رئیس مرکز اورژانس مازندران خبر داد

انجام ۸۹۰۰ ماموریت نوروزی توسط همکاران این مرکز

جام جم آنلاین مازندران گزارش می دهد :

نجات ناجیان غریق نیازمند اعتبار ملی

آمار نجات یافتگان خود حکایت از عملکرد فوق العاده ی افرادی است که هر ساله به عنوان ناجی غریق در سخت ترین شرایط دریایی در کنار مردم هستند.
آمار نجات یافتگان خود حکایت از عملکرد فوق العاده ی افرادی است که هر ساله به عنوان ناجی غریق در سخت ترین شرایط دریایی در کنار مردم هستند.
کد خبر: ۱۳۰۷۶۹۸

محمدباقر محسنی - مازندران ؛

هیأت نجات غریق مازندران یکی از مهم‌ترین هیأت‌های فعال استان و به‌نوعی حافظ آبرو و حیثیت مازندران است؛ هر ساله در فصل گرما، میلیون‌ها مسافر از سراسر کشور راهی سواحل دریای خزر می‌شوند در حالی‌که بسیاری از این افراد مهارت‌های لازم برای شنا را ندارند و همزمان پر از هیجان هستند؛ به شکلی که به تعبیر یکی از جوانان خراسانی که غرق شده اما توسط همین ناجیان غریق، به زندگی برگشت، با دیدن آبی دریا مسحور می‌شوند و ناخواسته به سمت دریا می‌روند و زمانی‌ به خود می‌آیند که در حال غرق شدن در میان امواج کوبنده هستند.

 

اگر مازندران، دریا نداشت و اگر هر ساله پذیرای میلیون‌ها مسافر نبود، اهمیت این هیأت مانند سایر هیأت‌های ورزشی بود اما با توجه به این‌که صیانت از جان مسافرانی که به مناطق ساحلی می‌روند و در محدوده طرح دریا شنا می‌کنند، تکلیف خطیری است که بر دوش ناجیان جوان قرار داده شده و هر گونه کوتاهی در این بخش، نام استان را در سراسر کشور بر سر زبان می‌اندازد، باید گفت این هیأت یک هیأت مهم و محوری است و نباید از آن غافل شد.

 

نقش ناجیان غریق در کاهش تلفات انسانی سواحل دریا در بهار و تابستان بر کسی پوشیده نیست، افرادی که با تکیه بر فن و مهارتی که دارند، جان خود را به خطر می‌اندازند تا خانواده‌ای از سواحل مازندران، خاطره تلخ با خود نبرد یا حضور نوجوانان و جوانان در آب این مایه حیات، با خطر مرگ و خاطره ناگوار پیوند نخورد.

 

*همین مبلغ حقوق ناچیز پس از ماه‌ها تأخیر پرداخت می‌شود

یکی از ناجیان غریق که خود را صیاد معرفی کرد به خبرنگار جام جم آنلاین مازندران گفت: به علت ممنوعیت صید در فصل گرما و همچنین به دلیل این‌که ما همه متأهل و عیالوار و البته دریادیده هستیم، به‌عنوان نجات غریق مشغول کار می‌شویم و ماهانه حدود 1 میلیون و پانصد تومان حقوق می‌گیریم اما همین مبلغ ناچیز را با چندماه تأخیر پرداخت می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه ما ناجیان که عمدتاً متأهل و دارای خانواده هستیم، هرساله برای دریافت حق‌الزحمه خود که مبلغ چشمگیری هم نیست حیران و منتظر می‌مانیم به‌گونه‌ای که در سال جاری، ماه‌ها بعد از پایان مأموریت خود و در روزهای منتهی به نوروز موفق به دریافت همه حقوق و دستمزد خود ‌شدیم.


* تعداد غریق را از 250 نفر در سال به 30 نفر رساندیم!

نقی کریمیان که سال‎ها در این هیأت فعالیت داشت و در آخرین انتخابات نیز رییس هیأت نجات غریق و غواصی مازندران شد در این زمینه به خبرنگار جام جم آنلاین مازندران گفت: مازندران حدود 476 کیلومتر ساحل دارد و بالغ بر 420 نقطه حادثه‌خیز در امتداد سواحل مازندران شناسایی شد ضمن اینکه 97 طرح دریا داریم که حدود 500 نیروی نجات غریق ما در داخل طرح فعال هستند و حدود 1000 نیرو را استانداری مستقیماً در نوار ساحلی به کار می‌گیرد و برخی سازمان‌ها، نهادها و بخش دولتی نیز حدود 700 نیرو شامل قایقرانان و جت‌رانان را نیز در سواحل به کار می‌گیرند در مجموع حدود 2200 نیرو در طول تابستان در این بخش فعالیت دارند.

رییس هیأت نجات غریق مازندران ادامه داد: مازندران بیش از 3 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد اما سالانه بالغ بر 45 میلیون مسافر وارد استان می‌شوند که کنترل آن دشوار است اما با وجود این حجم از مسافران، از سال 93 تا امروز آمار غریق را از 250 تن به 30 تن کاهش دادیم و این خود به خوبی گواه ضرورت حضور نیروهای نجات غریق است.

وی همچنین گفت: برای کنترل این حجم از مسافران ما نیاز به تجهیزات دریایی و ادوات مدرن مانند جت، قایق تندرو و بی‌سیم داریم و با وجود این ادوات، ما در کارمان موفق‌تر هستیم و با توجه به حضور میلیونی شهروندانی از سایر استان‌ها، نجات غریق نیاز به بودجه ملی دارد و با بودجه استانی امکان کنترل بر این حجم از مسافران در سواحل نداریم.

کریمیان از اداره‌کل ورزش و جوانان، استاندار مازندران و نمایندگان خواست برای ساماندهی این بخش و کنترل سوحل، باید به فکر بودجه ملی باشند و تأکید کرد: با ارقام استانی به جایی نمی‌رسیم به‌ویژه این‌که موضوع طرح دریا در اختیار وزارت کشور است و اگر مدیران استانی دست در دست هم دهند می‌توانند وزیر را در خصوص اعتبار ملی متقاعد کنند.

رییس هیأت نجات غریق استان مازندران در ادامه گفت: موضوع تأخیر در حقوق ناجیان غریق و رقم پایین حقوق آنان نیز به همین دلیل است که از اعتبارات استانی به این کار اختصاص می‌دهند و اعتبارات استانی هم پایین است و کفاف نیاز چنین طرح مهمی را نمی‌دهد و این عزم مدیران کشوری را طلب می‌کند که برای این کار اعتبار تخصیص یابد.

کریمیان در ادامه افزود: معمولاً برای پرداخت حقوق ناجیان نیز استاندار شخصاً ورود و اعمال نفوذ و در واقع هزار فرایند اداری را طی می‌کند تا حقوق این بندگان خدا را تأمین کند و بعد از آن هم باید به نهادهای نظارتی توضیح بدهند که این پول از کجا تأمین شد.

رییس هیأت نجات غریق استان گفت: تنها راه ساماندهی سواحل و حل مشکل نجات غریق پرداخت به‌موقع حقوق و مزایای این عزیزان است چون ناجیان اگر بدانند حقوق خود را پایان ماه دریافت می‌کنند هم با جان و دل کار می‌کنند و هم تجهیزات خصوصی خودشان را به سواحل می‌آورند تا به سرعت و دقت کار نجات کمک کند.

* نیاز به اعتبار ملی برای حق‌الزحمه ناجیان غریق داریم

علی رجبی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران نیز در همین رابطه به جام جم آنلاین مازندران گفت: ضمن قدردانی از تلاش این فرشتگان نجات، خوشبختانه مطالبات 4 ماهه ناجیان غریق استان در سال 99 به‌طور کامل پرداخت شد اما شاهد نوعی بی‌نظمی در تخصیص اعتبار برای حق‌الزحمه ناجیان غریق هستیم که باید اصلاح شود.

رجبی در ادامه افزود: یکی از مشکلات ما در این بخش این است که در سال‌های قبل، حق‌الزحمه ناجیان توسط اداره‌کل ورزش و جوانان پرداخت می‌شد، دو سال قبل توسط هلال احمر استان پرداخت شد و سال قبل مستقیماً دفتر اجتماعی استانداری مازندران پرداخت کرد و این سازوکار باید اصلاح شود و با توجه به این‌که ناجیان غریق تحت نظارت هیأت نجات غریق استان و ورزش و جوانان هستند، حق‌الزحمه آنان نیز از این مسیر باید پرداخت شود اما این اداره‌کل اعتباری برای این کار ندارد و ما نیز به‌رغم این‌که سازمان عمران و دریا را مصوب کردیم اما راه‌اندازی نشد و کارهای این بخش نیز مانند سابق انجام می‌شود و ازجمله حق‌الزحمه ناجیان نیز از منابع مختلف تأمین می‌شود.

وی در ادامه گفت: سال گذشته که فعالیت خود را در این جایگاه شروع کردم طرحی نوشتم و به معاونت سیاسی استاندار ارائه دادم تا این حوزه ساماندهی شود و امیدواریم تا سال آینده، این طرح به اجرا برسد ضمن این‌که در تابستان گذشته به دلیل مشکلات کرونا، نه اعتباری داشتیم و نه مجریان طرح دریا حضور داشتند که بخشی از این رقم را از مجریان طرح بگیریم و همین موجب شد تمام اعتبار را خودمان با ورود استاندار از منابع مختلف تأمین کردیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران همچنین گفت: حضور ناجیان در ساحل دریا ضروری است و کاری که این عزیزان انجام می‌دهند کمتر از مدافعان سلامت نیست به شکلی که سال قبل ناجیان غریق بیش از 600 نفر را نجات دادند که بیش از 80 نفر از آنان توسط اورژانس به آی سی یو رفتند، یعنی اگر چند ثانیه عملیات نجات با تأخیر صورت می‌گرفت، غریق جان خود را از دست می‌داد.

رجبی به خدمات‌رسانی ناجیان به مردم سراسر کشور اشاره و خاطرنشان کرد: ناجیان غریق در آفتاب سوزان در ساحل داغ حضور دارند تا کسی از مسافرانی که به استان آمد، دچار مشکل نشود پس در این زمینه به یک اعتبار ملی نیاز داریم و من شخصاً این موضوع را به همه از مدیران و نمایندگان گفتم و تقاضا کردیم یک اعتبار ویژه کشوری برای این کار در نظر بگیرند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران گفت: این موضوعات را به اطلاع وزیر کشور هم رسانده‌ایم اما تحقق این امر به همکاری جمعی مدیران و نمایندگان استان دارد و اگر این اتفاق بیفتد و اعتبار ملی برای حق‌الزحمه ناجیان و تأمین تجهیزات مدرن برای این بخش تعریف شود، مشکل ناجیان غریق برای همیشه حل خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها