بیشتر بدانیم

تغییرات آب‌ و هوا بر سلامت شما تأثیر می‌گذارد

تغییر فصل و تغییر آب‌و‌هوا معمولا بروز مشکلات سلامت را به همراه دارد. هرساله با تغییر فصل از پاییز به زمستان، بادهای تند شروع به وزیدن می‌کنند، دما پایین می‌آید و ناگهان شما خود را در محاصره عطسه و سرفه می‌بینید. این‌که چگونه و چرا این اتفاق رخ می‌دهد و برای جلوگیری از آن چه کاری می‌توانیم انجام دهیم موضوعی است که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۳۵۲۸۵۹

ابتدا باید بین تغییرات دما و تغییر آب‌و‌هوا تمایز قائل شویم. تغییرات دما شما را بیمار نمی‌کند، اما تغییر شرایط آب‌و‌هوایی می‌تواند شما را مستعد بیماری کند. سه عامل اصلی باعث افزایش نرخ بیماری در طول تغییرات آب‌و‌هوایی می‌شود.

هوای خشک‌ تر: هوای سرد و خشک زمستان، غشاهای مخاطی را خشک می‌کند و این شرایط باعث می‌شود ویروس‌ها سریع‌تر وارد بدن شوند. ترک‌های موجود در غشاهای مخاطی ویروس‌ها را در خود جای می‌دهند و امکان دسترسی به بدن را برایشان فراهم می‌کنند.

هوای سردتر: سردترشدن هوا، سیستم ایمنی بدن را ضعیف و بدن را مستعد ابتلا به عفونت‌ها می‌کند.

قرار گرفتن در معرض بیماری: در زمستان، احتمال قرارگرفتن در معرض سایر افراد بیمار بیشتر می‌شود. با سردترشدن هوا، مدت طولانی‌تری در خانه و در کنار دیگر افراد هستیم و این شرایط زمینه تغذیه کافی را برای ویروس‌ها فراهم می‌کند. در داخل خانه میکروب‌های بیشتری وجود دارد و تهویه هوا هم به‌خوبی هوای بیرون نیست، به این ترتیب ویروس‌ها راحت‌تر پخش می‌شوند.

راهکارهای محافظتی در زمان تغییر آب‌ و‌ هوا

ماسک‌ زدن: استفاده از ماسک به‌خصوص زمانی که در کنار گروهی از افرادی هستید که وضعیت ایمنی یا واکسیناسیون آنها ناشناخته است، ایده خوبی است.

گرم نگه داشتن خود: سردبودن هوا، واکنش ضد‌ویروس دستگاه ایمنی را تضعیف می‌کند و ویروس‌های عامل سرماخوردگی شانس بیشتری برای تکثیر پیدا می‌کنند. گرم نگه‌داشتن بدن سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

آبرسانی به بدن: حتی اگر فرد تشنه نباشد، مهم است که برای پشتیبانی از توانایی بدن در مبارزه با ویروس و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن، مایعات کافی بنوشد.

تغذیه مناسب: داشتن رژیم غذایی متعادل شامل میوه‌ها و سبزیجات تازه کمک زیادی به تقویت سیستم ایمنی و ایجاد احساس و سلامت در شما می‌کند.

موارد دیگر: تزریق واکسن آنفلوآنزا و کووید ۱۹، داشتن فعالیت فیزیکی، خواب کافی و ماندن در خانه هنگام بیماری از دیگر نکات عبور سالم‌تر از فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزاست.

یاسمین مشرف - سلامت / روزنامه جام جم

منبع: clevelandclinic.org

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها