صنعت ۵۰ساله هسته‌ای، مراحل زیادی را طی کرده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این صنعت تحولات زیادی به خود دیده است.
کد خبر: ۱۲۹۹۷۵۰

نیروهای نخبه ما در این عرصه در پی تلاش زیاد بالاخره موفق شدند غنی‌ سازی اورانیوم را به ۲۰درصد برسانند.

در این مرحله بود که آمریکا خواستار مذاکره با ایران شد و جمهوری اسلامی هم در این زمینه اعلام کرد صرفا با آمریکا مذاکره نخواهد کرد، بلکه سیر گفت‌وگوها باید با حضور سایر کشورهای دیگر باشد بنابراین در آن مقطع شاهد بودیم غنی‌ سازی ۲۰درصد معادله را به نفع ایران تغییر داد و از همین رو اروپایی‌ها در مسیر مذاکره، خواستار توقف ایران در همین مرحله ۲۰درصد بوده و خود را قانع کرده بودند که ایران غنی‌سازی را تا این میزان انجام دهد.

اما فشارهای خارجی و همچنین تلاش‌های جریان‌های سیاسی که به‌دنبال استفاده از فضای رقابتی موجود بوده و به تعبیری می‌خواستند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند دو قطبی معیشت و صنعت هسته‌ای را ایجاد کرد.

در ادامه این مسیر، دولت که در سال۹۲ با شعار حل بحران هسته‌ای روی کار آمده و نوید لغو تحریم را داده بود برجام را امضا کرد.

این اتفاق باعث شد جمهوری اسلامی امتیازات زیادی بدهد، اما در نهایت دست‌هایش به‌واسطه بی‌تعهدی طرف‌های مقابل خالی ماند.

اما مجلس یازدهم با توجه به تفکرات انقلابی که داشت، تلاش کرد اقتدار را به کشور برگرداند و در مسیری حرکت کند که برجام نتیجه بدهد.

ما بعد از خروج آمریکا از برجام و صبر یکساله، سیاست گام‌به‌گام کاهش تعهدات برجامی را در پیش گرفتیم که البته این مراحل هیچ‌کدام نتوانست تاثیری در رفتار غربی‌ها بگذارد.

در شرایط فعلی آنچه مهم است اجرای مصوبه مجلس است که البته به موضوع غنی‌ سازی ۲۰درصد محدود نیست، بلکه مباحثی از جمله تولید سوخت و برگرداندن رآکتور اراک به شکل قبل خود و... باید در دستور کار قرار گیرد.

دیروز در حالی اتحادیه‌ اروپا نسبت به موضوع غنی‌سازی ۲۰درصدی ایران واکنش نشان داده و آن را انحراف قابل ملاحظه‌ای از توافق هسته‌ای می‌داند که خودش انحرافات زیادی از برجام داشته و اگر قرار است برجام اجرایی شود باید همه طرف‌ها آن را به صورت کامل اجرا کنند.

در ضمن باید توجه داشته باشیم احیای صنعت هسته‌ای کشور زمینه را برای مراوده اقتصادی ایران از موضع برابر با سایر کشورها فراهم می‌آورد.

ما باید به سمت اقتدار پیش برویم تا بتوانیم اقتصاد را نیز درست کنیم. برای این منظور باید بدانیم بدون دیپلماسی اقتصادی نمی‌توانیم موفق شویم، برای موفقیت کامل باید روی ابعاد اقتصادی کار کنیم.

فریدون عباسی - رئیس کمیسون انرژی مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها