یکی از اتصال دهنده های لوله ها، شیرآلات و دستگاه ها به یکدیگر فلنج است و معمولا برای مکان هایی مورد استفاه قرار می گیرند که در لوله ها، شیرها و تمام تجهیزاتی که برای تعمیر و نگهداری مونتاژ می شوند.
کد خبر: ۱۳۰۳۴۱۳
اتصال فلنج دار از سه قسمت فلنج، گسکت و پیچ تشکیل شده است. در واقع بهتر است بگوییم که فلنج ها قطعاتی هستند که به روش های متفاوتی به لوله وصل می شوند و اتصال بین لوله ها را از طریق بولت و مهره برقرار می کنند. فلنج ها شرایطی را ایجاد می کنند که دسترسی به لوله در آن سخت می شود.
 
شرکت ای شاپ صنعت با سال ها تجربه در زمینه تامین ابزار دقیق و مشاوره پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی فعالیت دارد. جهت مشاوره با کارشناسان مجرب این مجموعه تماس حاصل فرمایید.
 
فلنج چیست ؟
 
کاربرد فلنج ها
 
·         صنایع نفت و گاز 
·         صنایع غذایی 
·         تاسیسات هسته ای
·         چرخ قطار 
·         ساخت محفظه خلا
·         اتصال دهی دکل های مخابراتی 
·         کفش اسکی 
·         تجهیزات بیمارستان
·         تجهیزات آتش نشانی
·         خطوط لوله انتقال سیال
 

انواع فلنج

 
1-      فلنج با سطح ساده 
 
موارد استفاده این فلنج ها در اتصال شیرها، فلنج های غیر فولادی پمپ ها، اتصالات چدنی و همچنین در مواقعی که خطوط فشار پایین باشد و نشتی اهمیت زیادی نداشته باشد محسوب می شود. قابل ذکر است که درآب بندی اتصالات نیز از واشرهایی استفاده می شود که قطر خارجی آن ها با قطر خارجی فلنج برابر است. فلنج های سطح فلنجی که که در مقابل سطح دیگر قرار می گیرد صاف است و فلنج های چدنی و فولادی که در فشارهای کم کاربرد دارند از این مدل هستند. از کاربرد های دیگر فلنج های ساده این است که در سیستم هایی که از دو فلنج استفاده می شوند.
 
2-      فلنج با سطح برجسته
 
در این فلنج ها سطحی از فلنج که در مقابل فلنج دیگر قرار می گیرد و روی آن لایی وجود دارد نسبت به سطح کلی برجسته تر می شود. در قسمتی که برجستگی است ممکن است سطح کاملا صیقلی یا شیاردار باشد و این شیارها به صورت حلزونی یا هم مرکز هستند.
 
3-      فلنج گلودار جوشی
 
این نوع فلنج یک گردن مخروطی دارد که شعاع این گردن در انتها با قطر لوله برابر است و به آن جوش داده می شود. این گردن باعث می شود که فلنج تحمل بیشتری داشته باشد. بنابرین می توان گفت که این نوع فلنج ها برای فشارهای بالا، دماهای پایین حتی تا زیر صفر، بارهای نوسانی و ارتعاشی بسیار مناسب هستند.
 
4-      فلنج کور
 
در مسیرهای دارای فشار و پایان مسیر لوله کشی یک صفحه گرد بسته به کار می رود. این نوع فلنج و پیچ های آن فشاری که تحمل می کنند نسبت به انواع دیگر بسیار بیشتر است و می توان گفت ماکزیمم این فشار در مرکز قرار دارد.
 
5-      فلنج روکار
 
کاربرد این فلنج ها در سرویس های معمولی بسیار به چشم می خورد. یکی از مزیت های آن می توان نصب ساده و آسان آن را نام برد. مقاومت این فلنج ها در برابر فشار داخلی دو سوم و در برابر بر خستگی یک سوم فلنج از نوع گردن دار است. نصب آن هزینه نسبتا بالایی دارد و می توان گفت یکی از معایب آن به شمار می رود.
 
6-      فلنج لبه دار
 
این فلنج مانند فلنج معمولی است به این صورت که لایه پایینی ندارد و لوله در سر دیگر جوش لب به لب می شود. این نوع از فلنج ها با سیالات هیچ ارتباط و تماسی ندارند و از لحاظ هزینه از فلنج گردن دار بسیار پر هزینه تر است. به علاوه اینکه مقاومت آن در برابر خستگی نیز حدود یک دهم فلنج گردن دار است.
 
7-      فلنج با جوش محفظه ای
 
این فلنج یک محفظه دارد که لوله درآن قرار دارد. مقاومت این فلنج در زمانی که از داخل هم جوشکاری شود در برابر خستگی یک و نیم برابر و مقاومت استاتیکی آن با فلنج Slip on برابر است.
 
8-      فلنج رزوه ای
 
 در این نوع فلنج رزوه کار شده است و لوله نیز می تواند در داخل آن پیچ شود. از مزیت های این نوع فلنج این است که هیچ نیازی به جوشکاری ندارد اما برای جلوگیری از نشتی و آسیب بهتر است که جوشکاری انجام شود. قابل ذکر است که در فشارهای بالا نیز می توان از جوش درآن ها استفاده کرد. در واقع این نوع فلنج در فشارهای بالا کاربرد بسیاری دارد.  
 
9-      اریفیس فلنج
 
بهتر است بگوییم که این نوع فلنج همان فلنج گلودار است که در راستای شعاع سوراخ دار است. این سوراخ ها برای اندازه گیری جریان سیال گاز یا مایع نیز کاربرد دارد.
 
مشخصات فلنج ها :
 
فلنج ها مطابق استانداردی که وجود دارد یک سری مشخصاتی دارند که باید روی فلنج حک شوند و آن مشخصات را به صورت زیر شرح می دهیم :
 
·         نام تجاری تولیدکننده آن
·         سایز اسمی لوله
·         مقدار فشاری که می تواند تحمل کند
·         شکل سطح آن
·         سوراخ ها
·         مواد تشکیل دهنده آن
·         کد مربوط به عملیات حرارتی روی فلنج 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها