هشدار:پیامهای گمراه کننده مربوط به مسکن را باز نکنید

یک کارشناس حوزه مسکن گفت : مطرح شدن سقوط قیمت مسکن بی معنی است. سیگنالهای غلطی که به بازار مسکن داده می شود صنعت ساختمان را زمین گیر می کند. به سیگنالهای گمراه کننده توجه نکنید.
کد خبر: ۱۲۹۴۶۳۹

به گزارش جام جم آنلاین، خشایار باقرپور  کارشناس ارشد حوزه مسکن در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد درباره قیمت مسکن و نوسانات بازار ارز گفت : مسکن نسبت به سایر بازارها استثناء است چون بازار مسکن بازار چالاکی نیست و تاثیرپذیری اش از ارزش پول ملی خیلی سریع و در لحظه نمود پیدا نمی کند.
 
وی در ادامه این برنامه رادیویی افزود : همواره گفته ام نرخی که در بازار مسکن می بینیم متاثر از قیمت ارز در چند ماه گذشته است و اکنون هم همین است و این پیش بینی را داشتیم که با این سیر صعودی که بازار ارز دارد احتمالا بازار مسکن دیگر متاثر نخواهد بود، چون توان خرید مشتری این امکان را ایحاد نمی کند که بیشتر از این قیمت مسکن بالا برود.
 
باقرپور با تاکید بر اینکه اگر روند افزایش قیمت ارز مثل گذشته بود شیب افزایش قیمت مسکن تناسبی با  آن نداشت، به تغییرات بازار بعد از انتخابات آمریکا اشاره کرد و گفت : به دنبال اتفاقاتی که یک هفته قبل از انتخابات آمریکا و بعد از آن افتاد و قیمت ارز شیب نزولی پیدا کرد، متاسفانه بسیاری از دست اندرکاران حوزه مسکن از جمله رئیس صنف مشاوران املاک و مسئولان وزارت راه و شهرسازی و برخی از نماینده های مجلس سیگنال های غلطی به بازار دادند و پیش بینی سقوط آزاد قیمت ها در بازار مسکن را مطرح کردند.
 
مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران در ادامه اظهارداشت : من همان زمان هشدار دادم که قیمت مسکن کاهش پیدا نمی کند چون این قیمت متعلق به زمانی است که قیمت دلار در محدوده کنونی بود و مسئله دیگر این است که در سوابق تاریخی کشور و حتی در زمان قطعنامه 598 که شاهد سقوط قیمت ارز بودیم ،بازار مسکن متاثر از افت شدید قیمت ارز نشد.
 
❖ بهتر است دولت هیچ اقدام و یا طرحی در بازار مسکن نداشته باشد
*توقف گردش نقدینگی در صنعت پیشران ساختمان ضربه به کلان اقتصاد کشور است 
 
در ادامه این گفت و گوی رادیویی آقای باقرپور به آمارهای جدید بانک مرکزی در حوزه مسکن اشاره کرد و یادآور شد : بانک مرکزی اعلام کرد در آبان 1.8 درصد نسبت به مهر افزایش قیمت داشتیم . لذا مطرح شدن سقوط قیمت مسکن معنی ندارد
 
وی به تبعات این اظهارنظرها در بازار مسکن اشاره کرد و گفت : این رفتارها و اظهارنظرها تبعات منفی دارد و همچنان که دیدیم باعث شد50 درصد حجم معاملات مسکن کاهش پیدا کند و این آفت بزرگی است چرا که فقط بار روانی در بازار ایجاد می کنیم . با این سیگنالهای غلط،  خریدار را از خرید منع می کنیم و می گوییم خرید نکنید چون ارزان می شود؛ وقتی که مسکن ارزانتر نمی شود گردش نقدینگی در بازار کند شده و صنعت ساختمان متحمل ضرر و خسارات جبران ناپذیری می شود. صنعتی که از تحریم کمترین تاثیر پذیری را داشته .
این کارشناس ارشد بازار مسکن خاطرنشان کرد : زمانی که گردش نقدینگی را در صنعت مادر یعنی صنعت ساختمان متوقف می کنیم در حقیقت به کلان اقتصاد ضربه زده ایم.
 
مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران در پاسخ به این سوال که انتظار از دولت در شرایط کنونی چه هست تاکید کرد : من از دولت و وزارت راه و مسکن و شهرسازی تقاضا می کنم که فعلا هیچ کاری نکنند. به بازار سیگنال ندهند. هیچ طرح شتاب زده ای را هم فعلا پیش نگیرند. اجازه بدهند که همه چیز به روال عادی خود برگردد. .
 
وی همچنین افزود : گزارش ها و آمارها نشان می دهد بخش مسکن از اولویت های های دولت خارج شده است چون نسبت به 7 سال گذشته 60 درصد تسهیلات اعطایی به بخش مسکن افت کرده است و بخش کوچکی از تسهیلات اعطایی به بخش تولید تزریق می شود.
 
آقای باقرپور به مشکل اساسی اقتصاد ایران یعنی ساز و کار پولی اشاره کرد و در پایان  تاکید کرد: فقط با تولید مسکن نمی توان مشکل جامعه را حل کرد، بلکه باید به موازات آن ساز و کار پولی را درست کرد  تا مردم بتوانند مسکن بخرند. در حقیقت مسکن برای فروش وجود دارد اما خریدار وجود ندارد و اجاره نشین ها هم تحت این شرایط اقتصادی کیفیت ملک استیجاری خود را کاهش داده اند.
 
*در فصل زمستان هم بازار مسکن در رکود تورمی خواهد بود 
 
اقای عقبایی نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک هم بازار کنونی مسکن را در وضع رکود تورمی دانست.  
وی با اشاره به آخرین آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران گفت که آمار ها نشان می دهد که شاهد افزایش قیمتها  در حوزه کالایی مسکن بوده ایم. 
 
عقبایی در ادامه پیش بینی کرد که در حوزه خرید و فروش با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور ، در سه ماه فصل زمستان دو هفته آخر اسفند ماه ، نزدیک به 20 روز بازارمسکن تحرک زیادی ندارد و در زمان باقیمانده هم همان رکود تورمی ادامه خواهد داشت.
 
نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد که این تورم جهشی و سونامی گونه و با رشد زیاد نیست و چه بسا ممکن است در بعضی نقاط کشور با توجه به افزایش قیمت اندکی که در آبان ماه داشتیم بازار قیمتی ثبات نسبی پیدا کند . 
 
لازم به ذکر است که پیشتر خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفته بود، همزمان با کاهش قیمت‌ها در بازارهای موازی شاهد سقوط چشمگیر قیمت مسکن هستیم.
 
 محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس البته از کاهش تدریجی حباب قیمت مسکن خبر داده بود وتاکید کرده بودکه  اگر دولت در ماه های آتی و سال پیش رو اقدام اساسی برای تولید مسکن نکند، به طورحتم باید منتظر افزایش دوباره قیمت ها  بود.

 محمودزاده  معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز با اشاره به ریزش قیمت ارزگفته بود بخش مسکن در صورت پایداری نرخ ارز به ثبات و قیمت منطقی خواهد رسید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها