گفت‌وگو با سیدمحمد حسینی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

شاکله دولت آقای روحانی امنیتی بود

مروری بر آنچه در دومین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری با موضوع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی رخ داد

مناظره دوم، نه چندان داغ

دومین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۱۷ روز سه‌شنبه 18 خرداد با حضور هر هفت نامزد ریاست جمهوری با موضوع «فرهنگی، سیاسی، اجتماعی» از رسانه ملی پخش شد. طبق روال اولین مناظره نامزد‌های ریاست جمهوری مراسم قرعه‌كشی جهت مشخص شدن شماره صندلی و روال پرسش‌های مناظره برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۱۹۸۹۳
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، محسن مهرعلیزاده که در جریان قرعه کشی از بین هفت شماره به دنبال شماره «هشت» بود، در بدو ورود به رسانه ملی گفت: «براساس شایعاتی که شنیدیم، قرار است که به یک کاندیدای خاص دوپینگ پنج‌دقیقه‌ای بدهند که امیدوارم این اتفاق نیفتاده باشد.»
 
عبدالناصر همتی، دیگر کاندیدای جریان اصلاحات گفت: «در مناظره اول ۲۹ بار نام مرا بردند، به من تهمت زدند و در نهایت به رقیب اصلی من به عنوان جایزه پنج دقیقه وقت بیشتر دادند.» در ادامه سید ابراهیم رئیسی گفت: «رسانه ملی به من پنج دقیقه فرصت دفاع داد تا به تهمت‌ها پاسخ دهم، اما استفاده نخواهم کرد.»
 
امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی هم در بدو ورود به سازمان صداوسیما گفت: «من با هدف اصلاح پا به انتخابات ریاست‌جمهوری گذاشتم پس اهل تخریب نیستم، کسی که حاشیه‌سازی می‌کند، دستش خالی است. امیدوارم دوستان بیشتر به متن بپردازند تا حاشیه.» در ادامه سعید جلیلی هم در جمع خبرنگاران گفت: «امیدوارم موضوعات و مساله‌ها در مناظره‌ها مبتنی بر اخلاق باشد و با بیان دیدگاه‌های مختلف از نظر‌های خود دفاع کنیم تا مردم قضاوت کنند.»
 
محسن رضایی نیز درباره روش مناظره در این دوره گفت: «مناظره دوم مهم است؛ امیدوارم بحث‌های اصلی را باز کنیم و راهکار بدهیم و از بحث‌های حاشیه‌ای پرهیز کنیم. من آمادگی دارم از آینده خوب ملت ایران صحبت کنم و امیدواری حقیقی بدهم. ان‌شاءا... دولت‌مان امید را به مردم هدیه خواهد داد.» علیرضا زاکانی هم گفت که به مردم عزیز قول می‌دهم در سال اول ریشه فقر مطلق را بکنم و در دو سال اول و بعد از آن، کسی در کشور غیر از درد بیماری، دیگر درد بی‌پولی نکشد. قول می‌دهم در این ایام مسیری را دنبال کنم یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن برای محرومان و زوج‌های جوان بسازم.
 
مردم در سخت‌ترین دوران پس از انقلاب هستند
 
 اساس و برنامه دولت من اصلاح از درون قدرت است و به این دلیل که رابطه با نظام الحمدلله باثبات بوده و بیش از۵۰ سال از عمرم که از ۱۷ سالگی به این طرف بوده است در یک مسیر مستقیم قرار داشته‌ام، لذا به دلیل اعتمادی که بین من و نظام و مردم وجود دارد و همچنین رابطه‌ای که با دوستان دیگرم از نیرو‌های مسلح، مجلس و قوه قضاییه دارم می‌توانم ادعا کنم یک اصلاحات اساسی از بالا تا پایین را انجام دهم.

عنوان دولت من «اقدام و تحول» است. اقدام یعنی دیگر باید وعده و شعار را کنار گذاشت و جراحی‌های بزرگ انجام دهیم، چراکه مشکلات اجتماعی ریشه در مشکلات اقتصادی دارد و مشکلات اقتصادی ریشه در مسائل سیاسی، مدیریتی و ساختاری دارد.

من اصلاحات را از دولتم شروع خواهم کرد و وزارتخانه‌ها، شرکت‌های وابسته و تشکیلات بسیار عریض و طویل را سروسامان خواهم داد. البته این موضوع به این معنا نیست که از مدیران فعلی استفاده نخواهم کرد.

فعال کردن جلسات سران قوا هم بسیار مهم است. شورای عالی انقلاب فرهنگی بی‌خاصیت شده است و اگر رهبر انقلاب موافقت کنند شورای عالی انقلاب فرهنگی را منحل خواهم کرد و می‌کوشیم این شورا را از این حالت بیرون بیاوریم و این وضعیتی را که کشور را در موضوع جوانان و سایر مسائل درگیر کرده است بتوانیم به صورت اساسی حل کنیم.

اصلاح احزاب هم از اهمیت بالایی برخوردار است. اصولگرا و اصلاح‌طلب دو سرمایه هستند، ولی نفوذی‌ها، بازیگران سیاسی و ماجراجویان زیادی در این ساختار سیاسی و اجتماعی شکل گرفته است و ما در زمان پربرکت رهبر معظم انقلاب و بسیاری از نسل اول و دوم انقلاب اگر نتوانیم ساختار سیاسی اجتماعی برای آینده ایران درست کنیم با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.
 
در امنیتی‌ترین دولت ۲۶ جاسوس گرفتند

 تعجب می‌کنم که مسببان وضع موجود، امروز خودشان مدعی هستند و مظلوم‌نمایی می‌کنند.
دلم برای جوانان کشور می‌سوزد، چون از دوران دفاع مقدس تا در دانشگاه و مجمع عالی بسیج و ... تا امروز در دل جوانان بوده‌ام، لذا درد جوانان نخبه را می‌دانم.

جوانان امروز از فساد‌ها و تبعیض‌ها خسته‌اند. این‌که ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از امکانات کشور را دست سه برادر بدهند، آن‌هم در حالی که کل امکانات حقوق‌بگیران ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است، این یعنی تبعیض و ریشه این تبعیض‌ها باید خشکانده شود.
این‌ها از تهدید دختران و پسران صحبت می‌کنند. ما به جنگ تهدیدکنندگان حریم خصوصی می‌رویم و البته حریم عمومی را هم پاس خواهیم داشت.
صحبت از پیامک‌های تهدیدآمیز برای مردم می‌کنند، در حالی که بدترین پیامک‌ها برای مردم، پیامک تاخیر اقساط بانکی و خالی بودن موجودی و ... است.

ما برای معیشت و منزلت فرهنگیان رسمیت قائلیم و معتقدیم نباید فرقی میان زندگی آن‌ها با کارمندان بانک‌ها باشد.
تورم ۴۹ درصدی (دولت سازندگی) و تورم ۵۲ درصدی (دولت روحانی) را دوستان آقای همتی رقم زده‌اند و مردم از این ناراحت هستند.

۱۴ میلیون تحصیلکرده دانشگاه‌ها امروز مترصد این هستند که دولت امکان کار و تلاش را برای آن‌ها فراهم کند.
صحبت از نشاط می‌کنند، در حالی که جیب پدر‌ها را خالی و صورت آن‌ها را سرخ کرده‌اند.
باید اقتصاد و فرهنگ و ... را از دست دولتی‌های امنیتی نجات بدهیم.

بیش از سه دهه است عده‌ای بر اقتصاد مملکت خیمه زده‌اند و تمام سرمایه‌ها و امکانات کشور را به سویی سوق داده‌اند که خودشان کاخ‌نشین شده‌اند و مردم را در کوخ‌نشینی نگه داشته‌اند.
 الان ۵/۳ میلیون زوج نابارور داریم و ۸۰ مرکز باروری داریم که در یک نوبت طولانی با هزینه‌های گزاف قرار می‌گیرند. بیمه کردن زوج‌های نابارور و تحت درمان، اولین اقدام ما خواهد بود تا هزینه‌هایشان کاهش یابد.
 
۳ وزیر زن خواهم داشت
 
با مانع‌زدایی از تولید و رونق کسب و کار برای مردم ایران رفاه هدیه خواهم آورد. کسب قدرت برای من جز جلوگیری از ظلم و استیفای حق مظلومان نخواهد بود. اگر از فردای ایران بزرگ ترس نداشتم و برای یکپارچگی وطن بیمناک نبودم هرگز به صحنه نمی‌آمدم. بیایید دست در دست هم بدهیم و نگذاریم عده‌ای قلیل برای ما تصمیم بگیرند.

مردم عزیزمان، من در پیشگاه خداوند متعال با شما پیوند و پیمان می‌بندم با ایجاد سامانه‌های شفافیت و ثبت و درج کلیه قرارداد‌ها و در دسترس قرار دادن آنها، گردش آزاد اطلاعات، توسعه آزادی‌های سیاسی ازجمله آزادی بیان، تقویت مطبوعات و رسانه‌ها و مقابله با انواع فیلترینگ، شرایط نظارت همگانی را برای نهاد‌های مدنی همچون احزاب و اصناف بر فعالیت دولت فراهم خواهم کرد.

با گنجاندن مطالبات و وعده‌های انتخاباتی‌ام در قالب لوایح قانونی پیشنهادی به مجلس، در ارتباط مداوم با اصحاب رسانه و خبرنگاران و ظرفیت‌های نوین رسانه‌ای، تقویت دولت الکترونیک، بهره‌جویی از نسل جوان و شایسته‌سالاری و سپردن مسؤولیت به آنان و بدون در نظر گرفتن جنسیت و قومیت به وعده‌ها عمل خواهم کرد.

مردم ایران، اگر رای شما اثر نداشت پس چرا گزینه‌های ریاست‌جمهوری را این‌قدر محدود و خاص کردند؟ اگر رای شما اثر نداشت چرا مه و خورشید و فلک را بسیج کردند تا یک نفر خاص را رئیس‌جمهور کنند؟ اگر رای شما اثر نداشت چرا انتخابات حداقلی و نتیجه مطمئن را دنبال می‌کنند و برخلاف شعار افزایش مشارکت تمام اهرم‌های کاهش مشارکت را به کار می‌بندند؟

همه این‌ها به خاطر این است که باز از تصمیم رای هوشمند شما نگران هستند. این‌ها به‌جای ارائه راهکار برای معیشت مردم، می‌گویند تمام اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنیم و کاندیدا را تهدید می‌کنند که ممنوع‌الخروج و محاکمه‌تان می‌کنیم.
 
۱۵۰۰ شرکت دولتی خانه خلوت حامیان دولت شده است

 دولت سلام دولت جوانان و دولت نسل نو است؛ دولت آنان که سال‌هاست از نام‌شان نان خوردند، لذا دولت سلام فراتر از حزب و جناح است.
دولت سلام دولت جوانان، قومیت‌ها و اقلیت‌های مختلف است. ما جوانان آمده‌ایم که بگوییم جایگزین هر آنچه بوده است هستیم. ما نسل جایگزین هستیم تا افراد متخصص را به کار بگیریم، از همه جناح‌ها استفاده کنیم و فرصت‌طلبان را از پای سفره انقلاب بلند کنیم و سفره انقلاب را بتکانیم.

رئیس‌جمهور مسؤول رویکرد‌های کشور است و باید بتواند مجموعه‌های موثری را هم‌راستا قرار دهد آن‌هم برای تامین منافع ملی و ارتقای زندگی مردم، اما در حال حاضر در موضوعات مختلف مجبوریم اظهارنظر کنیم تا مردم از لابه‌لای صحبت‌های ما یک دیدگاه کلی نسبت به این‌که این فرد چگونه فکر می‌کند و چه نگاهی دارد به آن برسند.

ضمن این‌که اقتصاد ما باید درون‌زا باشد باید به‌شدت برونگرا هم باشد. اقتصاد مقاومتی این است؛ بنابراین کارکرد وزارت خارجه باید منافع ملی و منافع اقتصادی را تأمین کند، لذا باید تغییر پیدا کند و وزیر خارجه باید یک تاجر موفق بین‌المللی باشد.

ما ۱۵۰۰ شرکت دولتی داریم که این شرکت‌ها به خانه خلوت جناح‌های سیاسی تبدیل شده است. هرکسی برنده انتخابات می‌شود اهل ستاد و افراد خود را شریک می‌کند که کنار هم هستند که خیلی از آن‌ها سازمان‌های خصوصی هستند و سازمان‌های نظارتی نمی‌توانند آن‌ها را کنترل کنند.

ما طرحی برای فراخوان از همه متخصصین برای عضویت در هیات‌مدیره شرکت آماده کرده‌ایم که به‌صورت کاملا شفاف است و جمعی از اساتید دانشگاه‌ها داوری خواهند کرد برای این‌که این ۷۵۰۰ نفر می‌خواهند این ۱۵۰۰ شرکت را اداره کنند توسط این اساتید دانشگاه انتخاب شوند.

 حال جوانان ۲۵ تا ۳۰ساله ما عمدتا چگونه است؟ یا درگیر کنکور و سربازی هستند یا شغل‌شان مشکل دارد و نرخ بیکاری جوانان به‌شدت بالاست. افرادی که درآمد دارند مسکن برای آن‌ها خواب و خیال شده و در حسرت ازدواج و تشکیل خانواده هستند و مسائلی مانند کولبران که بین نان و جان مانده‌اند.
 
با زمان خیلی مسرفانه برخورد می‌کنیم

 از چیز‌هایی که بسیار سخاوتمندانه با آن برخورد می‌شود و سرمایه مردم آب می‌رود، زمان است.
امروز فرصت‌های بزرگ داریم. در همین بحث تعاملات اقتصادی فرصت‌های بزرگی وجود دارد که باید استفاده شود. در همین همسایگی ما، پاکستان ۶۰میلیارد دلار واردات دارد که سهم ما از آن فقط ۱۶ میلیارد دلار است.
هشت سال گذشت. آنچه در روند کشور شاهد بودیم، توقف و کندی بود. چگونه باید از این آسیب رهایی یابیم؟ اینجا نقش رئیس‌جمهور بسیار مهم است. رئیس‌جمهور باید بتواند مساله را درست بفهمد و پاسخ را درست تشخیص دهد و رویکرد صحیحی هم داشته باشد.

مردم عزیز، امروز در آستانه انتخاب هستیم. چگونه باید عمل کنیم؟ یک رویکرد این است که کشور را به زور اداره کنیم. برخی دوستان می‌گویند نمی‌شود. این را با بررسی‌های فراوان می‌گویم که کشور نه‌تن‌ها توان اداره خود را دارد بلکه باید جهش یابد. این‌که می‌گویم حاضر هستم با دوستان مناظره کنم، این برای بازی ژورنالیستی نیست. ما می‌گوییم کشور می‌تواند جهش پیدا کند و حاضر هستم با هر کسی که می‌گوید نمی‌شود، بنشینم و مناظره کنم.

نگاه شما به کولبری، نگاه حداقلی است؛ می‌گویید دل‌مان برای کولبران سوخت. بنده به مرز باشماق رفته‌ام و با کولبران صحبت کرده‌ام. حرف ما این است که می‌توانیم کولبران را تبدیل به صادرکننده کنیم. فیلم آن هم در فضای مجازی موجود است. کولبرانی که ما با آن‌ها صحبت کردیم، بعدا گفتند که توانسته‌ایم از طریق تشکیل تعاونی، ۵۰۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم.

از روز اول دولت باید اجرای برنامه‌ها را شروع کنیم. نه این‌که تازه بگوییم برویم بررسی کنیم. نباید کشور را معطل FATF کنیم. کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت نباید معطل شود. شما باید بتوانید برنامه داشته باشید.
 رئیس‌جمهور باید به ظرفیت‌ها اشراف داشته باشد آن هم برای جهش نه اداره کشور.
 
اگر زبان مذاکره را بلد بودند نمی‌گفتند خزانه خالی است

 در جایگاه کاندیدای ریاست‌جمهوری باید مسائل کشور نه به‌صورت کلان بلکه حتی اقلیمی شناخته و معلوم شود در هر حوزه چه مسائلی هست و این مساله چه راه‌حلی دارد و در این راه‌حل اولویت چیست و توانی باشد که این مساله را حل کند.
گشت ارشاد خواهیم داشت، اما برای مدیران، چراکه «الناس علی دین ملوکهم».

از اول پیروزی انقلاب افرادی بیشترین بهره را از آزادی در کشور می‌بردند و حرف‌های ساختارشکنانه می‌زدند و بیشترین اهانت را می‌کردند و تا حرفی می‌زدیم می‌گفتند آزادی نیست. کسی در جایگاه کاندیدای ریاست‌جمهوری ظاهر می‌شود و بیشترین حرف‌ها را در زمینه ناامید کردن مردم و ایجاد سوال و شبهه در ذهن مردم ایجاد می‌کند و بعد می‌گوید نمی‌توانیم حرف بزنیم و اگر حرف بزنیم ما را می‌گیرند.

مردم را چه فرض کرده‌اید؟ مردم شعور و فهم دارند و من آمادگی دارم که با هریک از دولتمردان مورد ادعای آقایان به هر مجمع و پارک و اجتماع عمومی برویم تا ببینیم نگاه‌شان به دولت و بنده که خدمتگزار مردم هستم چیست؟

در دور انتخابات قبل به من بسیار اهانت شد، ولی از هیچ‌کس شکایت نکردم. رقیب ما که آقایان کارمند آنان حساب می‌شوند ۲۰۰ شکایت به قوه قضاییه از دست دانشجو، پژوهشگر، رسانه‌ای و نماینده مجلس کردند، ولی من یک شکایت نکردم. من قاضی و در جایگاه حکومت هستم و آقایان ادعای آزادی دارند.

 جمهور یعنی باید حق همه مملکت با هر گویشی و در هر جایگاه و شهر و روستایی تضمین قانونی شود.
فضای مجازی بهترین بستر برای نظارت بر دولتمردان است و ما این کار را در دادگستری اجرا کردیم و وعده‌هایی که آقایان می‌گویند را در عمل اجرا کردیم و هر قاضی با نگاه مردم ارزیابی می‌شود.
 
مخالف بازداشت معتادان هستم

 من همه چیز را از زاویه اقتصاد حل خواهم کرد. اقتصاد نیاز به اصلاح دارد و اصلاح اقتصاد از تعارض منافع می‌گذرد.
تا نتوانیم تعارض منافع، گروه‌های رانت‌خوار و ذی‌نفع را در کشور حل کنیم اقتصاد سامان نمی‌گیرد. چند بار رهبر معظم انقلاب فرمودند بروید بودجه را اصلاح کنید؟

یکی از مسائل مهم بحث خانواده است. هدف ما تعامل از خانه تا جهان است. یک گسستگی فرهنگی در خانواده‌ها دارد ایجاد می‌شود. الان جوانان دهه ۷۰ آن‌گونه که ما دوست داریم زندگی نمی‌کنند.

این روندی که جلو می‌روید جوان‌ها آسایش اجتماعی خود را از دست می‌دهند. چقدر محدودیت برای زن‌ها در جامعه ایجاد کردیم؟ ۵۰درصد جمعیت کشورمان زنان هستند. در این دو سه روز به من تذکر دادند که چرا می‌گویید پیامک به زنان و دخترخانم‌ها ندهند که چرا حجاب‌شان را رعایت کردند یا نکردند؟ چرا استرس وارد می‌کنیم؟

ما باید قانونی ببریم و این‌کار‌ها را ممنوع کنیم. این نحوه برخورد گشت‌های ارشاد را باید ممنوع کنیم.
در کابینه حداقل پنج زن خواهم داشت و تبعیض جنسیتی در محیط کار را لغو خواهم کرد.

۱۵۰۰هزار میلیارد تومان از درآمد کشور رفته بعد می‌گویند چرا اقتصاد را نتوانستید اداره کنید. همین افرادی که می‌گویم بر اقتصاد چنبره زده‌اند از تحریم سود می‌برند و سالی ۲۰درصد هزینه معاملاتی ما را بالا برده‌اند. پارسال ۸۰میلیارد و سال قبل آن هم ۸۰میلیارد حجم تجارت خارجی ما بود. این ۲۰درصد می‌شود سالی ۱۶میلیارد دلار. برخی کشور‌ها با ۱۶میلیارد دلار زندگی می‌کنند. ما این‌ها را داریم از دست می‌دهیم.

ما باید در زندگی اجتماعی و اقتصادی‌مان تجدیدنظر کنیم. من آمده‌ام که این روند را عوض کنم.
 من مخالف انحصار در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و رسانه هستم. انحصار عامل اصلی ناکارآمدی و فساد است. الان انتخاب بین بد و بدتر و خوب و خوب‌تر نیست، انتخاب بین افرادی است که معتقدند نباید بگذاریم این دری که روی کنشگری شهروندان است نفس جامعه را بگیرد.

 اعتقاد دارم بهترین کاری که می‌شود کرد این است برای شهروندانی که آسیب پذیرتر هستند زندگی بهتری فراهم کنیم. کولبرها، سوخت برها، بی‌شناسنامه‌ها، قربانیان فقر شدید، بی‌خانمان‌ها، افراد دارای معلولیت، بیکاران، کارگران غیررسمی، مهاجران، کودکان کار، زنان سرپرست‌خانوار، بیماران خاص، معتادان، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست معضل بزرگ جامعه ما هستند. این‌ها هدف اصلی دولت ما
خواهند بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها