دردسر جدید برای ریاض

مهمات سعودی‌ ها «تَه» کشید

«وال استریت ژورنال» به نقل از مقام‌ های آمریکایی و سعودی گزارش داد مهمات ریاض برای مقابله با حملات پهپادی و موشکی یمنی‌ ها رو به پایان است و ریاض با فوریت درخواست تجهیز کرده است.
کد خبر: ۱۳۵۱۷۴۶

به گزارش جام جم آنلاین، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از مقام‌های آمریکایی و سعودی گزارش داد مهمات ریاض برای مقابله با حملات هفتگی هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادی) و موشکی یمنی‌ها به خاک عربستان رو به پایان است و ریاض با فوریت در حال تقاضا از ایالات متحده و کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی برای تجهیز مجدد است.

به گفته مقامات آمریکایی و سعودی، طی چند ماه گذشته، عربستان سعودی هر هفته توسط حوثی‌ های مستقر در یمن (انصارالله) مورد بیش از ۱۰ حمله موشکی بالستیک و پهپادی قرار گرفته است.

به ادعای مقام‌های مورد استناد این روزنامه آمریکایی، ارتش سعودی با موفقیت، بیشتر حملات را با سیستم موشکی پاتریوت زمین به هوای خود دفع کرده، اما زرادخانه موشک‌های رهگیر آن - موشک‌ هایی که برای سرنگونی سلاح‌های هوابرد استفاده می‌شود - به طور خطرناکی کاهش یافته است.

طبق این گزارش، در همین حال، ارتش آمریکا بسیاری از تسلیحات این کشور را که از نیروهای ایالات متحده دفاع و امنیت عربستان سعودی را تامین می‌کرد و برای مقابله با چین از غرب آسیا خارج کرده بود، مجدداً مستقر کرده است.

به نوشته وال استریت ژورنال، در حالی که به نظر می‌رسید مقامات آمریکایی آماده تایید رسمی درخواست سعودی هستند، وضعیت کنونی مقامات ریاض را نگران کرده که بدون ذخیره کافی موشک‌ های رهگیر پاتریوت، حملات مداوم می‌تواند منجر به تلفات جانی یا آسیب به زیرساخت‌های مهم نفتی این کشور شود.

طبق این گزارش، در ماه ژانویه، یمنی‌ ها به ساختمان‌های دربار سلطنتی عربستان سعودی حمله کردند، اما به کسی آسیب نرسید.

بر اساس این گزارش، درخواست دولت سعودی تعهد ایالات متحده به غرب آسیا و به ویژه ریاض را مورد آزمایش قرار داده، جایی که دولت بایدن تلاش کرده تا روابط را در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله حقوق بشر، جنگ به رهبری عربستان سعودی در یمن و قتل اکتبر ۲۰۱۸ جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی به دست عوامل سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول تغییر دهد.

این گزارش می‌افزاید، در یکی از نشانه‌های تنش، سفر برنامه‌ریزی شده لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به ریاض در ماه سپتامبر به طور ناگهانی لغو شد. او بعداً به خبرنگاران گفت که ریاض این دیدار را به دلیل مسائل زمانبندی لغو کرده است. آستین ماه گذشته هم به منطقه بازگشت اما به عربستان سعودی سفر نکرد.

به گفته یک مقام دولتی عربستان، تعداد حملات یمنی‌ها علیه پادشاهی سعودی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. هواپیماهای بدون سرنشین در ماه گذشته ۲۹ بار و در ماه اکتبر ۲۵ بار به خاک عربستان حمله کردند. این کشور همچنین در ماه گذشته هدف ۱۱ حمله موشکی و ۱۰ حمله در ماه اکتبر قرار گرفت.

به گفته این مقام، این میزان نسبت به فوریه ۲۰۲۰ افزایش قابل توجهی داشته است، زمانی که عربستان سعودی شش بار مورد حمله قرار گرفت، پنج بار بوسیله موشک‌های بالستیک و یک بار توسط پهپاد.

«تیموتی لندرکینگ» فرستاده ویژه ایالات متحده در امور یمن روز جمعه در یک مجمع گفت که یمنی‌ها در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۷۵ حمله فرامرزی به عربستان سعودی انجام داده‌اند.

به تحلیل این روزنامه آمریکایی، علیرغم نگرانی‌های واشنگتن در مورد سابقه حقوق بشر عربستان سعودی و سایر مسائل، مقامات آمریکایی معتقدند که موظفند به این پادشاهی نفت‌خیز در دفاع از خود به ویژه در شرایطی که ایالات متحده با افزایش قیمت نفت دست و پنجه نرم می‌کند، کمک کنند.

به ادعای مقام‌های آمریکایی و سعودی، ریاض عمدتاً در دفاع از خود موفق بوده و از هر ۱۰ حمله موشکی یا پهپادی، ۹ مورد را دفع کرده است.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها