تجربه گذشته نشان داده هرگاه جمهوری‌ اسلامی ایران در مقابل آمریکا دچار ضعف و تردید شده آنها به بدترین شکل علیه ایران رفتار کرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۰۲۰۹۷

بنابراین در دوره جدید نیز در صورتی که دچار ضعف شده و خود را وابسته و نیازمند توافق با دولت بایدن نشان داده و از آن استقبال کنیم نباید تردید داشت آمریکا به مسیر کنونی خود در مورد ایران ادامه خواهد داد.

علاوه بر این موضوع باید توجه داشته باشیم برای انجام مذاکره با آمریکا قطعا باید اتفاقاتی رخ دهد که نشان دهد آمریکا سیاست تحریم را کنار گذاشته است.

ممکن است این اقدام با برداشتن تمام تحریم‌ها یا لغو اکثریت آنها باشد که این مساله به مباحث فنی توافق هسته‌ای بر می‌گردد.

در هر صورت اگر بایدن بخواهد بدون سر و صدا به برجام بازگردد، باید تحریم‌ها علیه ایران را به طور واقعی لغو کند نه این‌که همچون دوران اوباما صرفا روی کاغذ اقدام به لغو تحریم‌ها کند و تحریم‌ها در عمل باقی بماند.

در غیر این صورت ایران از راهی که طی یک سال اخیر در کم کردن تعهدات برجامی‌اش پیموده است باز نمی‌گردد.

نکته‌ای که همواره باید مورد توجه قرار گیرد این است که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه اعتمادی به آمریکا و از جمله تیم بایدن ندارد.

بر این اساس رهبر انقلاب نیز چندی پیش تأکید کردند در دوره کنونی با آمریکایی‌ها گفت‌وگویی نخواهیم داشت.

بایدن باید ابتدا به برجام برگردد و تحریم‌ها را بردارد. آن‌گاه ما می‌توانیم در قالب گروه ۱+۵ با طرف‌های مختلف گفت‌وگو داشته باشیم.

در واقع خطوطی که رهبری تعیین کرده‌اند جلوی سوءاستفاده تیم بایدن را می‌گیرد و هرگونه گمانه‌زنی برای مذاکرات پیرامون موضوعات فراهسته‌ای را نیز از بین می‌برد.

تیم بایدن معتقد است کار با ایران هم‌اینک از هر زمانی سخت‌تر شده است؛ چرا که ایرانی‌ها درباره سوءنیت آمریکا تردیدی ندارند.

از سوی دیگر باید در نظر داشته باشیم اگر بایدن به برجام هم باز نگردد به این معناست که شرایط فعلی میان امضاکنندگان برجام و ایران استمرار می‌یابد و این به نفع سیاست مهار ایران نیست.

سعدالله زارعی - کارشناس مسائل بین‌الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها