گزارش جام‌جم از وضعیت روستا‌های زلزله‌زده هرمزگان

زندگی روی خط زلزله، آوار و گرما

باز هم زلزله‌ای ویران‌گر، باز هم خرابی و مردم آواره‌ای که تمام دار و ندارشان در چند دقیقه به تلی از خاکستر تبدیل شد. بامداد شنبه ۱۱ تیرماه دو زلزله قدرتمند ۶.۱ و ۶.۳ ریشتری در استان هرمزگان حوالی بندرخمیر، نه تنها بسیاری از روستا‌ها و خانه‌های مردم را روی سرشان آوارکرد، بلکه جان پنج نفر را هم گرفت و باعث مصدومیت ۹۳ نفرشد. مردم روستا‌های سایه‌خوش، کنخ، دژگان، چاه احمد، نرمستان و برخی روستا‌های دیگر، نیمه‌شب بسیار سختی را گذراندند و هنوز هم این ترس و وحشت ادامه دارد.
کد خبر: ۱۳۷۱۹۳۹
نویسنده لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث

به گزارش جام جم آنلاین، زمین دو دقیقه و دو ثانیه لرزید وخرابی‌های وحشتناکی به بار آورد. کانون زلزله هم دو روستای سایه خوش و کنخ بود. صدای گریه و ناله زنان و کودکان از هر طرف شنیده می‌شود. مردها، اما گریه‌شان را پشت چشم‌های غم‌زده و بغض‌شان پنهان کرده‌اند. بعضی خانه‌ها چنان تخریب شده که انگار از اول هم ساخته نشده بود. از بعضی دیگر، به‌جز یک چارچوب آهنی در ورودی، چیزی باقی نمانده است. اوضاع «سایه خوش» از همه بدتر است و انگار از اول هم متروکه بود. از آسمان آتش می‌بارد. به حدی گرم است که مردم به سایه درختان پناه برده‌اند. زمین هنوز هم‌گاهی می‌لرزد، اما شدتش فرق دارد، ولی هرچه است، ترسناک است. احمد ماهیگیر، یکی از ساکنان روستای سایه‌خوش است. او آه بلندی می‌کشد و به جام‌جم می‌گوید: «ساعت حوالی دو نصفه شب بود و داشتیم تلویزیون تماشا می‌کردیم که زمین به شدت لرزید. خانه ما کنار خیابان است و، چون خانه‌ها شناژبندی درستی ندارند، اگر ماشین رد شود می‌لرزد.

زمین‌که لرزید، فکر کردیم ماشین است، اما ماشین نبود. زلزله آن‌قدر قدرت داشت که آدم را از روی زمین بلند می‌کرد. زن و دخترم در آشپزخانه بودند که یک‌دفعه جیغ کشیدند. گفتم نترسید. نمی‌توانستیم در خروجی را پیدا کنیم. انگار خانه دورسرمان می‌چرخید. با بدبختی بیرون آمدیم و به محض خارج شدن، یک‌دفعه کل خانه ریخت. می‌بینید، هیچ خانه‌ای سالم نیست. خانمم آن‌قدر حالش بد شده بود که آمبولانس آمد و برای همین او و بچه‌ام را به بندرخمیر فرستادم.

بار دوم با اهالی روستا دور هم جمع شده بودیم که دوباره زلزله آمد و همه جیغ زدند. حدود ۵۰۰ خانه در سایه خوش بود که ۹۰‌درصد آن کامل از بین رفت. هنوز هم زمین می‌لرزد. نزدیک صبح بود که هلال احمر آمد و چادر آورد، اما چادر، دردی از ما دوا نمی‌کند. آن هم زیر گرمای کشنده جنوب. مگر می‌شود وارد چادر شد. در این منطقه، خیر، زیاد است و احتمال دارد برای‌مان آب و غذا بیاورند. کل گوسفندانم زیر آوار از بین رفته‌اند و هیچ چیز نداریم.»

احمد ۴۸ ساله، بعضی از گوسفندانش را از زیرآوار بیرون کشیده، اما سرو دست‌شان شکسته و نمی‌توانند راه بروند. زبان بسته‌ها دیر یا زود تلف می‌شوند. استرس زلزله یک طرف، پرسه زدن افراد ناشناس در روستا هم طرف دیگر. معلوم نیست اهل کجا و چه کسانی هستند و بی‌هدف پرسه می‌زنند. درست مثل اتفاقی که سال ۸۲ در زلزله بم افتاد و عده‌ای ناشناس به هوای سرقت از خانه‌ها به بم رفته بودند. احمد هم از ترس این ناشناس‌ها می‌ترسد خانه‌اش را رها کند و به پدر و مادرش که در همین روستا زندگی می‌کنند، سر بزند.

در کنخ هم مردم روستا، اعضای خانواده‌شان را به نخلستان‌ها برده‌اند تا از گرما در امان باشند. یکی از اهالی روستا می‌گوید: «بعد از زلزله اول سوار ماشین شدیم و به نخلستان آمدیم. در صحرا بودیم که زلزله دوم آمد و همه از ترس جیغ می‌کشیدند. الان از آب‌انبارهای اطراف روستا استفاده می‌کنیم. در روستای ما حیاط و جلوی خانه برخی از منازل خراب شده است.»

اهالی روستای دژگان هم از زلزله شب گذشته وحشت‌زده هستند. یکی از اهالی روستا که مردی ۴۲ساله است، به جام‌جم می‌گوید: «خانه‌ام سالم است، اما جرات ندارم با زن و بچه‌ام برگردم. زلزله هم یک لحظه قطع نمی‌شود. حاضریم گرمای وحشتناک را تحمل کنیم، اما به خانه برنگردیم.»

روستای نرمستان هم دست کمی از بقیه روستا‌های زلزله‌زده ندارد. ایوب ۴۴ساله که یک صیاد است، جلوی خانه ویران‌شده‌اش نشسته. از خانه هیچ چیز نمانده است. او با صدایی لرزان به ما می‌گوید: «نصفه شب بود که زلزله اول آمد و فوری دست زن و بچه‌هایم را گرفتم و بیرون آمدم. قبل از زلزله، چیزی شبیه رعد و برق در آسمان دیدیم. پس لرزه قطع نمی‌شد. زلزله دوم خیلی شدید بود. تمام گوسفندانم از بین رفتند. کولر و یخچال را از زیر آوار درآوردم، اما خراب شده است. کل روستای‌مان با ۱۵خانوار کاملا تخریب شده است. اینجا آتش باد می‌آید. به مسؤولان بگویید به داد ما برسند.»

به جز خانه‌ها، حتی آثار باستانی هم از شر زلزله در امان نماند و به‌گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی هرمزگان، ۵۰ بادگیر در بافت تاریخی لافت خسارت دیده اند.

۵کشته و ۹۳مصدوم

پس از اعلام خبر زلزله به مراکز امدادی، امدادگران هلال‌احمر و اورژانس به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند. به گفته خالدی، سخنگوی اورژانس‌کشور، زلزله هرمزگان ۹۳نفر مصدوم و فوتی داشت که پنج فوتی شامل دو زن و سه مرد هستند. از ۹۳فرد مصدوم، ۶۴نفر به شکل سرپایی خدمات درمانی دریافت و بقیه به بیمارستان منتقل شدند. امدادگران هلال‌احمر نیز از اولین‌گروه‌های امدادی بودند که در صحنه حضور یافتند. یعقوب سلیمانی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در خصوص امدادرسانی به زلزله‌زده‌ها گفت: «دو فروند بالگرد این جمعیت و ۲۷تیم امداد‌گر در منطقه حضور دارند، ۶۰۰دستگاه چادرگروهی به منطقه ارسال شده که تاکنون ۷۰درصد زلزله‌زدگان چادر دریافت کرده‌اند، ۴۰۰۰‌متر مربع موکت، ۵۰۰۰ تخته پتو و هزار بسته غذای ۷۲ساعتی بین زلزله‌زدگان در حال توزیع است. با کمک مسوولان محلی، پیگیر کولر گازی هستیم.» پزشکى قانونى، اسامى قربانیان زلزله صبح دیروز در بندر خمیر استان هرمزگان را مریم دهنوکوشکی، امیر محمدی، صابر رحیمی، عبدا... صحراگرد و آسیه بشوش اعلام کرد.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها