گفتگو با حجت‌ الاسلام محمد سعیدی‌ درباره روز مباهله

معیار حقانیت اهل‌ بیت (ع)

حاج علی انسانی دبیر علمی جشنواره شعر مباهله:

مباهله نبرد حقیقت با بدعت بود

چندسالی است مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، به مناسبت بزرگداشت روز مباهله، جشنواره‌ شعر برگزار می‌کند و با اعلام فراخوان از شاعران می‌خواهد برای نشان دادن شان و مقام خاندان رسالت، قلم بچرخانند و ذوق و قریحه شاعری‌شان را در راه اهل بیت(ع) و حقانیت نبی اکرم(ص) خرج کنند. امسال این جشنواره مبارک، سومین دوره خود را تجربه می‌کند و می‌توان گفت در میان شاعران، سرودن از مباهله درحال تبدیل شدن به سنتی شریف است.
کد خبر: ۱۳۷۳۹۶۰

علی انسانی، دبیر علمی جشنواره مباهله در گفت‌وگو با جام جم درباره اهمیت جایگاه مباهله در اسلام می‌گوید: منادیان مباهله دیدند این جریانی که اعتبار و اقتدار اسلام است، متاسفانه مغفول مانده‌است. در تحدی‌های پیش از مباهله مانند بدر و احد و خندق مسلمانان سرافراز از میدان جنگ بیرون آمدند. حادثه حنین و از آن بالاتر جنگ خیبر برگ تازه‎ و زرینی در تاریخ اسلام رقم زد. تمام برخوردهای نظامی پیامبر با منکران به اسلام جوانمردانه، حماسه‌ساز و زبانزد شد اما در تمام آن جنگ‌‌ها، یکه‌تاز میدان مولا امیرالمومنین بود. یکی از پیکارهای پیامبر اعظم با پیروان دیگر ادیان که گمنام و مغفول مانده‌است، مباهله است که حتی خداوند متعال در دفاع از پیامبر و آل‌ا... نیز آیه نازل کرد. مباهله نه تنها از نبردهای دیگر کمتر نبوده و نیست بلکه از تحدی‌هایی است که مردم مدینه پس از این ماجرا جشن گرفتند. در این مبارزه نه سپاه بی‌شمار حضور داشت و نه تاخت و تاز بود، نیزه‌ای به سویی پرتاب نشد، کمانی تیری نینداخت بلکه مباهله بالاتر از هر مبارزه دیگری که با سلاح جنگی بود در تاریخ ماندگار شد. چرا که مباهله، پیکار حقیقت با بدعت بود. رویارویی شرافت با اشرافیت بود. 
انسانی ادامه می‌دهد: مسیحیان با لباس‌های زرین و صلیب‌های طلایی به مقابل پیامبر آمدند و پیامبر آنها را نپذیرفت. گله‌مند شدند چرا درحالی که خود پیامبر از آنها دعوت کرده‌بود آنها را نپذیرفت. برای فهمیدن دلیل سراغ امیرالمومنین رفتند. حضرت به آنها گفت پیامبر و اسلام با اشرافیت روی خوشی ندارند و لباس‌هایتان را باید عوض کنید.  بالاخره در این پیکار، دین اسلام با کمال قدرت در مقابل فرهنگ اشرافیت مقابله کرد و سرافراز از میدان بیرون آمد. اما مهم این است که با کمال تاسف این رویداد عظیم نه تنها در آرشیو غفلت مانده، بلکه به فراموشی سپرده شده‌است و مسلمانان طعم شیرین آن را هنوز به کام جانشان نچشیده‌اند.
دبیر علمی جشنواره شعر مباهله درباره برخورد مسیحیان در روز مباهله با خاندان پیامبر عنوان می‌کند: در آنجا ابوحارثه یکی از اسقف‌های حاضر در ماجرا به دیگر اسقفان گفت اگر قرار باشد پیامبر مباهله کند و دست به سوی آسمان ببرد، روزگار مسیحیت تباه می‌شود و کوه‌ها از جایشان تکان می‌خورند.
هنگامی که اهمیت مباهله روشن و فراخوان جشنواره مباهله منتشر شد، شاعران در راستای تبیین مباهله شعرها سرودند. اشعارشان چاپ شد و به چند نفر از شاعران با صلاحدید داوران جایزه اهدا شد. امسال نیز به لطف امیرالمومنین حدود 200شاعر به میدان آمدند و وزیر ارشاد هیأتی را انتخاب کردند تا در کنار جشنواره شعر مباهله، نمایشنامه‌هایی نیز در این رابطه روی صحنه برود.
انسانی معتقد است امروز که آمریکای جنایتکار انسان‌ها را به جرم رنگین بودن پوست‌شان می‌کشد، در چند قرن گذشته اما پیامبر ما تصمیم می‌گیرد با پیروان سایر ادیان تعامل کند و از آنها برای تامین امنیت‌شان در حکومت اسلامی جزیه دریافت کند. او همچنین در ادامه از استقبال شاعران برای سرودن از مباهله نیز می‌گوید. انسانی در این باره خدا را شاکر است و می‌افزاید: پس از عید غدیر که امسال شاهکار بود، قرار است برای بزرگداشت روز مباهله 400 شهرستان پای کار بیایند و مجالس شعرخوانی ویژه این روز برگزار کنند.

منادیان مباهله و خرج قریحه شاعری در راه حقانیت پیامبر
دبیر علمی جشنواره شعر مباهله درباره بازخورد شاعران از جشنواره شعر مباهله در این چند دوره نیز تصریح می‌کند: الحمدا... همه با روی باز و هر شاعری با طبع، وسع، ذوق، قریحه خاص و رزق خودش به میدان آمد. منادیان این واقعه دیدند این ماجرا مثل غدیر و حتی بالاتر از غدیر، در آن روز از فضیلت امیرالمومنین روایت شده و امیرالمومنین نفس پیامبر خطاب شده و آن را به زبان شعر بیان کردند. امسال نیز آثار بسیار خوبی از سوی شاعران درباره مباهله دریافت کردیم. سال‌های گذشته نیز کتابی از اشعار دریافتی جشنواره چاپ شد و امسال قرار است این کتاب با اشعار جدید تجدید چاپ شود. شاعران بسیار خوب به استقبال امیرالمومنین در روز مباهله آمدند. به امید آن‌که منادیان مباهله با تمام قوا به میدان بیایند و حق مباهله تمام و کمال ادا شود؛ چرا که بعضی هیأت‌های ولایت‌مدار، پس از عید غدیر به انتظار محرم می‌نشینند. این کار از سوی علما و مراجع مورد تایید نبود؛ چرا که ما پیش از محرم روز مباهله را داریم و باید این کار نگه داشته شود تا بتوان بزرگداشت مباهله و روز فضیلت مولا امیرالمومنین را جشن گرفت.

منبع: ضمیمه مباهله روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها