مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره کاهش سرانه مطالعه در بین جامعه ایرانی به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: مطابق با علم ارتباطات سطحی ترین آموخته ها، دیداری و شنیداری است و در مرحله بعد مطالب را به صورت نوشتاری دریافت می کنیم که عمیق ترین نوع دریافت است و به همین جهت به خاطر سهولت دریافت آموختههای دیداری و شنیداری به صورت آسانتری صورت میگیرد و این موضوع درباره تمام جوامع بشری صدق پیدا میکند و حتی چهره های شناخته شدهای مثل نیل پستمن هم در آثار و کتابهای خود به این موضوع اشاره کردند.
وی ادامه داد: گسترش شبکههای مجازی و رسانه های دیداری و شنیداری هم باعث تشدید این مساله شده است. اطلاعات پراکنده، سطحی و با حجم زیاد در این رسانه های وجود دارد و میزان مراجعه به این شبکه ها هم زیاد است و افرادی که تحت ثاثیر این فضا قرار دارند هم با توجه تکیه متحواهای ارائه شده بر اطلاعات دیداری و شنیداری سطحی کمتربه سمت کتابخوانی گرایش پیدا میکنند.
نماینده خرم آباد با اشاره به اینکه متحوای ارائه شده در فضای مجازی باعث سطحی شده تفکر می شود تاکید کرد: ارائه اطلاعات گسترده در این فضا فرصتی برای تعمق و اندیشیدن برای بشر امروز باقی نگذاشته است و با توجه به اینکه از سنین پایین اعتیاد رسانهای در مراجعه به مسائل دیداری و شنیداری زیاد شده روز به روز تعقل در انسان تضعیف می شود.
عضو کمیسیون آموزش با بیان اینکه تشویق به کتابخوانی در دنیای امروز کاری سخت ودشوار است خاطرنشان کرد: فزونی مطالب و محتوای ارائه شده باعث می شود که مراجعه کننده ای که بیش از حد در معرض این اطلاعات قرار میگیرد احساس عالم بودن به او دست دهد و برای برون رفت از این معضل یکی از راهکارهای این است که خانواده و مراکز آموزشی از همان دوران کودکی لذت مطالعه را به دانش آموزان بچشانند. البته در این مسیر می توان از امکانات سمعی و بصری هم استفاده کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد