ارزش بالاي ماهيان خاوياري موجود در درياي خزر سبب شده تا ايران همواره  يكي از مهمترين صيادان وتوليدكنندگان اين نوع از ماهيان به شماررود.
ارزش بالاي ماهيان خاوياري موجود در درياي خزر سبب شده تا ايران همواره  يكي از مهمترين صيادان وتوليدكنندگان اين نوع از ماهيان به شماررود.
کد خبر: ۱۳۳۳۷۰۳


 به گزارش جام جم آنلاین هرمزگان،ارزش بالاي ماهيان خاوياري موجود در درياي خزر سبب شده تا ايران همواره  يكي از مهمترين صيادان وتوليدكنندگان اين نوع از ماهيان به شماررود.


با وجود اين كه درباي خزر يكي از مهمترين زيستگاه ماهيان خاوياري به شمار مي رود ، اما در سالهاي اخير صيد بي رويه در كنار آلودگي شديد سبب شده تا جمعيت ارزشمند اين گونه از ماهيان در آستانه خطر نابودي قرار بگيرد تا جایی  كه موجب شده تا محدوديت هايي براي صيد اينگونه  ارزشمند در نظر گرفته شود.


شيلات كشور برنامه هاي خوبي را در جهت حفظ این گونه ابزی  درنظر گرفته که  اجرای طرح پرورش ماهی خاویاری در دیگر  استان های  کشور، یکی از این برنامه ها است.


پرورش ماهیان خاویاري با هدف تولید گوشت و خاویار در حدود ۲ دهه است که در کشورمان آغاز شده است. این امر علاوه بر تولید پروتئین و ارزآوری براي کشور، سبب کاهش فشار وارده به ذخایر طبیعی نیز  می‌شود. 


تولید وبرداشت موفق گونه استرلیاد در دمای بالای  هرمزگان


 مدیر کل شیلات هرمزگان از تولید وبرداشت موفقیت امیز  ماهیان خاویاری گونه استرلیاد درهرمزگان خبر داد.
عبدالرسول دریایی گفت: در اکثر منابع شیلاتی گونه استرلیاد برای منابع آبی سرد سیر و با دمای ۱۴ تا ۱۶ درجه توصیه می شود که خوشبختانه این ماهیان در حاجی آباد هرمزگان در طول کمتر از ۳ سال در دمای آب چاه با میانگین ۲۳ تا ۲٧ درجه سانتی گراد نگهداری و پرورش داده شده اند.


 مدیرکل شیلات هرمزگان در این ارتباط  اعلام کرد: برای نخستین بار برداشت ماهیان خاویاری از نوع  استرلیاد  دریک مزرعه کشاورزی در حاجی آباد رقم خورد.


 عبدالرسول دریایی دراین زمینه افزود: پرورش ماهیان خاویاری برای دست یابی به خاویار که به طلای سیاه با هدف رونق در تولید،اقتصاد و اشتغال از 5 سال پیش در هرمزگان آغاز شده و هم اکنون به مرحله خوبی در زمینه توسعه رسیده است.


وی ادامه داد: تولید بچه ماهیان استرلیاد سه سال پیش با حمایت دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی شیلات ایران از مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری شهید دکتر بهشتی -گیلان برای بررسی امکان پرورش اینگونه ارزشمند در شرایط اقلیمی هرمزگان به استخرهای پرورش ماهیان خاویاری در شهرستان حاجی آباد منتقل شد.


مدیرکل شیلات هرمزگان  اظهارداشت: در آن زمان متوسط وزن ماهیان مورد استفاده برای استحصال خاویار سه تا سه و نیم کیلوگرم بوده اند که از سه قطعه ماهی بیش از یک کیلوگرم خاویار بسیار با کیفیت به دست آمده است.


وی افزود:البته استان هرمزگان که به عنوان قطب پرورش میگو و ماهیان دریایی در کشور شناخته می‌شود ولی برخی از پرورش دهندگان در سال‌های اخیر به پرورش ماهیان خاویاری روی آورده است و قصد دارند با استفاده بهینه از استخرهای ذخیره آب کشاورزی در سال‌جاری تولید گوشت این ماهیان را به ۱۷ تن افزایش دهد.

گفتنی است:در حال حاضر قیمت هرکیلو خاویار استحصال شده به صورت عمده فروشی ارزشی افزون بر چهل میلیون ریال بسته به گونه پرورشی دارد.
   

رشد ماهیان خاویاری در ابهای گرم هرمزگان بهتر از شمال کشور است


محمود سجادی مدیربزرگترین مجموعه پرورش ماهیان خاویاری در جنوب کشور با ظرفیت یکصد تن ،در شهرستان رودان به خبرنگار جام جم  گفت:پرورش ماهیان خاویاری در ابهای گرم هرمزگان بهتر از شمال کشور رشد داشته است.


سجادی با ارزیابی وگرفتن نتیجه  رضایت بخشی از پرورش این گونه  ابزی اعلام کرد:این گونه  ابزیان در مدت زمان یکساله به وزن ۵ کیلو می رسد در صورتی که در همین مدت زمان در شمال کشور  هر قطعه ماهی بین ۲ ونیم تا سه کیلو وزن میگیرد.


وی با اشاره به این که این مجموعه ابزی پروری با تمام ظرفیت یکصد تن زیر کشت رفته است افزود:مشکلات زیادی پیش روی این مجموعه با تجهیزات پیشرفته وبه روز قرار دارد که همکاری جدی دولت را می طلبد.


بزرگترین مجموعه پرورش ماهیان خاویاری در جنوب ،  در استانه خشک کردن استخرهای پرورش

مدیر بزرگترین مجموعه پرورش ماهیان خاویاری در جنوب کشور با بیان این که این مجموعه نیازمند تجهیز امکانات ،غذای ماهی و...برای ادامه دادن در این مسیر است اظهار کرد:درخواست تسهیلاتی از دولت برای زنده نگه داشتن این صنعت داریم که طی دوسال دوبار این تسهیلات به تصویب رسید اما بخاطر برخی از کاغذبازیهای اداری به تعویق افتاده است.


محمود سجادی با اشاره به این که هزینه های سر پا نگه داشتن این مجموعه از محل درامد باغات مرکبات خود پرداخت میکند اضافه کرد:اگر این مجموعه به علت همراهی نکردن دولت با سرمایه گزار به مشکل بخورد ومجبور به خشک کردن استخرها بشویم به جرآت می شود گفت کل این صنعت در جنوب کشور با شکست مواجهه می شود.



سجادی اعلا کرد:در صورت پراخت نشدن تسهیلات ،توان خرید ونصب تجهیزات ،غذای ماهی و...نداریم  ودر نتیجه ناچار به بالا کشیدن ماهیان وخشک کردن استخرها هستیم.


وی بیان کرد:همه مدارک جهت دریافت تسهیلات توسعه ماهیان خاویاری دو سال است که اماده شده ،به تصویب رسیده ولی به علت برخی کاغذ بازیها  وکار شکنی های اداری از جمله داشتن گردش مالی بالای ۵۰۰ میلیون تومان  پرداخت نمی شود.


وی در پایان از مسئوولان خواستارورود  سریع ورفع مشکل پرونده پرداخت تسهیلات به این مجموغه بزرگ شد وگفت:اگر این مجموعه بخاطر  تزریق منابع مالی (تسهیلات)با شکست مواجه شود ،این صنعت در جنوب  با شکست مواجه شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها