رهبر معظم انقلاب تاکید کردند

ساخت‌فیلم از زندگی «مهاجرسرزمین‌آفتاب»

روز گذشته، سیزدهمین آیین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» در سالن همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۷۸۵۸۳
نویسنده زینب مرزوقی - گروه فرهنگ و هنر
در این مراسم دکترپیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی با بیان این‌که کتاب به عنوان نخستین واسطه ماندنی اندیشه و روح بشر با جهان مادی، تاثیر و نقش عمده و برجسته‌ای در سایر عرصه‌های زندگی بشر دارد، گفت: کتاب، پل و واسطه میان فرهنگ‌ها و تمدن‌هاست. این جلسه، جلسه تجلیل از کتابی است که در عرصه جهاد و مقاومت و با شعار و سرفصل هویت محوری؛ این دوره از تحولی جدید را در سازمان صداوسیما شروع کردیم.

جبلی افزود: از عرصه‌های مهم هویت در جامعه پرافتخار ایران اسلامی، جهاد و مقاومت است. حضرت آقا نیز در فرمایشات دو روز گذشته خود به این مسأله هم اشاره کردند که یاد و ذکر این قله‌های انقلاب اسلامی نباید فراموش شود. جهاد مقاومت و فعالان عرصه جهاد مقاومت، سربازان اصلی این جنگ نرم هستند. برادر عزیز آقای حسام که همنفس با شهدای بزرگی بود، اکنون در زمره و سلک شهدا و ایثارگران قرار گرفته است. خداوند به او توفیق داده است که خاطرات جهاد و مقاومت را به عرصه قلم درآورد و از موفق‌ترین نویسندگان این عرصه به شمار می‌آید.

یک قصه واقعی، اما کشف نشده

رئیس رسانه‌ملی همچنین عنوان کرد: ام الشهید سبا یامامورا برای ما یک اسوه است. از جمله کسانی است که هر روز در نمازمان تکرار می‌کنیم. او مصداق آیه افرادی است که خداوند به آن‌ها راه هدایت را هدیه داده است. او از افرادی است که مورد انعام خداوند قرار گرفته، اگر ما این افراد را الگو و سرمشق خودمان قرار ندهیم در وادی ظلالت سلبریتیسم خواهیم افتاد. وی عنوان کرد: مادر شهید بابایی تمام عناصر یک زندگی دراماتیک را در خود دارد. اگر مادر شهید بابایی وجود نداشت و یک فیلمنامه‌نویس قصه زندگی او را به فیلم تبدیل می‌کرد، ما را متهم می‌کردند که این روایت ایدئولوژیک و غیرقابل باور است و می‌گفتند باید برویم به سراغ واقعیت‌های اجتماع. اما مرحومه بابایی به ما نشان داد اتفاقا باید افسانه‌ها را کشف کرد. خانم بابایی یک قصه واقعی است و چه بسیارند این داستان‌های واقعی که ما هنوز این‌ها را کشف نکرده‌اند. جبلی همچنین تصریح کرد: وجود مرحومه بابایی به نوعی یک اختلال در مدیریت امثال بنده و مدیران فرهنگی و رسانه‌ای جامعه را می‌رساند و نشان می‌دهد یک‌جای مدیریت فرهنگی ما می‌لنگد، چرا که او هنوز به یک اسوه بزرگ تبدیل نشده و اکنون پس از فوت او درحال معرفی‌اش هستیم. نظرسنجی قبل از فوت خانم بابایی انجام دادیم که متاسفانه درصد پایینی از افراد خانم بابایی را می‌شناختند. ما عهد می‌بندیم اسوه‌های واقعی زندگی را شناسایی و آن‌ها را به مردم معرفی کنیم.

شصتمین تقریظ رهبر انقلاب

در این مراسم ایمان عطارزاده، رئیس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری عنوان کرد: امروز در سیزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت از تقریظ رهبری بر کتاب مهاجر سرزمین آفتاب به قلم مسعود امیرخانی و حمید حسام که توسط انتشارات سوره‌مهر چاپ شده، رونمایی می‌کنیم. این شصتمین تقریظی است که مقام معظم رهبری بر کتاب‌های حوزه دفاع‌مقدس نوشته‌اند و دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری عهده‌دار رونمایی از آن است. البته تقاریظ و یادداشت‌های حضرت آقا بر کتاب‌های مختلف نیز عدد بالایی دارد.
عطارزاده در این مراسم افزود: به یاری خداوند و به برکت نگاه رهبری، جریان‌سازی خوبی در راستای ترویج کتاب‌هایی با موضوع دفاع‌مقدس صورت گرفته است که تولیدات متنوعی در قالب سرود، شعر، پویش‌های مطالعاتی، ساخت سریال‌های تلویزیونی، نمایشنامه، فیلم و کتاب‌های صوتی با موضوع ادبیات دفاع‌مقدس با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است. آمار تیراژ و آمار علاقه‌مندان به کتابخانه‌های عمومی برای امانت گرفتن کتاب، نشان از اقبال مردم به کتاب‌های تقریظی است.

وی ادامه داد: جا دارد از تعبیر ارزشمند رهبر انقلاب با این عنوان که همه این اقدامات خوب است، ولی باید صدبرابری شود و همچنان گسترش پیدا کند، تشکر کنم. به برکت تقریظ مقام معظم رهبری، گمنامانی که برای ما گمنام بودند و در آسمان خوشنام؛ مانند چیت‌سازها، خوش‌لفظ‌ها، شهید همدانی‌ها و اکنون نیز خانم یامامورا برای جوانان شناخته شدند. از تمام افرادی که این حضور را رقم زدند سپاسگزارم. امروز خانم بابایی را در جمع‌مان نداریم، اما روح او و پسر شهیدش حاضر و ناظر محفل ماست. در آستانه اربعین حسینی و بزرگداشت حضرت زینب کبری (س) که در رساندن پیام عاشورا نقش اساسی و بی‌بدیلی داشتند و از تمام مادران شهدا یاد می‌کنیم.

زنی که مهاجر الی‌ا... بود

همچنین در این مراسم حمید حسام یکی از نویسندگان کتاب سرزمین آفتاب در ابتدای سخنان خود پس از تلاوت آیه ۲۰ سوره توبه الَّذینَ آمَنوا وَ هاجَروا وَ جاهَدوا فی سَبیلِ ا... بِأَموالِهِم وَأَنفُسِهِم أَعظَمُ دَرَجَةً عِندَ‌ا... وَ أُولئِک هُمُ الفائِزونَ گفت: این آیه شریفه را به نیابت از خانم بابایی تلاوت کردم چرا که او همیشه با این آیه کلام خود را شروع می‌کرد. انگار که خودش خوب می‌دانست این آیه ترجمان زندگی اوست. شاید مصداق این هجرت، جهاد و مال و جان خود را در راه خدا دادن نیز خود اوست. حسام در این مراسم همچنین عنوان کرد: سلام و صلوات خدا را بر آن هنرمند پنهان و آن مرد مومن؛ اسدا... بابایی که چقدر زیبا و هنرمندانه توانست از کونیکو یامامورا، سبا بابایی بسازد. هجرت خانم بابایی در کتاب بیشتر از سایر وجوه او بررسی شده است. شاید کتاب‌ها باید درباره او نوشته شود. ۸۰سال زندگی که ۲۰سال از آن در ژاپن بوده و ۶۰ سال در ایران، آکنده از شگفتی‌هاست. کتاب زندگی او روایتی از شگفتی‌هاست؛ شگفتی‌هایی که ناشی از هجرت است و هجرت او دو ساحت دارد؛ یکی ساحت جغرافیا است. از خاور دور به ایران و دومی نیز ساحت اعتقادی است. هجرت از دین بودا و مکتب شینتو به دین اسلام و مذهب شیعه.

این نویسنده برگزیده آثار دفاع‌مقدس همچنین افزود: شاید سختی کار بنده و برادر عزیزم آقای امیرخانی بخش دوم یعنی سیر انفسی خانم بابایی بود. سیر جغرافیایی یا آفاقی شاید امری بود که با ۵۰ الی ۶۰ ساعت مصاحبه استخراج می‌شد. تصویری از خاطرات، اتفاقات و جاذبه‌های شگفت‌انگیز از دوران کودکی و در آخرین روز‌های جنگ جهانی دوم شروع می‌شود و در نهایت به ایران می‌رسد و ماجرا از پس ماجرا به‌وقوع می‌پیوندد. اتفاقات زندگی او مروری بر تاریخ انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن است. از شروع نهضت حضرت امام از سال۴۲ تا قصه ۱۷شهریورماه و در نهایت پیروزی انقلاب اسلامی است و با توجه به این موضوع که خانه آن‌ها پایگاه انقلابیون بود. مجموعه این‌ها سیر آفاقی است که با مصاحبه استخراج می‌شود، اما سیر انفسی یعنی امری که درون او اتفاق افتاده و از کونیکو، سبا ساخته، کاری است که با مصاحبت و همکلامی با او نشان داده می‌شد.

حسام ادامه داد: با درگذشت وی، حتی جانبازان نیز یک مادر ازدست‌داده‌اند. او یک سفیر واقعی فرهنگی و رسانه‌ای بسیار بلیغ برای نظام ماست. شاید نگارش کتابی که باید ۸۰ سال زندگی را در ۲۰۰صفحه روایت می‌کردیم، سختی زیادی داشت. به تعبیر نویسندگان، پر بود از خرده‌روایت‌هایی که غفلت از هریک ممکن بود قصه را گم کند و درعین‌حال هم تمرکز بیش از حد بر هرکدام ملال می‌آورد. می‌توان گفت اندازه‌شناسی شاید در این کار بسیار هوشمندانه بوده و جای درازنامه‌نویسی را گرفت.
حسام همچنین از تمام افرادی که در شکل‌گیری این کتاب نقش داشتند نیز تشکر کرد. او در پایان یادآور شد که شاید هریک از افرادی که با خانم یامامورا برخورد داشته‌اند می‌توانند از او روایت‌های متعددی داشته باشند و این کتاب تنها آغازگر نوشتن از خانم بابایی باشد. همیشه این جمله خانم یامامورا در ذهنم است. نویسنده کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» در پایان با اشاره به سجده شکر هموطنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: خانم بابایی دراین‌باره می‌گفت: من ایرانی نبودم و از خاور دور آمده بودم، اما غرور شکسته‌شده‌ام در هیروشیما را اینجا فرسنگ‌ها دور از وطنم یافتم.

ماجرای یک نامه به رهبر انقلاب

علیرضا مختارپور، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم دقایقی به سخنرانی پرداخت و گوشه‌ای از مقاله مقام معظم رهبری درخصوص مقام زن را یادآوری کرد. وی گفت: اسلام را می‌توان در نگاه رهبر اسلام از چند زاویه مقایسه کرد؛ ایشان می‌فرمایند از نظر معنوی و معرفتی تفاوت میان زن و مرد در کسب علوم بشری و معارف الهی وجود ندارد بلکه در بسیاری از زمینه‌های معنوی پیشگامی از آن بانوان است.

متن تقریظ رهبر انقلاب
بسم‌ا... الرحمن الرحیم
سرگذشت پرماجرا و پرجاذبه این بانوی دلاور، که با قلم رسا و شیوای حمید حسام نگارش یافته است، جدا خواندنی و آموختنی است. من این بانوی گرامی و همسر بزرگوار او را سال‌ها پیش در خانه‌شان زیارت کردم. خاطره آن دیدار در ذهن من ماندگار است. آن روز جلالت قدر این زن و شوهر باایمان و باصداقت و باگذشت را مثل امروز که این کتاب را خوانده‌ام، نمی‌شناختم؛ تنها گوهر درخشان شهید عزیزشان بود که مرا مجذوب می‌کرد. رحمت و برکت الهی شامل حال رفتگان و ماندگان این خانواده باد.
اردیبهشت ۱۴۰۱
- ساخت فیلم براساس زندگی خانم بابایی حرکت مهم و موثری در جهت معرفی و آبروبخشیدن به خانواده اسلامی و مرد مسلمان است و نباید از آن غفلت شود.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها