2+1 بیمه ضروری موتور و ماشین چیست؟

برای خودرو و موتورسیکلت به عنوان وسایل نقیله زمینی پر مصرف، بیمه‌های متنوعی مانند: بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه موتور در نظر گرفته شده است. بیمه شخص ثالث و بیمه موتور با توجه به قانون و از دید پلیس راهنمایی و رانندگی یک بیمه نامه اجباری هستند که باید تمام دارندگان وسایل خودرو و موتور آن را خریداری کرده باشند. مفهوم کلی وسایل نقلیه زمینی باید بیمه نامه اجباری موتور و ثالث را داشته باشند، بدین معنا است که اگر پلیس خودرو یا موتورسیکلتی را مشاهده کند که فاقد بیمه نامه است، جریمه کرده و بعد از توقیف به پارکینگ منتقل می‌کند. بنابراین در صورت عدم تهیه با توقیف و جریمه روبه رو خواهید شد.
کد خبر: ۱۳۸۵۲۰۹

بیمه بدنه هم نوعی از بیمه‌ اختیاری است که مالکان خودرو برای تحت پوشش بودن خطرات مالی بیشتر این بیمه نامه را خریداری می‌کنند تا در صورت وقوع حادثه رانندگی نگرانی برای جبران هزینه‌های مالی خود نداشته باشند. در ادامه متن درباره پوشش‌ها و سه بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه موتور توضیحات بیشتری خواهیم داد با ما تا انتهای متن همراه باشید.

 

بیمه شخص ثالث

 

تعریف لغوی بیمه شخص ثالث به این معنا است که به شخص اول بیمه‌گزار، به شخص ثانی بیمه‌گر و به شخص زیان دیده در حادثه رانندگی شخص ثالث گفته می‌شود و ماهیت آن هم پرداخت خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث است. همچنین این بیمه نامه جبران خسارت‌های مالی و جانی را بر عهده دارد.

 

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

 

جبران خسارت مالی وارد شده به شخص ثالث در حادثه رانندگی:

شرکت بیمه‌ با توجه به میزان پوشش مالی انتخابی توسط بیمه‌گزار، خسارت‌های وارد شده را جبران خواهد کرد. 

جبران خسارات بدنی یا جانی وارد شده به شخص ثالث در حادثه رانندگی:

نوع صدمه بدنی وارد شده به اشخاص ثالث در حادثه رانندگی متفاوت خواهد بود و بر میزان خسارت پرداختی از سوی بیمه‌گر تاثیر خواهد گذاشت. انواع صدمات بدنی مانند: شکستگی، نقص عضو، از کار افتادگی جزئی یا کلی، از کار افتادگی موقت یا دائم، هزینه‌های بیمارستان و درمان و دیه فوت خواهد بود. از این رو شرکت بیمه با توجه به نوع و شدت صدمه وارد شده به شخص ثالث تا سقف تعهدات خود جبران خسارت خواهد کرد.

 

نحوه محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث

 

برای اینکه بتوان نرخ بیمه شخص ثالث خودرو را محاسبه کرد باید عوامل و مولفه‌های مختلفی را بررسی کرد.

دیه کامل یک انسان در ماه حرام:

دیه یکی از اصلی‌ترین مواردی که بر قیمت و تعیین نرخ حق بیمه شخص ثالث تاثیر می‌گذارد. قوه قضاییه در ابتدای سال 1401 میزان دیه اعلام شده در ماه‌های حرام را معادل 800 میلیون تومان و برای ماه‌های عادی مبلغ 600 میلیون تومان در نظر گرفته است. بنابراین حداقل نرخ بیمه شخص ثالث یک چهلم این مبلغ معادل 20 میلیون تومان و حداکثر حق بیمه شخص ثالث نیمی ‌از این مبلغ معادل 400 میلیون تومان خواهد بود.

کاربری خودرو:

کاربری خودرو میزان ریسک بروز حادثه رانندگی را مشخص می‌کند که برای خودروهایی مانند: آمبولانس، آتش‌نشانی، تاکسی، بارکش و صنعتی در نظر گرفته می‌شود.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو:

در صورت عدم تمدید بیمه نامه شخص ثالث با جریمه دیرکرد روزشمار مواجه خواهید شد که بر قیمت بیمه نامه تاثیر خواهد گذاشت و مبلغ جریمه به حق بیمه پایه اضافه می‌شود.

تخفیف عدم خسارت خودرو:

در صورتی که هنگام اعتبار بیمه نامه از شرکت بیمه هیچ خسارتی دریافت نکنید، مشمول تخفیف عدم خسارت خواهید شد. این تخفیف عدم خسارت برای هر سال 5 درصد بوده و به مدت ۱۴ سال قابل دریافت خواهد بود.

نوع و میزان پوشش‌های مالی بیمه شخص ثالث خودرو:

 حداقل پوشش مالی برای بیمه شخص ثالث 20 میلیون تومان در سال 1401 است که با توجه به درخواست بیمه‌گزار می‌تواند بیشتر شود. برای افزایش تعهدات بیمه‌گر باید حق بیمه بیشتر پرداخت کرد.

نکته مهم این است که بیمه نامه شخص ثالث برای جبران خسارت‌های مالی وارد شده به راننده مقصر هیچگونه تعهدی ندارد و باید از بیمه بدنه برای جبران هزینه‌های مالی استفاده کرد.

خرید بیمه شخص ثالث ماشین

 

بیمه بدنه

 

بیمه شخص ثالث برای خسارت‌های ایجاد شده ناشی از حادثه راننده مقصر هیچ تعهدی ندارد و صاحب خودرو برای جبران هزینه‌های مالی باید یا از جیب خود خسارت پرداخت کند یا از قبل بیمه بدنه را با پوشش‌های متنوع‌اش خریداری کرده باشد.

پوشش‌های بیمه بدنه خودرو به ‌صورت ‌کلی در دو دسته پوشش‌های اصلی و اضافی تقسیم می‌شوند که با توجه به درخواست بیمه‌گزار قابل خریداری است.

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو جزو موارد لاینکف بیمه نامه بوده و با پرداخت حداقل حق بیمه می‌توان تحت پوشش آن‌ها بود. این پوشش‌ها عبارتند از:

  • سرقت کلی خودرو
  • خسارت‌های وارد شده برای نجات سرنشینان
  • انتقال خودرو به تعمیرگاه
  • رخ دادن حادثه برای خودرو (تصادف یا برخورد با جسم ثابت یا واژگونی خودرو)
  • خسارت‌های ناشی از حوادث چون آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه
  • خسارت‌های وارده به لاستیک، باتری و چرخ‌های خودرو

از طرف دیگر برخی از راننده‌ها ترجیح می‌دهند که برای تحت پوشش بودن در برابر خطرات بیشتر از پوشش‌های الحاقی یا همان اضافی بیمه بدنه خودرو استفاده کنند. همانطور که از اسم این پوشش‌ها مشخص است، برای تحت پوشش بودن این خطرات باید حق بیمه بیشتر پرداخت کرد. پوشش‌های اضافی بیمه بدنه خودرو عبارتند از:

  • دزدی در جای لوازم خودرو بدون سرقت کلی آن
  • شکستن شیشه خودرو به علتی غیر از خطرات اصلی
  • ترانزیت
  • حذف فرانشیز
  • غرامت عدم استفاده از خودرو در زمان تعمیرات
  • خسارات ناشی از حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و آتشفشان
  • نوسانات قیمت
  • خسارت وارده ناشی از پاشیدن مواد شیمیایی مانند رنگ و اسید

نحوه محاسبه نرخ بیمه بدنه

بیمه بدنه هم مانند بیمه ثالث با توجه به یکسری عوامل و مولفه‌ها محاسبه و قیمت گذاری می‌شود که به شرح زیر است:

  • مشخصات خودرو:

 مشخصات خودرو مانند: سال‌ ساخت، نوع خودرو، ارزش و کاربری آن به طور مستقیم بر قیمت بیمه نامه تاثیر خواهند گذاشت.

  • پوشش‌های اضافی بیمه بدنه خودرو:

با انتخاب پوشش‌های اضافی میزان حق بیمه بیشتر می‌شود و همین موضوع قیمت بیمه نامه را تغییر خواهد داد.

  • تخفیف‌های بیمه بدنه خودرو:

 تخفیفات بیمه بدنه خودرو شامل تخفیف عدم خسارت، تخفیف خودروی صفر، تخفیف خرید نقدی و تخفیف ارزش خودرو است که قیمت بیمه بدنه را کمتر می‌کند.

 

چگونه ارزان‌ ترین بیمه‌نامه بدنه را بخریم؟

برای خرید ارزان‌ترین بیمه بدنه، قیمت بیمه ارائه شده توسط تمام شرکت‌های بیمه‌ای مجاز را در سامانه بیمه دات کام از طریق صفحه ی مقایسه و استعلام نرخ بیمه بدنه مقایسه نمایید. سپس، شما می‌توانید در صورت انتخاب حداقل پوشش‌های اصلی و استفاده از جشنواره‎‌های تخفیف بیمه دات کام، پایین ترین استعلام بیمه‌ بدنه اتومبیل را در خرید بیمه آنلاین بدنه ازhttps://bimeh.com/carbody  تجربه نمایید.

 

بیمه موتور

 

بیمه موتور هم مانند بیمه ثالث خودرو یک بیمه نامه اجباری است، اما با توجه به آمارها حدود 90 درصد راکبان موتور این بیمه نامه را تهیه نکرده‌اند که به طور حتم در صورت رویت پلیس با جریمه و توقیف موتور سیکلت مواجه خواهند شد. همچنین با توجه به امنیت کمتر موتور نسبت به خودرو، بهتر است که بیمه موتور را تهیه کرد تا از پوشش‌های آن در صورت نیاز بهره‌مند شد.

2+1 بیمه ضروری موتور و ماشین چیست؟

 

بیمه خسارات ناشی را جبران می کند

خسارات مالی وارده به اشخاص ثالث در حادثه:

خسارت‌های مالی که برای اشخاص ثالث در حادثه رانندگی ایجاد می‌شود تا سقف تعهدات شرکت بیمه قابل جبران بوده و پرداخت خسارت می‌شود.

خسارات جانی وارده به اشخاص ثالث در حادثه:

شدت صدمه بدنی، آسیب و فوت در حادثه‌های جانی با توجه به میزان دیه اعلام شده و سقف تعهدات جبران خسارت خواهد شد. به طور کلی صدمه‌های بدنی در یک حادثه رانندگی می‌تواند شامل شکستگی، نقص عضو، از کار افتادگی کلی و جزئی یا موقت و دائم، هزینه‌های درمان و بیمارستان و دیه فوت باشد.

خسارات جانی وارده به راننده مقصر در حادثه:

در بیمه موتور خسارت‌های جانی که برای موتورسوار مقصر ایجاد می‌شود تا سقف تعهدات بیمه نامه جبران خواهد شد. بنابراین شرکت بیمه‌ با توجه به نوع و شدت صدمات جانی و مطابق با پوشش‌های موتور به پرداخت غرامت به راننده مقصر در حادثه می‌پردازد.

همچنین بیمه موتور یکسری استثنائات بیمه‌ای دارد که این موارد را با توجه به میزان ریسک بالا تحت پوشش ندارد و عبارتند از:

  • خسارت‌های وارده به محموله یا بار موتور بیمه شده
  • هزینه‌های مالی وارده به موتورسیکلت راننده مقصر در حادثه
  • خسارت‌های وارد شده ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه رادیواکتیو و تشعشعات‌ هسته‌ای
  • خسارت‌های وارد شده بر اثر جرائم محکومیت قضایی و اجرایی

 

خرید بیمه از بیمه دات کام

 

به طور کلی با اهمیت بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه موتور آشنا شدیم، اما نکته مهم این است که قبل از خرید این بیمه نامه‌ها شرایط استعلام و مقایسه شرکت‌های بیمه در دسترس باشند تا بهترین بیمه را برای خودرو و موتور سیکلت خریداری کرد. در پاسخ به سوال چگونه ارزان‌ترین بیمه موتورسیکلت را بخریم؟برای خرید ارزان‌ترین بیمه ، قیمت بیمه موتور ارائه شده توسط تمام شرکت‌های بیمه‌ای مجاز را در سامانه بیمه دات کام مقایسه نمایید. سپس، شما می‌توانید در صورت انتخاب حداقل پوشش‌های اصلی و استفاده از جشنواره‎های تخفیف بیمه دات کام، پایین ترین قیمت بیمه موتور را در خرید آنلاین بیمه در اینجا تجربه نمایید.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها