قالیباف در نشست خبری مشترک با رئیس مجلس عراق:

مسیرهای زمینی به عراق در ایام اربعین بازگشایی شود

رهبر معظم انقلاب در پایان مراسم عزاداری اربعین حسینی با اشاره به این‌که 40 روز عاشورا تا اربعین «اوج مجاهدت همراه با تبیین، افشاگری و توضیح» از سوی حضرت زینب کبری (سلام‌ا... علیها) و حضرت ام‌کلثوم(س) و حضرت سجاد (ع) بوده است، بر ضرورت و اهمیت «تبیین» حقایق تاکید و فرمان «جهاد تبیین» را خطاب به «جوانان و دانشجویان» صادر کردند.
کد خبر: ۱۳۳۹۹۶۳

در بیانات پیشین رهبر معظم انقلاب و از جمله در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان(10 مرداد 1399) رهبر انقلاب به تبیین «جریان تحریف» و نقش آن در وارونه جلوه‌دادن حقایق در خصوص مسائل مختلف اشاره کردند و تاکید داشتند که «وقتی جریان تحریف شکست خورد و اراده ملت ایران همچنان قوی و مستحکم باقی ماند، قطعا بر اراده دشمن فائق می‌آید و پیروز خواهد شد».

این تعبیر حاکی از نقش قابل توجه ابزار تحریف حقیقت برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و خط مشی جوامع است و بالتبع اهمیت «تبیین حقایق» را دوچندان می‌کند. به نظر می‌رسد رهبر معظم با صدور فرمان جهاد تبیین، آرایش جبهه فرهنگی و رسانه‌ای انقلاب را در این حوزه از «تدافعی» به «تهاجمی» تغییر داده‌اند.

ایشان در بیانات روز اربعین که از طریق ارتباط تصویری دانشگاه تهران (محل تجمع هیات‌های دانشجویی) با حسینیه امام خمینی(ره) ایراد شد، با این تعابیر که «شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه میوه دل ملت و امید آینده این کشورید، به مساله «تبیین» اهمیت بدهید» و «در این زمینه به معنای واقعی کلمه جهاد کنید»، «جوانان و دانشجویان» را موظف به جهاد در زمینه «تبیین حقایق» کردند.

این‌که رهبر معظم انقلاب در ارتباط با تجمعی که استادان دانشگاه و علما در آن حاضر بودند، «جوانان و دانشجویان» را مخاطب دعوت به جهاد تبیین قرار می‌دهند، به دلیل اعتقاد ایشان به توان جوانان و امکان «جهادگری» جوانان در فضاهایی است که «جریان تحریف» در آن فضاها فعال‌ترند و جوانان بیش از استادان و علما در آن فضاها حضور و فعالیت دارند.

یکی از این فضاهایی که در این بیانات نیز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته، فضای عمومی و فضای مجازی است.

نگاه رهبر معظم انقلاب به این فضا، برخلاف نگاه غالب در میان جبهه فرهنگی انقلاب، نگاهی «فرصت‌محور» است، نه تهدیدمحور.

ایشان با اشاره به مشکلاتی که فضای عمومی ممکن است به وجود بیاورد، این فضا را واجد «برکات بزرگی» برای انتشار «افکار درست»، « پاسخ به اشکالات» و «پاسخ به ابهام‌آفرینی‌ها» می‌دانند.

رهبر معظم انقلاب با درک آفت‌های فعالیت تبیینی جوانان در فضای عمومی و مجازی، به آنان تذکر می‌دهند که در این حرکت جهادی به دام تبیین حقایق و دفاع از ارزش‌های نظام و انقلاب با شیوه‌های غیراخلاقی نیفتند؛ شیوه‌هایی مانند دشنام، تهمت، فریب و دروغ که شیوه غالب دشمن در شبهه‌افکنی و ابهام‌سازی است.

ایشان تاکید می‌کنند که حقایق را باید با پیروی از شیوه اخلاقی و «با منطق قوی، سخن متین و عقلانیت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی و به‌کارگیری اخلاق» منتشر کرد.

تاکید رهبر معظم انقلاب به «جهاد تبیین» توسط «جوانان و دانشجویان» در «فضای عمومی و مجازی» حاکی از شناخت دقیق نوع مساله، مخاطب هدف و فضای ارتباط است.

چنان که رهبر معظم انقلاب اشاره کرده‌اند، دشمنان با هدف «تأثیرگذاری بر افکار عمومی»، «حرکاتی گمراه‌کننده از صد طرف به سمت ملت ایران سرازیر کرده‌اند».

فضای این حرکت و تلاش دشمن، فضای عمومی و فضای مجازی و مخاطب هدف اصلی دشمن، جوانان هستند که دوران انقلاب و دفاع مقدس را به طور مستقیم درک نکرده‌اند و از این منظر می‌توانند آسیب‌پذیر باشند.

دشمن با «دچار ابهام نگه‌داشتن افکار و رها کردن اذهان مردم و به‌خصوص جوان‌ها» در پی تاثیرگذاری بر افکار عمومی و ناامید کردن مردم و به‌خصوص جوانان از انقلاب و نظام است و اقدام خود جوانان به جهاد تبیین در زمین بازی دشمن، می‌تواند خنثی‌کننده این توطئه دشمن باشد.

رهبر معظم انقلاب چنان که در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کرده و در این بیانات نیز مکرر فرموده‌اند، «جوانان» را محور حرکات جهادی انقلاب در گام دوم می‌دانند؛ صدور فرمان «جهاد تبیین حقایق» در فضای عمومی و مجازی به جوانان را هم باید گامی در این مسیر دانست. ایشان به معنای واقعی کلمه، جوانان را باور دارند و آنان را «مجهز به فکر»، «مجهز به عقلانیت» و «مجهز به آگاهی‌های فراوان» می‌دانند.

رهبر انقلاب اسلامی پیش از این طی چندین سال اهمیت هوشیاری در فضای مجازی را گوشزد نموده و در باب اهمیت فضای مجازی فرموده بودند که: «این فضا به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد».

اهمیت این فضا ناشی از تأثیرگذاری و نقش عمده فضای مجازی در شکل‌دهی به ذهن و باور جامعه به ویژه جوانان به عنوان مخاطبان و پیشرانان انقلاب اسلامی در گام دوم آن است.

پاسداشت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به همان اندازه که در واقع مرهون نیروهای کارآمد و کنشگران متعهد نظامی و امنیتی است، در عرصه فرهنگ و ساحت اندیشه و میدان فضای مجازی نیز نیازمند نگاهبانان هوشمند، متعهد و چالاک است و چه پاسبانانی بهتر از جوانان مومن انقلابی و متعهد این مرز و بوم که این فضا را به خوبی می‌شناسند و به واقع مرد این میدان هستند.

در این شرایط بر جوانان مومن انقلابی است که دعوت به جهاد تبیین امام خامنه‌ای را لبیک گویند و بر مسؤولان کشور است که راه را برای حضور و فعالیت جوانان مومن انقلابی باز کنند تا زمینه تحقق گام دوم انقلاب اسلامی فراهم شود.

علی طلوعی - رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها