ترک فعل مدیران شهری در طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد ادامه دارد

مماشات به قیمت جان

پشت پرده ماجرای دروغین سگ کشی در گندک در مصاحبه با دادستان دماوند

جنجال سگی برای درآمد بیشتر

 چند روزی است فیلمی از کشته شدن سگ‌های ولگرد منطقه گندک شهرستان دماوند در فضای مجازی جنجالی شده و مدعیان حمایت از حقوق سگ‌های ولگرد، سعی می‌کنند با طرح ادعاهای غیرواقعی موضوع را در حد یک فاجعه و مخفی‌کاری مسئولان شهر نشان دهند.
کد خبر: ۱۳۷۵۲۰۵
نویسنده لیلا حسین‌زاده - تپش

این افراد  مدعی بودند با کمک‌های مردمی توانسته‌اند برای سگ‌های ولگرد در منطقه گندک، 20 جایگاه آب و غذا درست کنند و هر روز برای سگ‌ها آب و غذا می‌آورند. آنها پس از بازی با احساسات مخاطبان خود و با اعلام شماره حساب‌هایی از آنها می‌خواستند برای کمک به حفاظت از سگ‌ها به حساب‌شان پول واریز کنند. آنها ادعا می‌کنند 1700‌سگ در این منطقه کشته شده‌اند. این جنجال و فضاسازی رسانه‌ای در حالی است که سه روز قبل از مرگ سگ‌ها، مهدی رضایی‌مهر، معاون فرماندار گفته بود: «در راستای ساماندهی سگ‌ها، با همکاری دستگاه‌های متولی، طرح عملیاتی ۱۰ روزه در دست اجراست که با هدف ایجاد آرامش و آسایش شهروندان، به‌صورت یکپارچه در تمامی پنج شهر شهرستان انجام می‌شود. طرح عملیاتی جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب شهرستان طی جلسات متعدد و با همفکری و کار کارشناسی تیم‌های دامپزشکی، بهداشت و درمان و به‌صورت کاملا اصولی انجام می‌شود.»
همچنین علیرضا رضاهاشمی، رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند دوم مرداد امسال گفته بود: «یکی از موضوعات مهم و مورد بحث، علاوه‌بر عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب، عدم رهاسازی آنها در شهر و نگهداری در مکانی خارج از محدوده شهری بود که با توجه به این‌که مدت‌هاست منطقه «گندک» برای این امر درنظر گرفته شده، مقرر شد هر شهری که اقدام به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد می‌کند، پلاک‌کوبی کرده و پس از آن به منطقه گندک منتقل‌کند.»
این مقام مسئول این را هم اضافه کرد که پس از پلاک‌کوبی توسط شهرداری و مشخص شدن این‌که از چه شهری به منطقه گندک منتقل شده‌اند، به شرکت مربوطه در منطقه گندک تحویل و پس از عقیم‌سازی، یک پلاک دیگر نیز زده شده و پس از آن بدون رهاسازی در داخل سایت گندک نگهداری شود.
برای بررسی واقعیت ماجرا، سراغ دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند رفتیم. محمدتقی تقی‌زاده تاکید کرد: «در ابتدا باید به بحث عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد پرداخت. مدعیان حقوق حیوانات، عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد را تنها راه مقابل با خطرات این سگ‌ها می‌دانند. باید این موضوع بررسی شده و تاثیر آن بر کنترل سگ‌های ولگرد به صورت علمی استخراج و مورد استفاده قرار گیرد. ببینید براساس آمارهای اعلام‌شده در تهران 3300 سگ در مراکز نگهداری سگ‌های ولگرد شهرداری نگهداری می‌شود. ماهیانه 10 میلیارد تومان صرف جمع‌آوری، نگهداری، دستمزد کارگران و... می‌شود. حال باید پرسید در تمام شهرها این امکانات و بودجه برای عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد وجود دارد؟ هزینه جمع‌آوری و نگهداری این سگ‌ها زیاد است و شهرداری همه شهرها نمی‌توانند پاسخگوی تامین آن باشند.»
وی ادامه داد: «اما پرسش بعدی در مورد مراکزی است که خارج از کنترل اقدام به تولید و تکثیر سگ می‌کنند.  این مراکز برای فروش، اقدام به تکثیر سگ می‌کنند که گاهی بیش از تقاضای بازار سگ پرورش می‌دهند یا ژن آنها مناسب نیست. اینجا نگهداری سگ با توجه به هزینه بالایی که دارد،  برای این مراکز به‌صرفه نیست. به همین خاطر سگ‌های مازاد را رها سازی می‌کنند که این اقدام به نوعی افزایش تعداد سگ‌های ولگرد را درپی خواهد داشت.»
دادستان دماوند، روش عقیم‌سازی را روشی مطمئن برای جلوگیری از زاد و ولد سگ‌ها نمی‌داند و ادامه می‌دهد: «با بررسی‌های صورت‌گرفته در دماوند، متوجه شدیم تعدادی از سگ‌های ماده با وجود داشتن پلاک عقیم‌سازی، زاد و ولد کرده‌اند. اینجا سه فرضیه مطرح است. اول این‌که عقیم‌سازی به‌خوبی انجام نشده است. دوم، عقیم‌سازی درکار نبوده و آمارسازی کرده‌اند و در نهایت، عقیم‌سازی بر روی سگ‌های ماده بی‌نتیجه است که باید دامپزشکان در این‌باره نظر دهند. حال همه سگ‌ها را عقیم‌سازی کردیم،  با سگ‌هایی که از دیگر مراکز رها می‌شوند، چه باید کرد. اینها باعث افزایش دوباره تعداد سگ‌ها می‌شوند و با این روند، معضل حضور سگ‌های ولگرد در شهر کاهش پیدا نمی‌کند.»
تقی‌زاده به عوارض روش عقیم‌سازی اشاره‌کرد و افزود: «روش عقیم‌سازی برای سگ، عوارض دردناکی دارد که مدعیان حقوق حیوانات با اطلاع از آن، خواستار عقیم‌سازی حیوانات هستند. عقیم‌سازی ظلم بیشتر از مرگ برای این حیوانات است. برررسی رفتار حیوانات نشان می‌دهد،  طبیعت حیوان علاقه به فرزند است و جان فرزندان از خودشان مهم‌تر است. حال حیوانی با این طبیعت را عقیم می‌کنیم و آن را بهتر از مرگ می‌دانیم. برخلاف تصور عامه، سگ‌های عقیم‌شده از نظر رفتاری بدتر می‌شوند. بعضی از آنها بیشتر از قبل سر و صدا می‌کنند، تعداد گازگرفتگی‌ها بیشتر شده و یک‌سوم سگ‌های عقیم‌شده دچار اضطراب ناشی از تنهایی می‌شوند. در اروپا که تعداد سگ‌های عقیم خیلی کمتر از آمریکاست، این مشکل کمتر دیده می‌شود. در سگ‌های عقیم‌شده،  رنگ مو و رشد موها می‌تواند دچار تغییر شود».
دادستان عمومی و انقلاب دماوند سپس به جنجال کشتار 1700 سگ در منطقه گندک اشاره کرد و گفت: «چطور ادعا می‌کنند 1700 سگ در این منطقه کشته شده‌اند؟ کل سگ‌های ولگرد در دماوند به عدد 1300 نمی‌رسد. الان در شهر گشتی بزنید با گله‌های سگ رو‌به‌رو می‌شوید که اگر همه آنها کشته شده بودند، باید شهر خالی از سگ‌های ولگرد می‌شد. آنها طوری جنجال‌‌سازی کرده‌اند که ماجرایی مخفی صورت گرفته و توانسته‌اند افشاگری کنند. در حالی که سه روز قبل از اجرای این طرح،  معاون فرماندار در مصاحبه‌ای درباره کشتن سگ‌های بیمار و مزاحم جمع‌آوری شده، اطلاع‌رسانی کرده و موضوعی مخفی صورت نگرفته بود. این اقدام پس از بررسی و تصمیم‌گیری در کمیته امحاء سگ‌های ولگرد اجرا شده بود.»
وی دلیل جنجال‌سازی این افراد در فضای مجازی را قرار دادن مسئولان در موضع انفعال عنوان کرد و افزود: «عده‌ای که با معدوم‌سازی تعداد محدودی سگ بیمار و مزاحم،  منافع خودشان را در خطر می‌بینند،  به صورت گستاخانه، بی‌ادبانه و با وضعیت غیرقابل تصور به صفحات مسئولان مرتبط یا غیرمرتبط حمله‌ور شده و با الفاظ زشت و رکیک، سعی می‌کنند با ایجاد انفعال، مانع انجام وظایف قانونی آنها شوند. گردش مالی مرتبط با سگ‌های ولگرد در کشور، بیش از 1000 میلیارد تومان است که عددی وسوسه‌کننده برای خیلی‌هاست. به طوری که در ایجاد کمپین بر علیه ادعای دروغین کشتار 1700 سگ در گندک،  تمرکز تعدادی از آنها کسب منافع مادی بیشتر بود. آنها با این اقدامات قصد دارند،  احساسات عده‌ای ناآگاه را برای جذب کمک‌های مادی بیشتر تحریک کنند.»
وی در پایان به صحبت‌های رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اشاره کرد و گفت: «براساس اعلام وی، در سال گذشته بیش از 1200 مورد سگ‌گزیدگی ثبت شده که بیش از چهار میلیارد تومان فقط برای واکسن این افراد به‌جز خدمات درمانی مانند پانسمان، شست‌وشو و… هزینه شده و حتی برای زنده‌گیری و سایر اقدامات توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای هر قلاده سگ بیش از ۷۰۰هزار تومان هزینه دارد. این هزینه‌ها در مجموع 10 میلیارد تومان می‌شود که می‌توان از آن در جهت رفاه شهروندان استفاده کرد.

منبع:‌ ضمیمه تپش روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها