باوجود سال‌ ها مونتاژ و تلاش برای داخلی‌سازی فناوری‌ های روز خودروسازی چرا وارد مرحله نوآوری نمی‌شویم؟

جای خالی نوآوری در خودروسازی داخلی

معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو به جام‌جم گفت:

طراحی کی۱۲۵ با پژو ۲۰۰۸ ارتباطی ندارد

در پی انتشار گزارش روزنامه جام‌جم در چهارم دی ۹۹ با عنوان «یک فیس‌لیفت جدید» که به بررسی آرای کارشناسان درباره محصول جدید ایران‌خودرو (خودروی تارا) می‌پرداخت، کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در گفت‌و‌گو با جام‌جم ضمن اشاره به به برخی ویژگی‌های مهم خودروی تارا، هرگونه ارتباطی بین طراحی خودروی کراس‌اور کی۱۲۵ (K۱۲۵) که قرار است به‌زودی رونمایی شود با پژو ۲۰۰۸ را رد کرد.
کد خبر: ۱۳۰۰۴۱۴

وی با اشاره به این‌که تارا خودرویی روی پلتفرم IKP۱ ایران‌خودرو با موتور تی‌یو۵ پلاس (TU۵+) - موتور بهبودیافته تی‌یو۵ مرسوم - است، گفت: موتور تی‌یو۵ پلاس، ۱۶ سوپاپه و با قدرت ۱۱۰ اسب بخار است، ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد که تا ۱۱۵ اسب بخار هم قابل افزایش است. گیربکس آن نیز طراحی و ساخته‌شده در کارخانه نیرومحرکه قزوین است.

پورمجیب با بیان این‌که با اقدامات جهادی انجام‌شده، شروع تولید انبوه خودروی تارا در بهمن‌ماه خواهد بود، افزود: اولین فروش این خودرو که به صورت مشارکت در تولید انجام شده، برای خرداد سال ۱۴۰۰ است. اما سعی ما بر این است که زودتر تحویل داده شود و فکر می‌کنم اواخر اسفند یا اوایل فروردین‌ماه در نقطه‌ای هستیم که امکان این کار فراهم است.

او در مورد فیس‌ لیفت تارا گفت: بدیهی است فیس‌ لیفت این خودرو، مثل هر محصول جدیدی با یک تابع‌تاخیر پایین استارت می‌خورد و تمام خودروسازان جهانی به همین شکل عمل می‌کنند. یعنی تمام تغییرات را پخته می‌کنند و در محصول بعدی اعمال می‌کنند.

وی در مورد ویژگی‌هایی که تارا را از سایر خودروهای ایران‌خودرو متمایز می‌کند، بیان کرد: تارا اولین خودروی کشور است که به سامانه کنترل پایداری ترمز مجهز است. این سامانه هنگام تغییر جهت‌های ناگهانی خودرو، به‌واسطه کنترل الکترونیکی چهار چرخ مانع انحراف، چپ‌کردن یا سر خوردن خودرو می‌شود. نکته دوم استحکام بدنه تاراست؛ به شکلی که در تست‌های تصادفی که در خارج از کشور انجام شده، نتایج فوق‌العاده ایمن بوده و از این نظر یک سر و گردن خودروی تارا را ایمن‌تر از محصولات گذشته خودمان می‌دانم. نکته دیگر این است که برای اولین‌بار در محصولات ایران‌خودرو، تست تصادف عابرپیاده را پاس کرده‌ایم. تست عابرپیاده یعنی وقتی خودرو با عابرپیاده تصادف می‌کند، باید فرد را از زمین بلند کرده و روی کاپوت بیندازد. نه این‌که فرد زیر خودرو برود. کاپوت نیز باید به گونه‌ای باشد که وقتی سر عابر به آن می‌خورد، منجر به جراحت نشود. وی معتقد است مجموعه این ویژگی‌ها نشان می‌دهد تارا خودرویی کاملا ایمن است که تمام آزمایش‌های آن در مؤسسات اروپایی و براساس رویه‌های معمول استاندارد جهانی انجام شده که نتایج آن به سازمان ملی استاندارد هم عرضه شده است.

طراحی کی۱۲۵ با پژو ۲۰۰۸ ارتباطی ندارد

معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو با بیان این‌که خودروی کراس‌اور کی ۱۲۵ از نظر ابعادی هیچ ارتباطی به خودروی ۲۰۰۸ ندارد که بخواهیم این دو را با هم مقایسه کنیم، گفت: این خودرو در مرحله طراحی است و در همان پلتفرمی که خودروی تارا در آن متولد شده چیزی حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد کی۱۲۵ سوار (کری‌اور) می‌شود. به این معنی که بسیاری از قطعاتی که در خودروی تارا استفاده می‌شود، قابل استفاده در کی۱۲۵ خواهد بود.

پورمجیب همچنین با اعلام این‌که با توجه به خرد کارشناسی انجام‌شده، خودروی کراس‌اور کی۱۲۵ که در رده بی (کلاس B) طراحی و ساخته می‌شود، محصولی موفق از لحاظ ابعاد و زیبایی خواهد بود، بیان کرد: ان‌شاءا... ظرف حدود دو سال این خودرو روی خط تولید قرار خواهد گرفت.

مهدی یکه سادات - دانش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها