ساماندهی دستفروشان در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت. مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل از انتقال دستفروشان محور تجریش به روبروی امامزاده صالح خبر دادو مدیر عامل شرکت شهربان هم تاکید کرد هرگونه رفتار تنش‌آفرین در مراحل ساماندهی، خط قرمز مدیریت شهری است و باید کرامت دستفروشان حفظ شود.
کد خبر: ۱۳۵۳۲۵۲

به گزارش جام جم آنلاین، مدیریت شهری وعده داده است که بزودی دستفروشان شهر تهران را ساماندهی می کند.

قبلا سامان بازارهای ایجاد شده بود؛ آماری هم از دستفروشان به دست آمده است.یکی از محورهایی که میزان دست‌فروشان آن بسیار زیاد است محور تجریش است.

تردد شهروندان به دلیل سد معبر دستفروشان به سختی انجام می شود. مدیریت شهری تصمیم گرفته است مکانی را روبروی امامزاده صالح برای دست فروشان محور تجریش ایجاد کند.

قدرت الله محمدی مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در این باره به فارس گفت: ساماندهی دستفروشان در دستور کار قرار گرفته است. میدان تجریش در منطقه ۱ و خیابان شهرزاد در منطقه ۱۵ به عنوان پایلوت در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر این موضوع که که قصد حذف چیزی را نداریم، گفت: ما نمی خواهیم که در زندگی دستفروشان واقعی اختلالی ایجاد شود به همین دلیل مکان هایی برای انتقال این افراد در نظر گرفته ایم.

محمدی تاکید کرد: فراخوانی داده ایم تا دست فروشان ثبت نام کند و اطلاعات آنها را راستی آزمایی خواهیم کرد. البته اطلاعاتی هم خودمان از دستفروشان داریم.

۹۰ درصد دستفروشان خیابان شهرزاد میوه فروش هستند

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع مشاغل شهر تهران ایران در خصوص ساماندهی دستفروشان خیابان شهرزاد در منطقه ۱۵ گفت:بیش از ۹۰ درصد فروشان در این خیابان میوه فروش هستند عده ای به صورت وانتی و برخی هم در کنار خیابان بساط کرده اند به دنبال این هستیم که دستفروشان واقعی را به روز بازارها منتقل کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دستفروشان باید هزینه ای برای حضور در این روز بازارها بدهند، گفت: هزینه بسیار کم است آن هم در حد نظافت، برق و ... است.

انتقال دستفروشان محور تجریش به روبه روی امام زاده صالح

محمدی در خصوص ساماندهی محور میدان‌تجریش گفت: دستفروشان این محور هم ثبت نام کرده اند. هماهنگی‌هایی با تولیت آستان امامزاده صالح صورت گرفته است و قرار است که دست فروشان به روبروی امامزاده صالح در کنار پارکینگ اتوبوس ها منتقل شوند. احتمالاً از هفته آینده دستفروشان واقعی را به این نقطه منتقل می‌کنیم و دیگر محور تجریش خالی از دستفروشان میشود.

محمدی تأکید کرد از این پس حضور دائمی در این محور خواهیم داشت تا دیگر سد معبری رخ ندهد. البته فعلاً به صورت پایلوت این کار در مناطق 1و 15 انجام می شود اما تاکید بر حفظ کرامت دستفروشان داریم.

فعالیت دستفروش‌ها بیشتر عصرهاست و برخی از مغازه دارها هم از حضور این افراد ناراضی هستند البته نباید از این نکته هم غافل شد که برخی از دستفروشان از همین مغازه دارها هستند که اجناسشان را در کنار خیابان بساط می کنند.قرار است دستفروشان واقعی شناسایی شده و شهرداری تهران هم آنها را ساماندهی کند.

سید امیر فتاحیان مدیرعامل شرکت شهربان و حریم بان در خصوص ساماندهی دستفروشان به فارس گفت: با توجه به تأکیدات شهردار تهران در خصوص ضرورت ساماندهی دستفروشان در پایتخت با هدف برقراری انضباط شهری توأم با توجه به معیشت دستفروشانِ نیازمند و همچنین پیرو درخواست شهروندان و پیگیری رسانه‌ها در خصوص معضل سدمعبر، طرح ساماندهی دستفروشان و رفع سدمعابر در محدوده خیابان ولی‌عصر(عج) با نظر کمیته ساماندهی که شرکت شهربان و حریم‌بان هم یکی از اعضای آن است، به اجرا در می‌آید.

هرگونه رفتار تنش‌آفرین در مراحل ساماندهی، خط قرمز مدیریت شهری است

وی ادامه داد: در طرح ساماندهی دستفروشان که دغدغه شهردار تهران است، شرکت ساماندهی، شهرداری منطقه، شرکت شهربان و حریم‌بان، قوه قضائیه و نیروی انتظامی مشارکت دارند و مهمترین دغدغه و رویکرد اصلی مدیریت شهری و شرکت شهربان، حفظ کرامت دستفروشان و اجرای طرح در فضایی همدلانه با دستفروشان شریف است؛ بنابراین، هرگونه رفتار تنش‌آفرین در مراحل ساماندهی، خط قرمز مدیریت شهری است.

مدیر عامل شرکت شهربان گفت: امیدواریم دستفروشان هم در اجرای این طرح، شهرداری تهران را همراهی و حمایت کنند تا نتایج مثبت آن را همه شاهد باشیم.

‌شهرداری به دنبال طرح نوینی است تا بتواند علاوه بر خدمت به دستفروشان از سد معبر و ایجاد مشکل در معابر و پیاده‌روهای شهر جلوگیری کند.

به صورت جدی به موضوع ساماندهی دستفروشان ورود کرده ایم

علیرضا زاکانی شهردار تهران در این باره می گوید: مدتی است به این موضوع به صورت جدی وارد شده‌ایم و با توجه به اینکه ما ۲ هزار و ۵۰۰ پارک و بوستان داریم باید بخشی از این امکانات را برای این مسئله در نظر بگیریم و از پارک‌ها به صورت چند وجهی استفاده شود و ‌شهرداری به دنبال طرح نوینی است تا بتواند علاوه بر خدمت به دستفروشان از سد معبر و ایجاد مشکل در معابر و پیاده‌روهای شهر جلوگیری کند.

علاوه بر دستفروشان کنار معابر؛ تعدادی دستفروش هم در مترو وجود دارد.جلال بهرامی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این باره می گوید: برای مشاغلی همچون دستفروشی نباید رویکرد ما این باشد که همه خیابان‌ها و بوستان‌های شهر را در اختیارشان بگذاریم و آنها را دعوت به دستفروشی کنیم. ما باید بگوییم A درصد مشاغل دست‌فروشی را متناسب با مشاغل ثابتی که داریم باید در شهر داشته باشیم و فقط باید اینها را ساماندهی کنیم.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم کانون‌هایی که درون شهر ترافیک‌زا هستند و آلودگی اصلی ایجاد می‌کنند را ساماندهی کنیم مانند بُنک‌داران. آهن‌فروشان که یک بار به شادآباد رفتند و در حال حاضر خود شادآباد هم نیاز به ساماندهی دارد، میادین میوه و تره‌بار یک بار جابه‌جا شد و دوباره آن هم نیاز دارد که جابه‌جا شود زیرا آن هم درحال حاضر مشکل و معضل ترافیکی برای شهر درست می‌کند و همه‌ مشاغلی که از این دست هستند مخصوصا دست‌فروشان و وانتی‌ها که بساط پهن می‌کنند و دوره‌گردی می‌کنند.

باید از یک جایی هوشمندانه خط قرمز را بگذاریم و از قانون کمک بگیرد

وی افزود:‌4000 نفر در قطارهای متروی ما روزانه ظرفیت را اشغال می‌کنند، ما باید اینها را از مترو خارج کنیم و ساماندهی کنیم، اما دیگر اجازه ندهیم کسی به مترو برود. باید از یک جایی هوشمندانه خط قرمز را بگذاریم و از قانون کمک بگیرد و ساماندهی را انجام داده و با مازاد آنها برخورد قانونی کند.

وی بیان کرد:‌ما به طور مثال 10 هزار نفر دستفروش در این شهر تحت‌عنوان بازار روز و بازار موضوعی ساماندهی می شوند. یا 2 هزار نفر هم ظرفیت خالی برایشان می‌گذاریم. ولی وقتی این شد 10 هزار نفر، دیگر نباید بگذارید بشود 20 هزار نفر.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: ‌برای تعدادی که هستند باپیش بینی 2 هزار تا 3 هزار نفر ظرفیت مازاد، سامانه‌ای برایشان تعریف کنیم ،ثبت نام کنند و کارت بگیرند و مجوز داشته باشند ، اما شما نمی‌توانید دیگر این را ادامه بدهید و هر روز این را مازاد کنید. خب آن موقع کسبه درون شهر چه می‌شود؟ آن مغازه‌دار که دارد مالیات می‌دهد، تمام عوارض را می‌دهد، هزینه آب و برق می‌دهد، عوارض پسماند می‌دهد هم حق دارد؛ بعد این طرف نباید شغل‌هایی درست شود که آنها را از دور خارج کند و چرخه‌ی فعالیت را خراب بکند.ما باید بدانیم اگر قرار باشد عدالتی باشد، باید این عدالت برای عام مردم باشد.

مدیریت جدید شهری به دنبال حل ریشه ای مشکل دستفروشی است و تاکید دارند که باید تمام دستگاه های متولی در این زمینه پای کار بیایند.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: ما در این دوره از مدیریت شهری به دنبال راهکارهای ریشه‌ای هستیم، اینکه چرا اصلا دست‌فروشی اتفاق می‌افتد.

پیرهادی از ایجاد کارگروه‌هایی برای پیگیری مسائل اجتماعی از جمله دست‌فروشی خبر داد و گفت: جلسه‌ای با شهربان حریم‌‌بان داشتیم، یکی از دغدغه‌های من همین موضوع بود. حتما باید به کرامت انسانی افراد چه دست‌فروش و چه... در سطح شهر تهران و مردم توجه شود. از یک جهت آنجایی که دست‌فروش می‌آید و جلوی یک مغازه‌ای مانع ایجاد می‌کند، اعتراض آن مغازه‌دار به شهرداری را در پی دارد یا اعتراض‌ شهروندی که می‌خواهد در معبر تردد کند، از یک ‌سو اگر بخواهد جمع‌آوری‌ای صورت بگیرد، مردم دوباره دلسوزی می‌کنند؛ اینها موضوعاتی است که باید بنشینیم ریشه‌ای حل کنیم.

وی ادامه داد: شاید با ‌یک جلسه و 10 جلسه موضوع حل نشود‌ اما حتما باید با هماهنگی‌ای که‌ بین‌دستگاهی صورت می‌گیرد، این مسئله به‌صورت ریشه‌ای حل شود. معتقدم این چیزی نیست که ما نتوانیم حل کنیم. حتما این موضوعات قابل‌حل است؛ به ‌شرطی که همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و نسبت به این موضوع دغدغه داشته باشند.

بر اساس این گزارش، معضل دستفروشی سال هاست که در پایتخت وجود دارد. مدیران فعلی تصمیم دارند این مشکل را به صورت ریشه ای حل کنند. ساماندهی به صورت پایلوت آغاز شده و قرار است این کار در سایر نقاط شهر هم اجرایی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها