عضو کمیسیون آموزش مجلس ابراز نگرانی کرد

ارجحیت فضای مجازی به فرهنگ مطالعه، کودکان و دانش آموزان را دچار سطحی‌نگری کرده است

یک نماینده مجلس، از کم‌توجهی به فرهنگ مطالعه در برابر شبکه‌های اجتماعی ابراز نگرانی کرد.
کد خبر: ۱۳۸۵۷۶۸

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره کاهش سرانه مطالعه در بین جامعه ایرانی به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: مطابق با علم ارتباطات سطحی ترین آموخته ها، دیداری و شنیداری است و در مرحله بعد مطالب را به صورت نوشتاری دریافت می کنیم که عمیق ترین نوع دریافت است و به همین جهت به خاطر سهولت دریافت آموخته‌های دیداری و شنیداری به صورت آسانتری صورت می‌گیرد و این موضوع درباره تمام جوامع بشری صدق پیدا می‌کند و حتی چهره های شناخته شده‌ای مثل نیل پستمن هم در آثار و کتابهای خود به این موضوع اشاره کردند.

وی ادامه داد: گسترش شبکه‌های مجازی و رسانه های دیداری و شنیداری هم باعث تشدید این مساله شده است. اطلاعات پراکنده، سطحی و با حجم زیاد در این رسانه های وجود دارد و میزان مراجعه به این شبکه ها هم زیاد است و افرادی که تحت ثاثیر این فضا قرار دارند هم با توجه تکیه متحواهای ارائه شده بر اطلاعات دیداری و شنیداری سطحی کمتربه سمت کتابخوانی گرایش پیدا می‌کنند.

نماینده خرم آباد با اشاره به اینکه متحوای ارائه شده در فضای مجازی باعث سطحی شده تفکر می شود تاکید کرد: ارائه اطلاعات گسترده در این فضا فرصتی برای تعمق و اندیشیدن برای بشر امروز باقی نگذاشته است و با توجه به اینکه از سنین پایین اعتیاد رسانه‌ای در مراجعه به مسائل دیداری و شنیداری زیاد شده روز به روز تعقل در انسان تضعیف می شود.

عضو کمیسیون آموزش با بیان اینکه تشویق به کتابخوانی در دنیای امروز کاری سخت ودشوار است خاطرنشان کرد: فزونی مطالب و محتوای ارائه شده باعث می شود که مراجعه کننده ای که بیش از حد در معرض این اطلاعات قرار می‌گیرد احساس عالم بودن به او دست دهد و برای برون رفت از این معضل یکی از راهکارهای این است که خانواده و مراکز آموزشی از همان دوران کودکی لذت مطالعه را به دانش آموزان بچشانند. البته در این مسیر می توان از امکانات سمعی و بصری هم استفاده کرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها