رئیس اداره بهداشت مواد غذایی وزارت بهداشت:

نذورات گرم سریعا مصرف شود | حداکثر زمان نگهداری در خارج از یخچال

چطور هم عزاداری محرم را انجام دهیم هم شیوه‌ نامه‌ های بهداشتی را رعایت کنیم؟

عبور سلامت از ماه محرم

تجربه بسیار ارزنده سال گذشته در برگزاری مناسب و منطبق با دستورات ستاد كرونا باعث شد مراسم محرم به خوبی اجرا و سپری شود.
کد خبر: ۱۳۳۳۲۹۹

اما با توجه به سویه دلتا كه برخلاف سویه‌های قبلی ویروس كرونا در فضاهای باز هم به‌شدت قابلیت انتشار دارد آیا می‌توان مراسم محرم امسال را همچون سال گذشته با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداستی اجرا كرد؟ در این خصوص با دكتر زهرا سرباز حسینی، پزشك متخصص طب سنتی گفتگو كرده‌ایم.

تقریبا یك سال و نیم از شروع همه‌گیری بیماری كووید 19 سپری شده و حالا تجربه ما نسبت به چگونگی مقابله با این ویروس بیشتر از پارسال است. طبق روندی كه در این مدت مشاهده شده هر زمان شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیشتر رعایت شده میزان ابتلا كمتر شده است.اكنون می‌دانیم مهم‌ترین مسأله در پیشگیری از ابتلا به كووید 19 رعایت فاصله اجتماعی و استفاده مناسب از ماسك است.

با توجه به تجربه مراسم سال گذشته كه دیده شد بیشترین میزان رعایت شیوه‌نامه‌ها در هیات‌های مذهبی بوده است، اگر در برگزاری مراسم امسال هم شیوه‌نامه‌های بهداشتی به صورت حفظ فاصله اجتماعی و استفاده صحیح از ماسك رعایت شود قطعا می‌توان این مراسم را برگزار كرده و از فواید روحی آن برای جامعه بهره برد. اما با توجه به وضعیت بسیار خطرناك شیوع كرونای دلتا در كشور، در شهرهایی كه وضعیت قرمز و نارنجی وجود دارد نباید در مكان‌های مسقف مراسم برگزار شود.

همچنین اجرای مراسم سوگواری مجازی نیز مورد تائید و تاكید است، چون به هر حال عده‌ای از افراد جامعه به دلیل احتمال بالای خطر ابتلا یا مبتلابودن به بیماری خود یا نزدیكانشان نمی‌توانند در مراسم‌ها به‌صورت حضوری شركت كنند كه اجرای مراسم مجازی كمك می‌كند این دسته افراد از فیوضات و بركات مراسم عزاداری استفاده كرده و باعث بهبود شرایط روحی این افراد شود.

شرایط نذری‌ دادن در كرونا

به گفته دكتر سربازحسینی این‌كه در برخی خبرها گفته می‌شود ویروس كرونا از طریق سطوح و مواد غذایی قابلیت انتشار ندارد، باور صحیحی نیست. اكنون محققان نشان داده‌اند مسیر اصلی انتقال ویروس، هوا و تنفس است. اما احتمال انتقال از سطوح، هر چند كمتر از انتقال از هوا هنوز وجود دارد و با توجه به این‌كه خوراكی‌های نذری یا توزیع نوشیدنی در چادرهای برپاشده در سطح شهر می‌تواند انتقال‌دهنده ویروس كرونا باشد امسال نیز برپایی چنین چادرهایی ممنوع شده است.

در مورد نذورات باید به‌صورت بسته‌بندی كامل بوده تا امكان آلودگی نداشته باشند و در زمان پخش آن مدیریت به‌گونه‌ای باشد كه تجمع صورت نگیرد. همچنین غذاهای نذری نباید در مكان عزاداری مصرف شود زیرا در طول مراسم افراد نباید ماسك‌شان را دربیاورند. بهتر است عزاداران پیش از استفاده از خوراكی‌های نذری آنها را حرارت دهند.

با توجه به شرایط اقتصادی جامعه كه همگی به آن واقفیم، بهترین كار پخش نذورات خوراكی در بین خانواده‌های كم‌درآمد و مستحق است.

یك باور اشتباه

باوری در بین خانواده‌های درگیر شده با كرونا وجود دارد كه چون به این ویروس مبتلا شده‌اند، تا مدتی مصونیت داشته و می‌توانند در محافل عمومی، مراسم عزاداری و روضه‌های خانوادگی یا هیأت‌های سوگواری به‌راحتی و بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی شركت كنند.

دكتر سرباز حسینی می‌گوید: «قطعا این تصور غلط است. در حال حاضر ایمنی با واكسن هم به‌صورت كامل نیست؛ چه برسد به ایمنی حاصل از ابتلا. امكان ابتلای مجدد در موارد متعدی دیده شده است كه با توجه به ضعف ناشی از ابتلای قبلی چه بسا ابتلای مجدد شدیدتر هم باشد. این افراد باید توجه داشته باشند كه از نظر همه مراجع، بی‌احتیاطی در امر كرونا و انتقال آن به افراد دیگر حرام است. در نتیجه اگر از این مراسم به‌دنبال كسب خیر هستند حتما به این موارد دقت داشته باشند.»

مراسم تاسوعا و عاشورا چگونه برگزار شود؟

مراسم عزاداری باید در مكان‌های رو باز برگزار شود و تا حد امكان در مكان‌های مسقف اقدام به اجرای مراسم نشود. زیرا ایجاد تهویه مناسب در این مكان‌ها ممكن و موثر نیست و از طرفی كنترل جمعیت با مشكل روبه‌رو می‌شود. در كل زمان برگزاری مراسم همه افراد باید از ماسك مناسب استفاده كنند و تا حد امكان در آن فضا مواد خوراكی میل نشود. رعایت فاصله حداقل یك و نیم متر از هر طرف برای هر فرد در نظر گرفته شود.

موردی كه باید رعایت شود طول برگزاری مراسم است كه هر چه در زمان كوتاه‌تری باشد مواجهه افراد كوتاه‌تر بوده و احتمال ابتلا پایین‌تر می‌آید. تأكید می‌شود هیأت‌های مذهبی به مسیرهای ورود و خروج افراد دقت داشته و به تعداد این مسیرها افزوده و تا حد امكان عرض این مسیرها را بیشتر در نظر بگیرند تا رعایت فاصله لازم در هنگام رفت و آمد عملی باشد.

فاخره بهبهانی - سلامت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها