یکی از بیماری‌هایی که می‌تواند غده تیروئید را درگیر کند، التهاب و ورم آن تحت ثأثیر ویروس‌هاست. ویروس‌ هایی نظیر آنفلوآنزا، اوریون، آدنوویروس‌ها و سرخک می‌توانند باعث ایجاد تیروئیدیت یا التهاب تیروئید شوند.
کد خبر: ۱۳۳۰۰۵۲

در جریان همه‌گیری کووید ۱۹ گزارش‌هایی از سراسر جهان در خصوص تیروئیدیت در بیماران مبتلا منتشر شد. در بیشتر موارد، مبتلایان هفته‌ها یا ماه‌ها پس از بهبود از کووید ۱۹ دچار این بیماری می‌شوند و در درصد کمتری از موارد هم طی بیماری کووید ۱۹، التهاب تیروئید رخ می‌دهد.

در موارد تاخیری، بیشتر واکنش‌های خودایمنی که کروناویروس به راه می‌اندازد دخیل هستند و در موارد همزمان با کووید ۱۹، تهاجم مستقیم ویروس به بافت تیروئید مطرح است

. به‌طور کلی تیروئیدیت ویروسی، اغلب خودمحدود و در خانم‌ها شایع‌تر است. علائم آن شامل احساس ضعف و خستگی مداوم، درد بدن و گاه تب خفیف است.

درد جلوی گردن که با حرف‌زدن و بلع تشدید می‌شود به فک یا گوش‌ها تیر می‌کشد. اگر دقت شود بیمار در لمس گردن هم درد دارد و گاه تیروئید بزرگ‌شده نمایان می‌شود.

برخی بیماران به‌علت آزادشدن زیاد هورمون‌های تیروئید دچار تپش قلب، لرزش دست، اضطراب و عصبانیت می‌شوند.

نکته مهم تشخیص درست و درمان علائم این بیماری است. بنابراین توصیه می‌شود حتی ماه‌ها پس از ابتلا به کووید ۱۹ در صورت بروز چنین علائمی حتما به تیروئیدیت شک کنید و از طرفی پس از بهبود تیروئیدیت ممکن است فرد دچار کم‌ کاری تیروئید شود و نیاز به درمان هورمونی پیدا کند.

دكتر مهتاب ربانی اناری - متخصص گوش‌ و حلق‌ و بینی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها