فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران ، روز دوشنبه 20 فروردین همزمان با آغاز دور جدید این فعالیت ها، با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور و مقامهای بلندپایه کشور
کد خبر: ۱۳۱۱۸۵
، مسوولان سازمان انرژی اتمی و دیپلمات های خارجی مقیم ایران طی مراسمی در نطنز وارد مرحله جدیدی شد که به تعبیر کارشناسان به منزله نقطه عطف فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران محسوب می شود.
20 فروردین ماه سال 85 ، طی مراسمی در حرم مطهر حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) در مشهد مقدس ، خبر آغاز تزریق گاز به سانتریفیوژها و عملیات غنی سازی به طور رسمی اعلام و پس از آن ، این روز به عنوان روز ملی فناوری صلح آمیز هسته ای در کشور نامگذاری شد.

در طول سال 85 ، پرونده فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران فراز و نشیب بسیاری تجربه کرد و مسوولان سیاست خارجی کشور تلاش بسیار و گسترده ای را به منظور بهره مندی ملت ایران از حق مسلم خود برای دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای انجام دادند.
سال 85 در حالی آغاز شد که 5 عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان که به گروه 1+5 معروف شدند جلسات متعددی برای نحوه برخورد با فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران که صلح آمیز بودن این فعالیت ها پیش از این چندین بار مورد تاکید محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته بود، برگزار کردند؛ اما برای چندین بار جلسات آنان به دلیل به توافق نرسیدن به تعویق افتاد. نشست مقامهای ارشد وزارتخانه های امور خارجه 5 کشور عضو دایمی شورای امنیت نیز نتوانست اختلاف این کشورها را بر سر صدور بیانیه ای علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران حل کند.
سرانجام پس از کش و قوس فراوان قرار شد، همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره پرونده هسته ای ایران در آزمونی دیگر شرکت کنند. 5 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان در حالی پنجمین دور مذاکرات خود را درباره فعالیت های صلح آمیز ایران به پایان بردند که نتوانستند از این 5دور مذاکره نتیجه ای کسب کنند.
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران پیش از این دیدگاه های خود را به طور مکتوب در اختیار این کشورها قرار داده بود. محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی که موضوع پرونده فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داشت ، اعلام کرد این شورا اغلب مواقع موثر عمل نمی کند.
البرادعی افزود: مداخله شورای امنیت اغلب ناکافی ، گزینشی یا پس از واقعه است.

دستیابی ایران به فناوری پیشرفته هسته ای

در مراسمی که فروردین 85 در حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) در مشهد مقدس برگزار شد، رضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی خبر دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری پیشرفته هسته ای در همه زمینه ها را اعلام کرد. وی در این مراسم گفت: نظر به تاثیر علوم و فنون فناوری هسته ای در گسترش دانش بشری ، تسلط بر طبیعت ، تامین رفاه و پیشرفت زندگی بشر و از آنجایی که این علوم از عناصر و محورهای اصلی توسعه پایدار و از عوامل مهم اقتدار یک کشور به شمار می رود، لذا جمهوری اسلامی ایران مصمم است با توجه به تاثیر شگرف علوم فنون هسته ای بر مولفه های علمی ، اقتصادی و اجتماعی و به طور کلی بر توسعه پایدار راه خود را در مسیر پر پیچ و خم استفاده صلح آمیز از این فناوری باز کند.
آقازاده تصریح کرد: روشن است که برای تولید سوخت هسته ای باید مراحل فرآوری سنگ معدن اورانیوم ، تبدیل اورانیوم و غنی سازی اورانیوم اجرا شود. جمهوری اسلامی ایران در تمامی مراحل تولید سوخت مذکور در حال فعالیت است.
وی گفت: آنچه در حال انجام است ، تکمیل واحد غنی سازی اورانیوم برای تولید سوخت هسته ای نیروگاه هایی است که از اورانیوم با غنای کم بین 3.5 تا 5 درصد استفاده می کنند.
وی گفت ، ایران اکنون به عنوان هشتمین کشور دارنده فناوری پیشرفته تاسیسات فرآوری اورانیوم به صورت یک مجتمع کامل در جهان محسوب می شود.
محمود احمدی نژاد رئیس جمهور نیز در این مراسم گفت : چرخه تولید سوخت هسته ای در مقیاس آزمایشگاهی در کشور کامل شده است.
وی افزود: دسترسی به چرخه تولید سوخت هسته ای مطالبه همه ملت ایران است و مردم ما بارها در تجمعات خود در شهرها و روستاها و در تمام نقاط دنیا بر دسترسی به آن تاکید کرده اند.
رئیس جمهور 20 فروردین 85 را روزی بزرگ در تاریخ ملت ایران ذکر کرد و افزود: علم توام با ایمان است که در خدمت صلح و آرامش است و ما هم بارها اعلام کرده ایم و اعلام می کنیم فناوری هسته ای ما در خدمت مقاصد صلح آمیز است.
اعلام ورود رسمی جمهوری اسلامی ایران به جمع کشورهای دارای فناوری هسته ای و انجام غنی سازی در حد 3.5 درصد از سوی دانشمندان جوان هسته ای ایران بلافاصله پس از اعلام ، بازتاب گسترده ای در همه کشورهای جهان داشت.
اعلام خبر دستیابی ایران به فناوری چرخه سوخت هسته ای ، مقامها و کارشناسان در کشورهای مختلف بویژه امریکا را عملا غافلگیر کرد. به دنبال انتشار این موفقیت ، نشست معاونان وزیران امور خارجه 5 کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان در مسکو برگزار شد ولی بدون نتیجه پایان یافت.
دور بعدی نشست های نمایندگان 5 کشور عضو دائمی شورای امنیت و آلمان 12 اردیبهشت 85 در پاریس برگزار شد؛ اما این نشست نیز بدون نتیجه ملموس به کار خود پایان داد.
با برگزاری نشست های متعدد متن پیش نویس نخستین قطعنامه امریکا، انگلیس و فرانسه علیه ایران در شورای امنیت ، 14 اردیبهشت 85 در اختیار اعضای این شورا قرار گرفت. در این قطعنامه تاکید شده بود، شورای امنیت از ایران می خواهد بدون تاخیر تمامی فعالیت های فرآوری و مرتبط با غنی سازی ، از جمله تحقیق و توسعه را تعلیق کند به نحوی که مورد راستی آزمایی IAEA قرار گیرد و ساخت رآکتور آب سنگین را تعلیق کند.
بسته پیشنهادی اروپا به ایران درباره برنامه های هسته ای صلح آمیزش نیز در حالی تیر ماه سال 85 به جمهوری اسلامی ایران ارائه شده که کوفی عنان دبیرکل وقت سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرد، ایران به بسته پیشنهادی پاسخ مثبت دهد.
جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، اواخر مرداد 85 پاسخ خود را به بسته پیشنهادی اروپا اعلام خواهد کرد که در نهایت پاسخ ایران به این بسته 29 مرداد به کشورهای اروپایی ارائه شد. جمهوری اسلامی ایران در پاسخ خود موارد خواسته شده از ایران در این بسته را ناعادلانه و غیرمنطقی اعلام کرد.

نخستین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران

نخستین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه 1696 در اقدامی سیاسی درست نزدیک به زمانی صادر شد که جمهوری اسلامی ایران به بسته پیشنهادی اروپا پاسخ داد.
احمدی نژاد همزمانی صدور قطعنامه شورای امنیت علیه ایران با زمان بررسی بسته پیشنهادی گروه 5+1 را بیانگر بی صداقتی و رفتار استعماری برخی کشورها دانست و تاکید کرد قطعنامه شورای امنیت از دید جمهوری اسلامی ایران اهمیت چندانی ندارد.
در حالی که مسوولان بلندپایه کشور قطعنامه شورای امنیت علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران را در می کردند، غرب ادامه مذاکرات خود با ایران را منوط به اجرای قطعنامه 1696 می کرد، اما فیلیپ دوست بلازی وزیر خارجه فرانسه شهریور 85 و پس از گذشت مدتی از صدور قطعنامه ضد ایرانی 1696 شورای امنیت اعلام کرد فرانسه بار دیگر برای مذاکره مشروط با تهران آمادگی دارد.

پاسخ به تهدیدها


به دنبال تهدید کشورهای عضو دائمی کشورهای امنیت مبنی بر تحریم ایران ، بیش از 160 نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانه ای اعلام کردند، چنانچه دبیر کل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت نسبت به حل و فصل مسالمت آمیز پرونده هسته ای ایران اقدام نکنند، مجلس از دولت می خواهد امضای پروتکل الحاقی را پس بگیرد.
محمود احمدی نژاد نیز اردیبهشت 85 در نامه ای به جورج بوش ، رئیس جمهور امریکا از مواضع هسته ای جمهوری اسلامی ایران دفاع کرد.
احمدی نژاد در این نامه تاکید کرده بود جمهوری اسلامی ایران در برابر فشارهای امریکا درباره برنامه های صلح آمیز هسته ای خود عقب نشینی نکرده و در اجرای این سیاست تغییری ایجاد نخواهد کرد.

همچنین علی لاریجانی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در یک بیانیه مهم درباره موضوع هسته ای اعلام کرد: مسیر مذاکره و گفتگو و تفاهم ، منطقی ترین راه حل و فصل مسائل هسته ای است و در این مسیر، جمهوری اسلامی ایران مصمم و جدی است و بر آن تاکید دارد.
براساس این بیانیه ، جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد، چنانچه مسیر تقابل به جای مسیر مذاکره انتخاب شود و در صورت هر گونه اقدام برای تحدید حقوق مسلم ملت ایران ، چاره ای جز تجدیدنظر در سیاست های هسته ای آن باقی نخواهد ماند.با مشخص شدن موضع قاطع ایران ، کشورهای اروپایی راه تهدید را کنار گذاشتند و مسیر تطمیع را در پیش گرفتند، به طوری که نشست رسمی وزیران ، اعضای دائم شورای امنیت و آلمان 11 خرداد در وین برگزار شد و شرکت کنندگان در این نشست به بررسی و تبادل نظر درباره طرح پیشنهادی اروپا به ایران پرداختند

ژاک شیراک ، رئیس جمهور فرانسه نیز همزمان با این تحولات با اشاره به نقش محوری ایران در خاورمیانه ، ادامه مذاکرات هسته ای با این کشور را میسر دانست. محمد البرادعی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی به فاصله نزدیکی پس از صدور قطعنامه 1696 شورای امنیت علیه برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران گزارشی از فعالیت های صلح آمیز ایران ارائه کرد.
علی اصغر سلطانیه ، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش محمد البرادعی را نشانه ای از همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی عنوان کرد. محتوای این گزارش ، انحرافی از فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران نشان نمی دهد و در آن بر همکاری کشورمان با بازرسان آژانس اشاره شده است.

سفر سولانا به ایران

خاویر سولانا، نماینده ارشد اتحادیه اروپایی اواخر شهریور سال 85 سفری به ایران داشت و با علی لاریجانی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی مذاکراتی را انجام داد و اعلام کرد: گزارش مذاکرات خود با مسوولان ایرانی درباره برنامه هسته ای را به نشست غیررسمی وزیران خارجه اتحادیه اروپایی در فنلاند ارائه می کند.
نمایندگان 25 کشور اروپایی شرکت کننده در این نشست ، پیشنهاد ادامه مذاکرات سولانا با مقامات ایرانی را بررسی کردند.
اتحادیه اروپایی در حالی در شهریور سال گذشته ، حمایت کامل خود را از تداوم مذاکرات برای آنچه که روشن ساختن پاسخ ایران در پرونده برنامه هسته ای نامید اعلام کرد که اقدامات خود را برای صدور قطعنامه دیگری علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران ادامه داد.
سران جنبش عدم تعهد نیز در چهاردهمین اجلاس خود در هاوانا در شهریور سال 85 در بیانیه ای درباره موضوع هسته ای ایران تاکید کردند که تنها راه حل وفصل موضوع هسته ای ایران ازسرگیری مذاکرات بدون هیچ گونه پیش شرطی است.
درپی این موضعگیری ها، وزیران خارجه 5کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان ، موسوم به گروه 5+1 پانزدهم مهر در لندن گردهم آمدند تا گامهای بعدی در خصوص موضوع هسته ای ایران را بررسی کنند؛ اما در این نشست نتوانستند به توافقی در مورد پرونده هسته ای ایران دست یابند.
واشنگتن ، پیش از برگزاری نشست لندن ، تلاش بسیاری کرده بود تا در این نشست بتواند به توافقی برای اعمال تحریم ها علیه ایران دست یابد، اما به رغم همه تلاشها نتوانست توافق تحریم علیه تهران را به دست آورد.
در حالی که کشورهای اروپایی و مقامات اتحادیه اروپایی بر ادامه مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران تاکید می کردند انگلیس ، فرانسه و آلمان در روزهای آغازین آبان سال 85 تحت فشار امریکا پیش نویس قطعنامه ای دیگری علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران ارائه کردند.
مقامهای دولت بوش امیدوار بودند که مباحث مرتبط با قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت ، افکار عمومی این کشور را در آستانه انتخابات سرنوشت ساز کنگره از کشتار و تداوم اشغال عراق ، مشکلات اقتصادی داخلی و رسوایی های مالی جمهوریخواهان منحرف کند.

صدور قطعنامه 1737 علیه ایران

شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از روزها بحث جدی و تغییرات گسترده در پیش نویس اولیه قطعنامه 3 کشور انگلیس ، آلمان و فرانسه علیه ایران ، دوم دی ماه سال گذشته قطعنامه 1737 و دومین قطعنامه ضد ایرانی را از تصویب گذراند تا برخوردهای دوگانه خود را با مساله انرژی هسته ای در عرصه جهانی اثبات کند.
محمدجواد ظریف ، سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل پس از تصویب این قطعنامه ضدایرانی در شورای امنیت تصریح کرد که امروز روز غم انگیزی برای رژیم عدم اشاعه است.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور نیز در واکنش به این قطعنامه تاکید کرد: ملت ایران هیچ نگرانی و ناراحتی از صدور قطعنامه از سوی شورای امنیت ندارد.
به دنبال اقدام غیرحقوقی و غیرقانونی شورای امنیت سازمان ملل متحد در تصویب قطعنامه علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اقدام ، طرح الزام دولت به تجدیدنظر در همکاری با آژانس را در مجلس تصویب کردند، رئیس جمهور هم سریعا این قانون را برای اجرا ابلاغ کرد.

قطعنامه ای دیگر؛ پیشرفتی دیگر

گزارش 6 صفحه ای رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران سوم اسفندماه به طور همزمان در وین و نیویورک مقر سازمان ملل نیز منتشر شد.
در این گزارش ، اشاره شده بود که ایران به توقف غنی سازی که خواست قطعنامه 1737 شورای امنیت بوده ، عمل نکرده است.
سومین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به رغم حسن نیت های مسوولان جمهوری اسلامی ایران ، اواخر اسفند سال 85 صادر شد و در آن مانند 2 قطعنامه دیگر خواستار توقف غنی سازی شده و اعمال تحریم ها علیه ایران مورد تاکید قرار گرفته است.
در مقابل همه این فشارها، جمهوری اسلامی ایران دومین جشن هسته ای خود را در روز 20 فروردین ، روز ملی فناوری هسته ای برگزار کرد و طی آن محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور به طور رسمی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران کار غنی سازی خود را در مقیاس صنعتی آغاز کرده است.
اعلام خبر ورود ایران به مرحله تولید صنعتی سوخت هسته ای ، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهانی داشت ؛ به طوری که بیشتر شبکه های خبری جهان با پخش زنده مراسم جشن هسته ای در نطنز تحلیل های خود را درباره ورود ایران به جمع کشورهای دارای فناوری چرخه سوخت هسته ای منتشر کردند.
آنچه مشخص است ، این است که به طور یقین فشارهای غرب به رهبری امریکا بر ملت ایران ، آنها را بر برداشتن گامهای اساسی تری برای رسیدن به حق مسلم خود ترغیب کرده و پیروز این میدان ، ملت بزرگ ایران خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها