مدیرکل امور اقتصادی استانداری لرستان در گفتگو با جام جم تشریح کرد؛

مسیر توسعه لرستان در دولت سیزدهم

قرص متادون یک مواد مخدر صنعتی برای درمان اعتیاد است اما مدتی است این قرصه به راحتی در مراکز فروش سیگار و دخانیت عرضه می گردد. خرید راحت آن این روزها به چالش شهروندان خرم آبادی تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۳۱۰۶۵۲
متادون مخدری صنعتی است که برای کنترل بیماری اعتیاد استفاده می شود.  از این قرص در مراکز ترک اعتیاد و یا مراکز مشابه برای جلوگیری از اعتیاد و همچنین کاهش سطح درگیری معتادان استفاده می شود. عوارض و همچنین وابستگی بالای این دارو موجب شده تا با تصمیم نظام سلامت عرضه ی این دارو در داروخانه ها صورت نگیرد و تنها نهادهای تولید کننده آن را به مراکز نگهداری سو مصرف مواد تحویل دهند. این بدین معناست که متادون فروش شخصی ندارد و مراکز تحویل گیرنده می بایست بر کنترل و عرضه ی آن نظارت کنند.

در سال های اخیر استفاده از متادون در شرایط مختلف افزایش داشته و همین امر موجب شده تا این مخدر صنعتی بدون نظارت در چرخه ی قانونی، در سوپر مارکت ها یا فروشگاه های دخانیت به فروش برسد.

این موضوع باعث شد تا خبرنگار جام جم آنلاین لرستان در گزارشی میدانی به این مسئله بپردازد. بررسی ها نشان میدهد متهم درجه اول نشت متادون در بازار، مراکز ترک اعتیاد هستند؛ مراکزی که تعداد زیادی مراجعه‌کننده با سهمیه‌ای مشخص دارند. با این حال مقامات مسئول مدعی هستند این داروها از خارج از استان می آید و ربطی به مراکز مستقر در خرم آباد ندارد.

*فروش راحت قرص متادون با قیمت آزاد
یکی از افرادی که هنوز هم برای درمان اعتیاد تحت نظر مراکز ترک اعتیاد است، گفت: تهیه قرص متادون راحت است فقط باید مابه تفاوت نرخ دولتی و آزاد را پرداخت کنیم.

ناصر که ساله است اعتیاد او را درگیر کرده ادامه داد: به خاطر فشارهای خانواده ام در یکی از این مراکز ترک اعتیاد تشکیل پرونده دادم. اما نیاز دارویی به خصوص متادون را قبل از تشکیل پرونده به راحتی در بازار تهیه می کردم. فقط کافی بود مابه التفاوت قیمت آزاد و دولتی را به فروشنده بپردازم!

 وی ادامه داد: عمده سیگار فروشان، درآمدشان از همین فروش قرص متادون است وگرنه فروش سیگار سود آنچنانی ندارد. یعنی برای فروش هر بوکس سیگار وینستون نهایت 2 تا 5 هزار تومان سود عایدت می شود اما با فروش قرص متادون درآمد زیادی کسب می شود ومی توان از پس هزینه های اجاره مغازه، خرج زندگی و... در این شرایط برآمد.

موضوع را از سیگار فروشان پیگیر شدیم؛ بسیاری از آنها حاضر نبودند در مورد قیمت متادون و عرضه ی آن صحبتی کنند. با این حال مشاهدات میدانی نشان میدهد قیمت هر قرص متادون 5 میلی با نرخ دولتی 500 تومان به صورت غیر قانونی و آزاد تا 2500 تومان عرضه می شود. البته قرص ها بدون پوکه و به صورت غیر بهداشتی عرضه می شود.

داوود یکی از فروشندگان این قرصها به جام جم گفت: اینکه قرص ها از بسته هایشان جدا می شوند بخاطر این است که نهادهای نظارتی از مراکز پوکه های نگهداری قرص را میخواهند تا سهمیه جدید تحویل دهند! برای همین قرص ها را از این مراکز بدون پوکه دریافت میکنیم.

*انکار فرو غیر قانونی نمی کنیم! 
کرم یاری مدیرکل بهزیستی لرستان به جام جم گفت: مراکز ترک اعتیاد سرپایی در راستای ارائه خدمات به معتادان و یا افرادی که گرفتار بیماری اعتیاد شده اند و حالا قصد رهایی از این مشکل را دارند؛ فعالیت می کنند.

کرم یاری ادامه داد: فروش قرص متادون و یا عرضه آن در بازار را نمی توان انکار کرد ، تیم نظارتی متشکل از نمایندگان سازمان غذا و دارو، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان، زندان و سازمان بهزیستی و تحت نظارت عالی شورای مبارزه با مواد مخدر استان بر فعالیت این مراکز نظارت و در صورت مشاهده تخلف با آن مجموعه برخورد قانونی صورت میگیرد.

وی تصریح کرد: نظارت بر نحوه ومیزان عرضه این قرص در این مراکز به گونه ای است که مرکز بایستی پرونده تمام افرادی که قرص متادون را دریافت کرده اند را ارائه دهد.

یاری اظهار کرد: نظارت های سخت گیرانه ای از این مراکز صورت میگیرد .

*با متخلفین برخورد می کنیم
مدیرکل بهزیستی استان لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به موضوع نشت قرص متادون از این مراکز به بازار اشاره و گفت: به نشت قرص متادون از این مراکز به بیرون معتقد نیستم زیرا نظارت ها بر فعالیت این مراکز وجود دارد.

یاری همچنین به وجود برخی تخلفات از سوی مراکز ترک اعتیاد نیز اشاره و بیان کرد: تخلفاتی نیز از سوی این مراکز صورت گرفته که برخوردهای لازم صورت گرفته ؛ به گونه ای که منجر به تعطیلی مراکز و یا حتی زندانی شدن مدیر و یا مسئول مراکز هم شده است.

وی افزود:امیدواریم نشتی از سوی این مراکز وجود نداشته باشد.

*عرضه قرص متادون خارج از مراکز ترک اعتیاد تخلف است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در این خصوص به جام جم گفت: قرص متادون به هیچ عنوان در هیچ کدام از داروخانه ها عرضه نمی شود و تنها مراکز ترک اعتیاد مجوز عرضه دارند و عرضه این قرص ها در هر جایی غیر از مراکز ترک اعتیاد تخلف است.

محسن اسد بیگی افزود: مراکز ترک اعتیاد سهمیه قرص مورد نیاز را هم ماهانه و بسته به تعداد پذیرش، ساعات فعالیت و... طی یک سهمیه خاص دریافت می کنند.

وی ادامه داد: مراکز ترک اعتیاد نیز قرص ها را به صورت پرونده های تشکیلی توزیع می کنند و اکیپ نظارتی نیز میزان قرص های عرضه شده را بررسی می کند.

اسدبیگی عنوان کرد: هر کدام از مراکز ترک اعتیاد برای دریافت سهمیه باید پوکه های مصرفی ماه قبل را تحویل و سهمیه جدید دریافت نمایند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: اینکه قرص های متادون از این مراکز به بیرون نشت پیدا می کند را نمی توان منکر شد اما در صورتی که چنین اتفاقی هم رخ می دهد به ندرت و بسیار کم است.

وی اظهار کرد: تاکنون در مراکز ترک اعتیاد در استان مشکل جدی وجود نداشته است.

*قرص ها مربوط به استان ما نیست!
اسدبیگی تصریح کرد: طبق بررسی هایی که قبلا صورت گرفته است قرص های متادون عرضه شده در بیرون از مراکز ترک اعتیاد متعلق به سهمیه استان نبود زیرا قرص ها دارای سریال هستند و مربوط به برندهای مصرفی در استان نبودند و از سایر استانها خریداری و در اینجا عرضه می شدند.


گزارش از فاطمه حافظی، جام جم آنلاین لرستان.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها