شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، پنجشنبه شب یک قطعنامه ضدایرانی درباره آنچه «وضعیت حقوق بشر در ایران» خوانده، به رأی گذاشت و آن را تصویب کرد.
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، پنجشنبه شب یک قطعنامه ضدایرانی درباره آنچه «وضعیت حقوق بشر در ایران» خوانده، به رأی گذاشت و آن را تصویب کرد.
کد خبر: ۱۳۸۸۱۷۶
نویسنده گروه سیاسی روزنامه جام جم

تصویب این قطعنامه به معنای موافقت این شورا با تشکیل یک هیأت حقیقت‌یاب درباره ادعاها در خصوص نقض حقوق بشر توسط ایران در اغتشاشات اخیر است و با ۲۵رأی موافق و ۲۱رأی مخالف و ممتنع (۶مخالف و ۱۵ممتنع) به تصویب رسید. چین، پاکستان، اریتره ونزوئلا، کوبا و ارمنستان شش ‌کشوری هستند که به این قطعنامه رأی منفی و کشورهای بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان مالاوی، مالزی، موریتانی، نامیبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات و ازبکستان به قطعنامه رأی ممتنع داده‌اند.

جبهه غرب با راه‌اندازی جنگ ترکیبی از رسانه تا قطعنامه هرکاری می‌کند تا به توهم براندازی رنگ واقعیت بدهد. کشورهای مدعی پرچمداری حقوق بشر که در جنگی هشت‌ساله که عراق علیه ایران تحمیل کردند فقط به دو قطعنامه انفعالی، بی‌رمق و با تاخیر در شورای امنیت سازمان ملل متحد بسنده کردند، در دو هفته اخیر با صدور دو قطعنامه ضدایرانی دست خود را روی ماشه گذاشته‌اند. آن هم به بهانه حقوق بشر در این هفته و تهدیدآمیز خواندن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران درست وقتی در حال مذاکره با آژانس بودیم در هفته پیش.

اما به هرحال آنچه درباره قطعنامه حقوق‌ بشر به ایران تحمیل شده، بیشتر برساخته اتهامات حقوق بشری کشورهای غربی به دلیل روش‌شناسی نادرست، اتخاذ استانداردهای دوگانه، غرض‌ورزی و رعایت نکردن اصل بی‌طرفی، نادیده گرفتن فرهنگ بومی و سبک زندگی سایر جوامع مصداق مداخله‌جویی‌ در امور داخلی ایران است.

از سوی دیگر، این اتهامات در حالی مطرح می‌شود که کشورهای غربی خود به دلیل به راه انداختن جنگ‌های غیرقانونی در سایر کشورها، تحریم ملت‌ها با سوءاستفاده از سلطه خود بر شریان‌های اقتصادی و مالی دنیا، تجاوز به حاکمیت و استقلال کشورها و بسیاری از موارد دیگر با انتقادهای جدی در زمینه حقوق بشر روبه‌رو هستند.

به هرحال چین، قبل از رأی‌گیری متممی را برای اصلاح متن قطعنامه ضدایرانی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد که رأی نیاورد. در این متمم خواستار حذف بخشی از متن قطعنامه برای تشکیل هیأت حقیقت‌یاب درباره حوادث داخل ایران بود. در این نشست ضدایرانی در حالی‌که بسیاری از کشورهای غربی سعی داشتند ایران را به نقض حقوق بشر متهم کنند، برخی کشورها هم از معیارهای دوگانه این شورا انتقاد کردند.

نشست سازمانی شورای حقوق بشر برای تصویب قطعنامه علیه ایران به درخواست آلمان درحالی تشکیل شد که آلمان با فروش تسلیحات شیمیایی به صدام موجب شهادت۱۳هزار و جراحت۱۰۰هزار مرد، زن و کودک ایرانی شد، اما همین آلمان، اکنون با ژست حقوق‌ بشری مدعی اول است.

این رفتار متناقض اروپایی‌ها باعث شد، نماینده ایران در شورای حقوق بشر خطاب به وزیر خارجه رژیم آلمان تاکید کند که همان زنان و دختران ایرانی که این روزها برای شما مهم‌تر از مردم خودتان شده‌اند، همچنان شاهد درد و رنج عزیزان خود هستند که قربانی سلاح‌های شیمیایی شما و تحریم‌های یکجانبه و تروریسم هستند، آن هم به دلیل سابقه وحشتناک حقوق بشر. از زمان جنگ جهانی دوم، آلمان صلاحیت صحبت در مورد حقوق زنان و دختران ایرانی را ندارد.

اما در آن سوی اتفاقات رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم از تصویب قطعنامه‌ ضدایرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد استقبال کرد و به تکرار ادعاهای خود علیه تهران پرداخت.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از تصویب قطعنامه‌ ضدایرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد استقبال کرده و به تکرار ادعاها علیه تهران پرداخت و آن را نشان‌دهنده عزم جامعه بین‌المللی برای توجه به موارد جدی نقض حقوق بشر توصیف کرد.

ادعاهای رابرت مالی، بخشی از جنگ ترکیبی آمریکا علیه ایران است که دامنه آن از زمان اغتشاشات شدت گرفته و آمریکا و کشورهای غربی دیگر از زمان آغاز اغتشاشات در ایران تلاش کرده‌اند با اعمال تحریم‌‌های جدید، تبلیغات رسانه‌ای و موضع‌گیری‌های تند و غیرمتناسب فضای آشوب در ایران را از طریق تنفس مصنوعی زنده نگه دارند.

بعد از این مواضع، وزارت خارجه به نشست شورای حقوق بشر واکنش نشان داد و تاکید کرد: مایه تأسف بسیار است که شورای حقوق بشر برای تأمین منافع کوتاه‌مدت تعداد معدودی از کشورها، یک بار دیگر مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. ایران تشکیل هرگونه سازوکار جدید برای بررسی موضوعات دوماه گذشته را غیرضروری و نقض حاکمیت ملی کشور می‌داند. همچنین وزیر خارجه با بیان این‌که متعهد به حقوق بشر هستیم، اما اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی‌دهیم، بعد از صدور این قطعنامه گفت: رژیم برلین سال‌هاست با تحریم‌های غیرانسانی خود، نقض گسترده حقوق بشر را انجام می‌دهد و اکنون ریاکارانه از سازوکارهای حقوق بشر سوءاستفاده می‌کند اما این کشورها باید بدانند ایران مقتدر، متعهد به حقوق بشر بوده اما اجازه دخالت هیچ کشوری در امور داخلی خود را نمی‌دهد. امیرعبداللهیان چند روز قبل هم در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن مردود خواندن تلاش‌ها برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران نسبت به تاثیرات منفی اقدام سیاسی این شورا بر همکاری‌های ایران با غرب هشدار داد.

مرندی در واکنش به قطعنامه ضد حقوق‌بشری علیه کشورمان:
ایران توان کور کردن منافع غرب در منطقه را دارد

در ادامه سیاست‌های ضدایرانی غرب و اروپا با عرصه‌گردانی لابی‌های صهیونیستی در سازمان‌های بین‌المللی، شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد این‌بار در اقدامی کاملا خصمانه قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی صادر و کشورمان را به رعایت‌نکردن حقوق‌بشر متهم کرد.

با به‌راه‌‌افتادن این کارزار جدید به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی و آمریکا جنگ جهانی تازه‌ای را با سوءاستفاده همه‌جانبه از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی علیه ملت و دولت ایران طراحی کرده است. صدور این بیانیه، سیاست‌بازی جدیدی از سوی کشورهایی است که در دهه‌های پیش و در دوران جنگ تحمیلی در مقابل جمهوری اسلامی صف‌آرایی کرده بودند و با ارسال تجهیزات نظامی از نوع شیمیایی و غیرشیمیایی به عراق، سال‌هاست که سینه رزمندگان خسته و ناسور از استنشاق گازهای مسموم است.

با توجه به این پیشینه است که سیدمحمد مرندی، کارشناس ارشد حوزه روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن اشاره به روند خصمانه‌ای که غرب علیه جمهوری اسلامی در پیش گرفته و بی‌صداقتی آنها در ادعاهای حمایت از حقوق‌بشر، بر این نکته تاکید می‌کند که ایران برای پاسخگویی مناسب به طرف‌های مقابل می‌تواند از ابزارهای قدرت خود استفاده کند.

وی با بیان این‌که امروز بر همه روشن است که سازمان‌های بین‌المللی وابسته به غرب هیچ اعتباری ندارند و این نهادها کاملا به‌صورت ابزاری در دستان اروپا و آمریکا عمل می‌کنند تصریح کرد: از بعد از شکل گیری سازمان ملل متحد تاکنون همواره غربی‌ها برای تحت فشار قرار دادن کشورهای مستقل با استفاده از جایگاه خود سو‌‌ءاستفاده می‌کنند و از آنجا که از امپراتوری رسانه‌ای هم برخوردارند در عرصه تبلیغاتی فضای مسمومی را علیه ایران و دیگر کشورهایی که قصد رویکردهای مستقلانه در عرصه بین‌المللی دارند به راه می‌اندازند و با صدور قطعنامه‌هایی به اسم حمایت از ملت‌ها بالاترین ظلم‌ها را علیه همان مردم مرتکب می‌شوند.

عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در شرایطی که رسانه‌های ایران از سوی این نهادها و کشورها تحریم هستند طبیعی است که رساندن صدای ما به دیگر ملت‌های جهان کار سخت و دشواری است و ما کارزار سختی را در این عرصه پیش رو داریم.

مرندی با اشاره به رویکردهای ضد حقوق‌بشری اروپا و آمریکا طی این سال‌ها علیه ملت ایران خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب همیشه سیاست مستقلی را در حوزه بین‌المللی در پیش گرفته و طبعا اتخاذ این رویه به‌هیچ‌وجه به مذاق غربی‌ها خوش نمی‌آید و آنها طی چند دهه گذشته تلاش کردند تا با اعمال فشارهای حداکثری خصومت خود را علیه مردم و نظام جمهوری اسلامی نشان دهند. این سیاست‌ها به لحاظ اقتصادی زندگی بخش‌های زیادی از جامعه ایران را تحت تاثیر قرار داد و تنگناهایی را برای معیشت مردم ایجاد کرد و بدون تردید این رفتار جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل با اشاره به حمایت‌های آشکار غرب و آمریکا از تروریست‌ها گفت: اروپایی‌ها و آمریکا تاکنون از هیچ اقدامی برای کمک‌های مادی و معنوی به تروریست‌ها خودداری نکردند. آنها به منافقین در خاک خودشان پناه دادند و بودجه‌هایی را برای‌شان در نظر گرفتند. در شمال عراق و اقلیم به تجهیز گروه‌های تجزیه‌طلب پرداختند و حامی گروه‌های مسلحی بودند که از خاک پاکستان قصد اقدامات خرابکارانه علیه کشورمان را داشتند و در یک عبارت کلی باید گفت که غرب و آمریکا حامیان اصلی تروریسم در منطقه هستند.

جنایتکاران حق اظهارنظر درباره حقوق‌بشر را ندارند

مرندی ادامه داد: دردناک‌تر آن‌که کشورهایی که علیه جمهوری اسلامی در شورای حقوق‌بشر رای دادند همان دولت‌هایی هستند که در طول دوران دفاع‌مقدس از صدام‌حسین حمایت کردند و به دیکتاتور عراق به‌وفور سلاح شیمیایی دادند و خودم که مجروح شیمیایی بودم از نزدیک شاهد بودم که این سلاح‌ها چه بلایی بر سر جوانان این مرز و بوم آورد و تلخ‌تر این‌که این سلاح‌ها نه یک‌بار و دوبار بلکه به کرات مورد استفاده قرار گرفت و بنابراین کشورهایی که این جنایت‌ها را علیه ملت ایران مرتکب شدند در جایگاهی نیستند که درباره حقوق‌بشر در کشورمان نظر بدهند.

این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل درخصوص واکنش احتمالی جمهوری اسلامی نسبت به این قطعنامه و صادرکنندگان آن تصریح کرد: ایران درحال‌حاضر از قدرت‌ زیادی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار است و کشورهای غربی می‌دانند که هرقدر سطح تنش با جمهوری اسلامی را افزایش دهند به ضررشان خواهد بود و ایران هم می‌تواند از روش‌های گوناگون استفاده کند تا زندگی آنها را سخت‌تر نماید.

وی با اشاره به تضعیف جایگاه غرب در برابر روسیه، چین و ایران اظهار کرد: اروپا الان گرفتار این سه ضلع قدرت‌ است و با زبان خودمانی می‌توان گفت که هشت‌شان در گرو نه‌شان است و شرایط فعلی آنها با روزگار گذشته‌شان زمین تا آسمان فرق می‌کند و ما شاهد مشکلات روزافزون غربی‌ها و آسیب‌پذیری‌شان در برابر خودمان و دوستمان‌مان هستیم و می‌توانیم از روش‌های گوناگونی برای کور یا ضعیف‌کردن منافع‌شان در منطقه استفاده کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها