تکیه جام جم آنلاین

صوت | شب ششم ماه محرم

کد خبر: ۱۳۷۵۳۸۰
نویسنده فردین زارعی - کارشناس روابط‌عمومی
موکب‌داری در استان کرمانشاه ریشه‌ای دیرینه دارد و شاید بتوان گفت تکیه بیگلربیگی با قدمتی ۱۲۰ساله، یکی از کهن‌ترین مواکب مسیر عتبات عالیات بوده است. این مکان که توسط عبدا... خان فراش‌باشی در زمان قاجار ساخته شده بنای مذهبی و سیاسی بوده که در محله فیض‌آباد کرمانشاه قرار دارد. حسینیه این مکان، زیباترین حسینیه استان به لحاظ آینه‌کاری‌های صورت گرفته در آن است که در طول حیات خود محل تردد و اسکان زوار امام‌حسین‌علیه‌السلام و همچنین اهالی محل بوده و بسیاری از مشکلات مردم به همین بهانه در این مکان رفع می‌شود.

همواره موضوع عزاداری و اطعام در ایام محرم موضوع بسیار مهمی برای بانیان مکان بوده به نحوی که بانوان خاندان بیگلربیگی شخصا در امر پخت و پز شرکت کرده و نظارت ویژه داشتند و به‌مدت ۱۰شب اقدام به اطعام عموم مردم با غذا‌های خاص منطقه بدون هیچ محدودیتی می‌کردند.
نکته قابل توجه این‌که محله فیض‌آباد از دیرباز محل زندگی مردم از اقوام و مذاهب مختلف از جمله شیعه، سنی، کلیمی، مسیحی و… بوده که در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی داشته‌اند. در این ایام بانیان تکیه بیگلربیگی جارچیانی به تمام محلات فرستاده و مردم را برای شرکت در عزاداری و اطعام فرا می‌خواندند و اقشار مختلف مردم نیز به‌خصوص افراد بی‌بضاعت در تمام طول ایام مهمان سفره اباعبدا... علیه‌السلام بودند و از خوان پربرکت ایشان متنعم می‌شدند. این مردم بدون در نظر گرفتن دین، تفکر یا جایگاه اجتماعی همه در کنار هم این ایام را تکریم می‌کردند و به عزاداری مشغول بودند. کارکرد مهم دیگر این حسینیه موکب‌داری در طول سال بود، چراکه شهر کرمانشاه از شهر‌های مهم و بزرگ در مسیر عتبات عالیات است و روزانه در طول سال محل تردد و اسکان مسافران بوده که با توجه به این مسأله بانیان تکیه بیگلربیگی به‌صورت یک موکب دائم اقدام به اسکان، اطعام و کمک به زوار در راه مانده می‌کردند و سنت زیبای مهمان‌نوازی که میان مردمان کرمانشاه رایج است را در قالب خادمی زوار امام حسین (ع) متجلی می‌کردند. این رسم تا سال‌ها در این تکیه برقرار و دایر بود و بزرگان بسیاری نیز از این خوان گسترده مستفیض شده و افتخار خادمی داشته‌اند. امروزه این تکیه، کارکرد عزاداری خود را حفظ کرده و هر سال طبق رسوم گذشته محل عزاداری ایام شهادت سرور و سالار شهیدان است و هیئات مذهبی استان در روز عاشورا مهمان این حسینیه بزرگ و ریشه‌دار هستند. از مراسمی که در این ایام در تکیه بیگلربیگی مرسوم است می‌توان به تعزیه، شبیه‌خوانی، زنجیرزنی، سینه‌زنی و اطعام اشاره کرد. مهم‌ترین کارکرد این تکیه پس از موضوع عزاداری ایجاد کردن محملی برای همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام و مذاهب مختلف زیر پرچم امام‌حسین علیه‌السلام است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها