استانداری تهران: معرفی گزینه تکراری، نشان از عدم شایستگی اعضای شوراء است.
کد خبر: ۱۳۶۸۳۰۹

حدود یک‌سال از انتخابات شورای شهر می‌گذرد ولی در شهر چهاردانگه هنوز شورا نتوانسته است شهرداری برای شهر انتخاب کند، استانداری تهران احتمال سلب عضویت دو عضو شورا را مطرح کرد و گفت: معرفی مجدد گزینه‌هایی که رد شدند، نشان از عدم شایستگی اعضای شورا است.

اوایل شهریور ماه ۱۴۰۰ در اولین جلسه شورای ششم شهرستان چهاردانگه، شهردار سابق برکنار شد تا فضا برای انتخاب شهرداری جدید با ایده‌های خلاق فراهم شود. گمان می‌شد که این سرعت عمل در عزل شهردار سابق ناشی از وجود یک برنامه منسجم برای تغییر مدیریت شهری و تحقق وعده‌های انتخاباتی باشد.

اما انتخاب شهردار جدید چند ماه به طول انجامید و بالاخره بعد از این مدت، سیامک امینی به عنوان شهردار چهاردانگه توسط اعضای شورای شهر معرفی شد. اما حکم شهرداری وی توسط فرماندار وقت اسلامشهر تایید نشد و او به عنوان سرپرست شهرداری چهاردانگه به فعالیت خود ادامه داد.

شورای شهر، چندی بعد با اصرار بر گزینه خود، اینبار در استانداری تهران، مجدداً سیامک امینی را وارد همان بازی تکراری کرد. اما استانداری وی را رد کرد و همین اصرار ورزیدن‌ها، ۵ ماه شهر چهاردانگه را در بلاتکلیفی نگاه داشت.

این در حالی است که طبق تبصره ۱ ماده ۷۱ قانون «تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران»، شورای اسلامی شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن، نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام کند.

با توجه به قانون مذکور، شورای شهر، وظیفه داشته که نسبت به انتخاب شهردار اصلح اهتمام ورزد ولی ظاهرا اعضای شورای شهر چهاردانگه عجله‌ای برای انتخاب شهردار ندارند.

با اینکه شهرداری توسط شورای شهر و سرپرست اداره می‌شد، اما سرپرست شهرداری، اختیاراتی را که شهردار دارد، نمی‌توان داشته باشد. سرپرست نمیتواند برای بلند مدت برنامه ریزی کند و حتی عزل و نصب او هم محدود است.

اصرار بر گزینه‌ای که قبلا رد شده بود

لذا پس از رد سیامک امینی توسط استانداری و بلاتکلیفی چند ماهه شهرداری چهاردانگه، بهمن ماه ۱۴۰۰ بود که علیرضا ناصری‌پور با رأی شورای شهر، به عنوان شهردار، به استانداری معرفی می‌شود که در ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ رد شد.

ماجرا آنجا جالب می‌شود که وقتی کارنامه ناصری‌پور را بررسی می‌کنیم متوجه می شویم در آبان ماه ۱۴۰۰ توسط شورای شهر نسیم شهر به عنوان شهردار نسیم شهر معرفی شده بود که توسط استانداری رد می‌شود و جالب تر اینکه قبل‌تر به عنوان شهرداری اسلام شهر نیر تایید نشده بود. چرا شورای شهر روی گزینه‌ای که قبلا رد شده تاکید دارند سوالی می‌باشد که در اذهان شهروندان ایجاد شده است.

طبق قانون مجموعه وزارت کشور مؤظف است تا ۱۰ روز پس از معرفی شهردار توسط شورای شهر، حکم تایید یا رد گزینه شهرداری را به شورای شهر ابلاغ کند، در صورتی که شورای شهر بر نظر قبلی خود اصرار ورزد، موضوع توسط شورای شهر به هیئت حل اختلاف ذی‌ربط ارجاع داده خواهد شد.‌

معرفی گزینه تکراری، نشان از عدم شایستگی اعضای شورا است

هادی گورابی مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تهران در گفت و گو با خبرنگار فارس در تهران در این مورد این تاخیر پیش آمده در تایید یا رد گزینه شهرداری اظهار کرد: دلیل اینکه در خصوص تایید یا رد شهردار چهاردانگه دیر تصمیم‌گیری شد، طول کشیدن پاسخ استعلام از نهادهای مختلف بود و حتی در فرمانداری هم در کمیسیون تطبیق برای بار اول حکم ایشان تایید نشد و همین ماجرا باعث شد پرونده ایشان در فرمانداری حدود دو ماه طول بکشد.

وی همچنین با توجه به اینکه علیرضا ناصری‌پور قبلا برای تصدی شهرداری چند شهرستان دیگر معرفی و حکم او رد شده بود، گفت: اینکه چرا اعضای شورای شهر چهاردانگه بر انتخاب و معرفی گزینه تکراری اصرار داشتند، به عدم شایستگی چند عضو شورا برای انتخاب شهرداری مربوط می‌شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تهران همچنین درباره سلب عضویت دو عضو شورا اذعان کرد: حکم بدوی دو عضو از شورای شهر چهاردانگه به دلیل عدم رعایت شئونات شورایی و عدم سکونت در محل خدمت، در ۲۸ اردیبهشت ماه به وزارت کشور ابلاغ شده و تا صدور حکم قطعی که حدود ۲۰ روز طول می‌کشد، این دو عضو می‌توانند در جلسات شورا، مخصوصا انتخاب شهرداری شرکت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها