آیا دولت مکرون در انتخابات پارلمانی فرانسه تقلب کرده است؟

مرگ دموکراسی ناپلئونی

در جریان برگزاری انتخابات پارلمانی فرانسه، شاهد تحقق کمترین میزان مشارکت عمومی طی ۶۴ سال اخیر بودیم. فراتر از آن، اکنون احزاب رقیب دولت، مکرون و همراهانش را در خصوص تقلب در انتخابات متهم کرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۶۹۹۶۴
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل
به گزارش جام جم آنلاین، بسیاری از تحلیلگران معتقدند انتخابات اخیر، نقطه آشکارساز بحران‌های داخلی در فرانسه خواهد بود. کشوری که به دروغ نام خود را با دموکراسی گره زده، اکنون شاهد مرگ این نوع دموکراسی ناپلئونی است. نتایج دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه نشان می‌دهد ائتلاف امانوئل‌مکرون، رئیس‌جمهور این کشور ممکن است اکثریت مطلق پارلمان را از دست بدهد. براساس اعلام نتایج اولیه شمارش آراء توسط وزارت کشور فرانسه، حزب موسوم به ائتلاف با هم ۲۵.۷۵درصد آرا را کسب کرده و ائتلاف رقیب که احزاب سبز‌ها و چپ‌ها را تشکیل می‌دهد ۲۵.۶۶درصد آرا را به خود اختصاص داده است. تحلیلگران فرانسوی معتقدند در دور دوم انتخابات که هفته آینده برگزار خواهد شد، ائتلاف طرفداران مکرون اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را کسب خواهد کرد، اما معلوم نیست شمار این کرسی‌ها به اکثریت مطلق، یعنی ۲۸۹ برسد.

بن‌بست سیاسی در فرانسه

مساله مهمی که بعد از پایان انتخابات به دست خواهد آمد شمار زیاد کرسی‌هایی است که به ائتلاف چپ اختصاص خواهد یافت. شبکه سی‌ان‌ان نیز درباره این انتخابات نوشت، دور دوم انتخابات برای ۱۹ژوئن برنامه‌ریزی شده و تحلیلگران معتقدند حزب مکرون ممکن است به اکثریت ۲۸۹ کرسی دست نیابد که در این صورت مکرون، اولین رئیس‌جمهور فرانسه خواهد بود که از زمان اصلاحات انتخاباتی در سال ۲۰۰۰ اکثریت پارلمانی را به دست نمی‌آورد. سی‌ان‌ان همچنین به مساله کاهش میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی فرانسه اشاره کرد و افزود، انتخابات اخیر تحت تاثیر کاهش تمایل رای‌دهندگان برای شرکت در پای صندوق‌های رای بود، به طوری‌که میزان مشارکت در انتخابات به ۴۷درصد رسیده که پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی فرانسه از سال۱۹۵۸میلادی، زمان تاسیس‌جمهوری پنجم فرانسه است.

حساسیت راند دوم انتخابات

درست مانند انتخابات ریاست‌جمهوری انتخابات پارلمانی در فرانسه بر اساس سیستم دو مرحله‌ای انجام می‌شود. اگر در دور اول هیچ حزبی بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست نیاورد، تمام نامزد‌هایی که حداقل ۵/۱۲درصد از آراء را به دست آورده باشند می‌توانند در دوم نیز رقابت کنند.

در انتخابات ریاست‌جمهوری که نزدیک به یک ماه و نیم قبل برگزار شد، رقیب اصلی مکرون، مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی بود. اما اینک با انتخابات پارلمانی، این وضعیت تغییر کرده و ژان لوک ملانشون، رهبر ائتلاف چپ‌ها و سبز‌ها به رقیب اصلی رئیس‌جمهوری تبدیل شده است. ائتلاف رقیب مکرون به دنبال کسب اکثریت مطلق (۲۸۹ کرسی) و تعیین ملانشون به عنوان نخست‌وزیر است. براساس نتایج اولیه شمارش آراء، حزب مارین لوپن با ۱۸درصد در جایگاه سوم قرار دارد.

تقلب در انتخابات پارلمانی فرانسه

فارغ از کاهش شدید مشارکت عمومی در انتخابات فرانسه، احزاب رقیب دولت معتقد به تقلب وزارت کشور در این رقابت سیاسی هستند. اتحاد احزاب مخالف رئیس‌جمهور فرانسه موسوم به «نوپس» وزیر کشور را به تقلب و دستکاری ارقام مربوط به تعداد آرای احزاب در دور نخست انتخابات پارلمانی متهم کرد. مانوئل بونپار، یکی از نامزد‌های اصلی حزب نوپس زنگ هشدار را به صدا درآورد و ژرال دارمنن، وزیر کشور را به دستکاری ارقام متهم کرد. وی تاکید کرده است: در حالی که آرای نوپس شش‌میلیون و ۱۰۱هزار و ۹۶۸ رای برابر ۲۶.۸درصد آراست، وزارت کشور این رقم را پنج میلیون و ۸۳۶هزار و ۲۰۲رای (۲۵.۷درصد) اعلام می‌کند تا احزاب طرفدار مکرون در صدر قرار گیرند.

داوید کورمان، نامزد طرفدار محیط‌زیست از نوپس نیز در گفتگو با رادیو فرانس انفو اعلام کرد همه آرای این اتحادیه به‌ویژه در بخش ماورای بحار که احزاب با عناوین دیگری (چون سوسیالیست و طرفدار محیط‌زیست) شرکت کرده‌اند، شمارش نشده است.

وی که هم اکنون نماینده پارلمان اروپاست، آشکارا تصریح کرد: دراین انتخابات تقلب رخ داده است. با این حال احزاب طرفدار رئیس‌جمهور بدترین آمار را در انتخابات پارلمانی به دست آوردند. این یعنی مکرون از حمایت مردمی برخوردار نیست.

مشارکت نکردن حدود ۵۳درصد شهروندان فرانسوی در انتخابات پارلمانی و فراتر از آن، شواهدی که بر وقوع تقلب در این انتخابات دلالت دارد، جایی را برای دفاع مکرون و دیگر مقامات کاخ الیزه از دموکراسی در این کشور پرادعا باقی نگذاشته است. قطعا در آینده از نزدیک و پس از برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی، شاهد بروز منازعات سیاسی و داخلی جدی‌تری در فرانسه خواهیم بود. بی‌اعتنایی بسیاری از شهروندان فرانسوی به دموکراسی خودخوانده در این کشور نشان می‌دهد ماهیت این شعار فریبنده برای آن‌ها نیز عیان شده است. بدون شک، از این پس حتی نزدیک‌ترین متحدان پاریس در اتحادیه اروپا و منطقه یورو نیز از فرانسه به عنوان مهد دموکراسی در اروپا یاد نخواهند کرد.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها