مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی خبر داد؛

ثبت نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی از شنبه / پرداخت به۴۰۰هزار نفر

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران با اشاره به زمانبندی صورت گرفته در توقف چاپ دفترچه های بیمه که از فروردین امسال کلید خورد و تیرماه نیز به صورت کامل در تمام پنج صندوق بیمه ای این سازمان بیمه گر، حذف می شود، در عین حال فرایند دریافت خدمات به صورت الکترونیکی در بخش سرپایی و بستری را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۳۲۱۱۲۸
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، سیده مریم حسینی در نشست خبری شورای اطلاع‌رسانی با تبریک دهه کرامت، گفت: مسئله اساسی این روز‌ها مربوط به نسخه نویسی الکترونیک است. نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ باید انجام می‌شد و تمام مراکز درمانی مکلف به اجرا هستند و نقش نهاد‌های یاریگر سلامت در این باره مشخص است و ان شاءلله تا پایان آبان در تمام مراکز نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک اجرایی می‌شود.

وی افزود: از دو سال قبل سازمان بیمه سلامت این کار را آغاز کرده است و اکنون خدمات بستری در کل کشور فقط با ارائه کد ملی و بدون دفترچه بیمه انجام می‌شود. ولی در بخش سرپایی در بخش دولتی و خصوصی هم این کار آغاز شده، اما چون وسعت تعداد خدمات بالا است هنوز کار ادامه دارد و تا پایان آبان ماه تمام مراکز به این امر خواهند پیوست.

وی در ادامه اظهار کرد: حدف دفترچه در سازمان بیمه سلامت رقم خورد و، چون سازمان دارای ۵ صندوق است و ۷۲ درصد بیمه شدگان ما در صندوق رایگان قرار گرفتند که شامل بیمه همگانی و بیمه روستاییان است و از اول اردیبهشت صندوق بیمه سلامت همگانی توقف چاپ دقترچه داشت و از اول خرداد صندوق روستایی توقف چاپ دفترچه داشت و از اول تیرماه هم ۲۸ درصد جمعیت تحت پوشش استان تهران شامل صندوق‌هایی با دریافت سرانه مستقیم شامل کارمندان دولت با ۲۲ درصد جمعیت و ۶ درصد مابقی یعنی ۳ درصد صندوق ایرانیان و ۳ درصد سایر اقشار شامل بنیاد شهید، دانشجویان و... از اول تیر ماه چاپ دفترچه آن‌ها متوقف می‌شود.

وی افزود: از ۲ سال قبل نسخه پیچی و نسخه نویسی الکترونیک شروع شده است و با توجه به برنامه توقف چاپ دفترچه از فرودین ۱۴۰۰ نسخه نویسی پیشرفت خوبی داشت و راه جایگزین آن ابزار الکترونیک بود و این ابزار‌ها در بخش بستری کامل شده بود. الان و در بخش سرپایی با ارائه کد ملی خدمات باید ارائه شود و با توقف چاپ دفترچه رشد چشمگیری در ارائه خدمات الکترونیک بخصوص در بخش خصوصی داشتیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته، ۱۴۰۰ پزشک طرف قراداد داشتیم که الکترونیک خدمت ارائه می‌دهند و در درمانگاه‌های طرف قرارداد ۵۰۰۰ پزشک خدمت ارائه می‌دهند و با ارائه کد ملی خدمت می‌دهند. استان تهران شرایط متفاوتی دارد و این تفاوت به خاطر پزشکانی است که با ما قرارداد ندارند و باید دسترسی داشته باشد و نسخه الکترونیک بنویسند؛ لذا در استان تهران شماره همراه پزشکان دریافت شد و گروه‌هایی با پزشکان تماس گرفتند و حدود ۴۰۰۰ پزشکی که با ما قرارداد مستفیم ندارند، ثبت نام شدند که دسترسی برایشان ایجاد شود و نسخه الکترونیک بنویسند. خط قرمز ما ارائه خدمت به بیمه شده است و نباید خدمت متوقف شود.

حسینی گفت: قبلا پزشک غیر طرف قرارداد نسخه را در دفترچه می‌نوشته و بیمار ویزیت پرداخت می‌کرده، اما الان با حذف دفترچه پزشک غیرطرف قرارداد هم باید وارد فضای الکترونیک شده تا بیمه شده بتواند دارو و خدمت را به صورت بیمه‌ای دریافت کند؛ لذا باید همه پزشکان سراسر کشور وارد این فضا شوند. کار در تهران سخت‌تر است، چون پزشکان بیشتر هستند. اکنون ۴۰۰۰ پژشک ثبت نام کردند و حدود ۲۵۰۰ نفر آموزش دیدند. حدود ۱۰۰۰ تراکت تهیه کردیم تا پزشکان در مطب نصب کنند و مشخص شود که این فرد چگونه خدمات ارائه می‌دهند و بیمه شده متضرر نشود. سامانه ۱۶۶۶ اطلاع رسانی می‌کند و ما ۲۴ ساعته پاسخگو هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: برای پزشکان مشوق‌هایی در نظر گرفته شده و مطالبات اردیبهشت ماه پزشکانی که الکترونیک نسخه می‌نویسند پرداخت شده است. مشوق دیگر اینکه امسال دو ستون برای تعرفه مشخص شد که یکی تعرفه الکترونیک است و ۲۰ درصد اضافه مربوط به تجویز الکترونیک است.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر کار در بخش خصوصی دارد خوب پیش می‌رود و اگر زیرساختی در مرکزی نباشد، می‌شود با سربرگ مرکز خدمت با درج تاریخ ویزیت و مشخصات بیمار خدمت به صورت الکترونیک در مراکز پاراکلینیک یا داروخانه دریافت کنند. خط قرمز ما ارائه خدمات به صورت کامل است و این یک راه فرعی است.

وی گفت: از فروردین ماه ۱۴۰۰ در کل کشور پیشرفت چشمگیری در نسخه نویسی الکترونیک رخ داده که استان تهران هم به همین شیوه پیش رفته است. مسئله اصلی این است که دو صندوق ما یعنی ۷۲ درصد، بیمه شدگان رایگان هستند. اگر دانشگاه‌ها همکاری بیشتری با ما داشته باشند ان شاءلله در خصوص بخش دولتی دانشگاهی سرعت ما بالاتر می‌رود و میخواهیم تا HIS بیمارستان‌ها زیرساخت لازم را دریافت کند از طریق پنل سازمان بیمه‌گر با ما همکاری کنند و خدمت الکترونیک ارائه دهند تا پرداخت‌های سریعتری هم داشته باشند.

حسینی افزود: در بخش خصوصی برخی از شهرستان‌های استان تهران مانند پاکدشت، ورامین، اسلامشهر، دماوند و فیروزکوه نسخه نویسی کاغذی متوقف شده است، اما در بخش دولتی دانشگاهی هنوز جای کار باقی است و ما همزمان با آماده شدن زیرساخت‌ها طرح را پیش می‌بریم.

حسینی با اشاره به فعالیت سامانه شهروندی غیرحضوری گفت: بیمه شده می‌تواند با کد ملی و شماره همراه وارد سامانه شود و احراز هویت شود و عکس تغییر دهد، اعتبار دفترچه را تامین کند و... و ان شاءلله متعاقبا از طریق اپلیکیشن موبایل هم خواهند توانست این اقدام را انجام دهند. به این ترتیب کلیه خدمات سرپایی را می‌توانند رصد کنند. حتی برای بیمه‌های تکمیلی هم می‌توانند از این سامانه استفاده کنند. همچنین یک سامانه ثبت شکایات نیز وجود دارد که ما تقاضای مطالبه‌گری از شهروندان و بیمه شدگان داریم.

وی افزود: برخی خدمات گرانقیمت هم فقط شرط تجویز الکترونیک دارد و از اول تیرماه مثلا داروی هرمون رشد را فقط پزشکان غدد و داخلی می‌توانند تجویز کنند و باید به شکل الکترونیک تجویز شود. این امر پیرو یک تفاهم نامه با نظام پزشکی، معاونت درمان وزارت بهداشت و ۳ سازمان بیمه‌گر است. پس خدمات و دارو‌ها هم دارند شرط الکترونیک پیدا می‌کنند و حذف دفترچه هم دارد اتفاق می‌افتد. انسولین هنوز در این دارو‌ها نیست. با انجمن‌های علمی نشست داشتیم تا پزشکان را برای تجو دارو‌ها توجیه کنند.

وی درباره تکمیل زیرساخت برای گسترش نسخه نویسی الکترونیک، ادامه داد: زیرساخت سخت افزاری و نرم افزاری داریم که موسسه باید آماده کند، ولی کمک‌هایی برای خرید کامپیوتر از طریق بانک عامل داده شده و بین ۴۰ تا ۴۰۰ میلیون می‌توانند وام بگیرند و استفاده کنند. سازمان بیمه سلامت پنل خود را دارد و می‌توانند استفاده کنند.

حسینی درباره قطعی برق و تاثیر آن در ارایه خدمات به شکل الکترونیک، گفت: موضوع قطعی برق مربوط به خیلی چیز‌ها است و فقط در مورد نسخه نویسی نیست و به مراکز گفتیم می‌توانند از طریق موبایل اعتبار دفترچه را احراز کند. از طرفی با سربرگ موسسات هم می‌توانند نسخه را بپذیرند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا، درباره پرداخت‌های بیمه سلامت به پزشکان و موسسات طرف قرارداد، گفت: سال قبل به سرعت دارد پرداخت میشود. دانشگاه‌های علوم پزشکی آذر ماه را دریافت می‌کنند و بخش بیمارستان خصوصی دی ماه پرداخت شده است. پزشکانی که نسخه الکترونیک می‌نوشتند اردیبهشت ماه را دریافت کردند. داروخانه‌ها هم تا آذر ماه پرداختی داشتند.

حسینی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره هزینه‌های درمان کرونا پرداخت شده از سوی بیمه سلامت استان تهران، اظهار کرد: ۲۰ هزار پرونده کرونایی در سال ۹۹ داشتیم که میانگین هزینه آن ۷ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان بود و حدود ۱۴۰ میلیارد تومان در ۴۳ ببیمارستان هزینه بیماران کرونایی پرداخت کردیم.

حسینی ادامه داد: تعداد نرم افزار‌هایی که در بازار وجود دارد لایسنس ما را گرفتند ۷۷ نرم افزار است که ۲۳ نرم افزار در حوزه مطب و ۲۴ شرکت در حوزه داروخانه پاراکلنیک ۳۰ شرکت مجوز گرفتند.

وی افزود: کرونا الان مسئله روز ایران و جهان است و سازمان‌های بیمه گر خدماتش را ارائه می‌دهند. در خصوص دارو‌ها داروی فاویپیراویر و رمدسیویر بیمارستانی هستند و در تعهد بیمه قرار دارند.

حسینی در ادامه تاکید کرد: حدود ۶۰۰۰ مرکز طرف قراداد داریم که ۲۶۰۰ تا داروخانه، ۱۱۸ بیمارستان، ۵۰۰ آزمایشگاه و ... داریم. استان تهران بیشترین مراکز طرف قرارداد را دارد و در کنار این‌ها پزشکان هم هستند. محدودیت عقد قرارداد نداریم و اگر مستندات قانونی ارائه دهند محدودیتی در انعقاد قرارداد نداریم. از طرفی حدود ۳ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۸۹۹ نفر جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت در استان تهران هستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها