گفت‌وگو با حامد عنقا درباره شهید آوینی و مستند «آقامرتضی»

اگر آن روز «آقا» نمی‌آمد

امید روحانی، بازیگر «ساختمان پزشکان» که پزشک و منتقد هم هست می‌گوید خودم را بازیگر نمی‌دانم اما من و هم نسلی هایم آموختیم که باید جامع الاطراف باشیم یعنی همه چیز را بدانیم بفهمیم و بخوانیم.
کد خبر: ۱۳۳۶۵۶۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، امید روحانی پزشک متخصص بیهوشی و بازیگر ایرانی که بازی در سریال «ساختمان پزشکان» را هم در کارنامه خود دارد، اظهار کرد: چیزی که من دیده و شنیده و خوانده‌ام این است که باید روی یک رشته خاص متمرکز باشی. اینکه من سه جهان متفاوت را همزمان باهم به پیش بردم برایم سخت و شیرین گذشت اما باعث شد که کمال هر سه را تجربه نکنم. با اینکه پزشکی نمونه شدم و این نقطه اوج برای یک پزشک است اما باز هم چیزی که در ذهن من از کمال پزشکی بود چیزی فراتر بود. در زمینه نگارش نتوانستم به کمالی که مدنظرم بود برسم. در زمینه هنر و بازیگری هم خودم را بازیگر نمی‌دانم. به هر حال من و هم نسلی‌هایم آموختیم که باید جامع الاطراف باشیم یعنی همه چیز را بدانیم بفهمیم و بخوانیم. فلسفه مدرن می‌گوید باید همه چیز را بدانی.

او افزود: با اینکه پیش بردن دو دنیای متفاوت با یکدیگر به صورت همزمان بسیار سخت است اما این کار دشوار را انجام دادم که هر دو را در کنار هم پیش ببرم.

روحانی گفت: با حسن روحانی نسبتی ندارم او فامیلش را عوض کرد ما جد اندر جد روحانی بوده‌ایم!

وی با لحنی طنزآلود درباره انتخاب مسیر زندگی‌اش بیان کرد: با توجه به اینکه من دایناسور دوره اول زمین شناسی هستم در دوران ما تصور از هنر با دوره کنونی متفاوت بود اینطور رشد می‌کردیم که هنر یک سرگرمی است که می‌توان آن را در کنار کار دیگر در پیش گرفت. پدرم دکتر داروساز بود و مادرم مدیر مدرسه بود؛ به خاطر همین فرهنگ در خانواده ما رخنه کرده بود. از بچگی کتاب می‌خواندم و از دوران کودکی مجله خریدن را یاد گرفتم. درس خوان بودم و به خاطر همین به طبابت رفتم. خیلی بچه بودم که کتاب‌های بزرگ ادبی را می‌خواندم. برای اینکه می‌گفتند از هنر نمی‌توان پول درآورد. برای درآمد به پزشکی رفتم و بعد برای علاقه‌ام به سراغ هنر رفتم.

این منتقد سینما  که مهمان برنامه «شب نشینی» تلویزیون بود، درباره شیوه نقد سینمایی ادامه داد: وقتی نقد می‌کنیم باید مجموعه‌ای از دانسته‌ها و دانش‌ها و حاصل یک زندگی فرهنگی پیش روی شما باشد و اثری را نقد کنید و نمی‌توان با از خود بی‌خودی آثار را نقد کرد؛ البته برخی در نقد هم شیفته می‌شدند و از خود می‌گذشتند و عارف مسلک می‌شدند اما واقعیت این است که نقد نویسی ساحت اندیشه است و باید دانسته‌های خود را جلوی خودمان بگذاریم.

این پزشک بیهوشی هنرمند در خصوص دوری‌اش از فضای مجازی و تلفن همراه اظهار کرد: چیزهایی از تلفن همراه دیده‌ام که از آن خوشم نمی‌آید. در همه جای دنیا تلفن همراه، همراه انسان است اما در ایران انسان همراه تلفن است. نمی‌خواهم این طور باشم و وابسته تلفن همراه باشم. ما بندی و زائده تلفن همراه شده‌ایم. کشف کرده‌ام به محض اینکه چنین تکنولوژی وارد زندگی شود وابسته آن می‌شویم. نمی‌خواهم این اتفاق بیفتد.

روحانی درباره گواهینامه نداشتنش هم افزود: از ابتدا رانندگی مسئله و دغدغه‌ام نبود و دوست نداشتم. اوایل بیشتر مسیرها را راه می‌رفتم و حالا دوست ندارم درگیر تعمیر کردن و درگیری‌های ماشین شوم و حوصله‌اش را ندارم. ترجیح می‌دهم یا از خانه بیرون نروم و یا با آژانس بروم و زمانی که صرف درگیری‌های وسیله نقلیه می‌شود را صرف کتاب خواندن کنم.

منتقد آثار هنری سینما گفت: رفته رفته در جامعه امروز پزشکی این طور پیش رفت که بر روی تکه‌ای کوچک تمرکز کند و آن را به کمال برساند. زمانی که طب عمومی می‌خواندم تنوع زیادی نداشت اما حالا تکنولوژی به کمک طب آمده و آن را جزئی کرده و باعث می‌شود بتوانید در یک رشته جزئی به کمال برسید و بهتر خدمت کنید. طب به تدریج به این مرحله رسیده و من هم هنوز می‌گویم کاش می‌توانستم در آن زمان یک رشته تخصصی‌تر و جزئی‌تر را انتخاب کنم و در آن زمینه بهترین شوم. اگر خودم را معطوف یک رشته کرده بودم بهتر بود.

لازم به ذکر است؛ برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت 23:30 به وقت تهران و 21 به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود. محمد سلوکی و عبدالرضا امیراحمدی مجریانی هستند که هر کدام در شب‌های مختلف برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می‌کنند و تهیه کنندگان این برنامه نیز کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری هستند. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini.irani بارگذاری می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها