یک کلام واقعا ملی باشد؛ چه در نگاه حکومت و چه در نظر و رفتار ناشرین و خوانندگان. چیزی که فعلا با حد مطلوب و شایسته آن فاصله داریم.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها