تازه ترین رنگ بندی نقشه کرونایی کشور اعلام شد؛

عکس | ۲۳۲ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی | فقط ۵۰ شهر آبی هستند

سويه جديد اميکرون شش برابر قبلي ها سرعت شيوع دارد و هر يک نفر مبتلا مي تواند 18 نفر را آلوده کند

رنگ قرمز کرونایی در دستان «BA5»

هنوز تابستان 1401 شروع نشده بود که زمرمه هایی در مورد آغاز پیک هفتم کرونا به گوش می رسید و حالا با شیوع ویروس «BA5» به عنوان سویه جدید آمار مبتلایان به این بیماری رشد قابل توجهی داشته است.
کد خبر: ۱۳۷۳۲۲۶
نویسنده حوریه ملکی

با شيوع تصاعدي و بالا رفتن مراجعان با علائم کرونا به مراکز درماني و بيمارستان ها از هم اکنون مي توان پیش بینی کرد که در صورت عدم توجه به پروتکل های بهداشتی و تزریق نکردن واکسن، این بیماری می تواند دوباره ایرانیان را به روزهای قبل بازگرداند.

«سويه جديد کرونا جان يک هموطن البرزي را گرفت»، «حال ۵ بیمار کرونایی در قم وخیم است و شمار بیماران در مرز ۳ رقمی شدن قرار دارد»، «طي 2 هفته اخير سمنان با افزایش ۳۰۰ درصدی مراجعه کنندگان سرپایی و بستری در مراکز درمانی اش مواجه بوده»، «با بستري شدن ۶۰ بیمار جدید در طول يک شبانه روز در بيمارستان هاي استان فارس 30درصد به تعداد بيماران مثبت و مشکوک دارای علائم کرونا افزوده شده و آمار آنها به 192 نفر رسيد» و قزوين و تهران و گيلان و... از ورود و شيوع دوباره کرونا نگرانند. اين اخبار مهر تاييدي بر حضور دوباره ويروس کرونا در ايران است. سويه جديدی که با نام «BA5» می تواند از بی توجهی ها به پروتکل های بهداشتی استفاده کرده و سرعت شش برابري نسبت به همتايان قبلي اش، در هر کجا که می خواهد بتازد.

آرامش کوتاه مدت بهار 1401

هنوز فراموش نکرده ايم اواخر 1398 را که شايعه و زمزمه ورود و شيوع کرونا در ايران چنان به واقعيت پيوست که شهروندان را مجبور کرد تا در تمام مدت 1399 و 1400 در شرايط سخت، زندگي کنند و حتي رفت و آمدهايشان هم به کمترين حد خود رسيد.

در اين مدت همه ایران با استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌ها و چشم پوشی بر روی مهمانی و تجمع‌ها دست به دست هم دادند تا سدی در مقابل کرونایی باشند که از لحاظ اقتصادی و کاری و معیشتی آنها را تحت فشار قرار داده بود.

بعد از این مدت بهار ۱۴۰۱ بوي آرامش و امید آورد و نويد از بین رفتن کرونا را مي داد. اما این اتفاقي بود که باعث شد در مدت 3 ماه اول سال جاري میزان تزريق واکسن کرونا در سه دز بین مردم تغييري نکند و مراجعات برای انجام این کار به شدت پايين بيايد.

به همين خاطر دانشگاه‌های علوم پزشکی در مناطق مختلف کشور تصمیم به تعطیلی مراکز تجمیعی واکسیناسیون گرفتند و کار واکسیناسیون به درمانگاه‌ها و مراکز بهداشت شهری و روستایی واگذار شد.

تزريق کمتر از 50 درصد واکسن

سمنانی ها که آمار صفر بستری های بیمارستان ها را می دیدند اين حق را به خودشان دادند که ماسک هایشان را بردارند و با استناد به آمارها، واکسیناسیون دز سوم در اين استان از ۴۶ درصد کل افراد واجد شرایط بیشتر نشد.

اما اين پايان ماجرا نبود و همين عدم اقبال به زدن واکسن با این تفکر که کرونا از بین رفته موجب شد در عرض يک هفته شیوع کرونا 3 برابر شود و دو شهرستان شاهرود و مهدی شهر در وضعیت زرد قرار بگيرند.
حالا سمناني ها مانده اند و احتمال ورود به پیک هفتم و صف‌های طولانی براي تزريق واکسن.

درهمین رابطه رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بيان اينکه سويه جديد همان امیکرون است، می گوید: «سویه‌ جدید موسوم به «بی ای پنج» سرعت انتشار بالایی دارد. اين اتفاق را در ميزان مراجعات به عينه مي بينيم. در حالی که تعداد بيماران با علائم کرونا تقریباً به صفر رسیده بود در هفته گذشته بالغ بر ۱۵۰ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز درمانی سمنان مراجعه کردند.»

کامران قدس با تاکيد بر افزایش ۳۰۰ درصدی مراجعه کنندگان سرپایی و بستری در مراکز درمانی تابعه اين دانشگاه ادامه می دهد: «۱۳۰ مورد تست مثبت کرونا در هفته گذشته در شهرستان‌های سمنان ثبت شده است. این آمارها نشان از افزایش صعودی بیماری کرونا و بستری دارد و از سوی دیگر بخش‌های بستری بیمارستان‌ها و آی سی یو متأسفانه میزبان خیل بیماران کرونایی شده اند.»

در البرز و بنا بر اعلام سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان هم اکنون۷۵ نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک در بیمارستان‌ها بستري هستند که در 24 ساعت گذشته یک بیمار کرونایی جان خود را از دست داده و مجموع جان‌باختگان البرزي به ۶ هزار و ۸۴۲ نفر رسید.

اما کمي آنطرف تر يعني در قم، مهدي مصري، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اين منطقه با بیان اینکه در شبانه روز گذشته ۲۷ بیمار جدید با علائم قطعی بیماری کرونا در مناطق مختلف بستری شده اند مي گويد: «در اين مدت کسی از شهروندان قمی بر اثر اين بيماري فوت نکرده و در مجموع تعداد ۹۷ بیمار مشکوک بستری هستند که حال ۵ بیمار وخیم است.»

با اينکه مجموع جان باختگان ناشی از کرونا در استان فارس از ابتدای شیوع تاکنون روی عدد هشت هزار و ۳۷ نفر باقی مانده اما طي شبانه روز گذشته و با بستری شدن ۶۰ بیمار جدید، هم اکنون ۱۹۲ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۱۲ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU و مراقبت‌های ویژه درمانی، تحت مداوا هستند.

در قزوین هم اوضاع اصلا مساعد نيست و به گفته رئیس گروه مقابله با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان، روند شیوع این بیماری روند افزايشي دارد.

صفر فیض اللهی مي گويد: «در حالي دو شهرستان در وضعیت زرد هستند که هنوز وارد پیک هفتم نشده‌ایم. اما مي شود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش سطح ایمنی بدن و واکسیناسیون خطرات پیک جدید را کاهش داده و با کمترین خسارت از این دوره عبور کنیم.»

پزشکان و کارشناسان معتقدند با شروع بازگشت زائران بيت الله الحرام از عربستان که خودش درگير کرونا بوده و آمار صعودي دارد، افزايش مسافرت ها و گردش هاي تابستاني هموطنان، برگزاري مراسمات محرم و تجمعات عزاداری و بعد از آن راهپيمايي اربعین و سفر به کشور عراق که هم اکنون کانون درگیری کروناست و در نهايت بازگشایی مدارس شاید میزان مبتلایان افزایش یافته و در این میان فقط مراعات کردن اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی چاره کار است.

جامعه نیازمند تصمیمات بزرگ

دکتر يوسف مرسلي متخصص بيماري هاي عفوني به «جام جم» مي گويد: «کاهش آمار فوتي هاي مبتلا به کرونا و به صفر رسيدن آن، نقطه عطفي در کنترل اين بيماري بود اما خبر مرگ يک نفر در استان البرز در اثر ابتلا به سويه جديد اعلام خطر و قدرت گرفتن دوباره کروناست.»

وي تاکيد مي کند که وضعیت شیوع کرونا در این سطح را بايد طبيعي و اجتناب ناپذیر بدانيم چون کاري براي ريشه کنی آن و یا افزایش فاصله بین پیک‌ها و کاهش قدرت اين ويروس نکرده و نمي کنيم.

چطور مي شود همه انتظارات از مردم باشد و از آنها بخواهيم در اجرای طرحی که نه پایان آن و نه میزان شدت و قدرت و حدت آن مشخص است، همکاري کنند و از کار و درآمد و معيشت و تفريحشان هزينه کنند.

اين متخصص معتقد است مردم حدود 2 سال همه کار کردند و اگر از عادي انگاري صحبت مي شود بايد انگشت اشاره به سمت مسئولان برگردد چون آنها هستند که قوانين را به اجرا مي گذارند. پس وقتي راه ها و مسافرت و رفت و آمد و مراسمات را آزاد مي کنند در اصل به مردم مي گويند شرايط مساعد است.

نمی‌توان مراکز ورزشي و استخرها، تفرجگاه‌ها و نهادهای خدماتی و فرهنگی را باز کرد و برنامه هاي بدون ماسک را به تصوير کشيد و در پايان مردم را مقصر شیوع دوباره کرونا و ورود به پيک هفتم دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها