محسن فخری‌ زاده، مرد درجه‌ یک صنعت‌ هسته‌ای کشور بود که در گسترش آموزش و پژوهش در ایران و تشکیل هسته‌های علمی نقش اساسی بر عهده داشت.
کد خبر: ۱۲۹۰۷۰۷

وی پشتیبان صنعت‌هسته‌ای در غنی‌سازی و تولید و ساخت رآکتور بود. بر همین اساس علت ترور ایشان را می‌توان به دلیل مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین اقدامات این شهید در ترسیم راه صنعت‌ هسته‌ای کشور عنوان کرد.

در همین زمینه می‌توانیم هدف ترورهای دشمن و حذف فیزیکی دانشمندان کشورمان را ایجاد رعب در جامعه‌ علمی کشورمان توصیف کنیم، دشمن می‌خواست به وسیله این ترورها سبب شود دانشمندان در موضوعات‌ هسته‌ای همکاری نکنند و متخصصان کشور وارد تحقیقات استراتژیک نشوند.

هدف رژیم‌صهیونیستی نیز از این نوع ترورها حذف دانشمندان هسته‌ای کشور از ساختار جمهوری‌ اسلامی است و چنین اتفاقاتی مقدمه‌ای برای فشار روانی بر مردم ازسوی دشمن است تا ایران به خواسته آنها تن دهد.

به هرحال با توجه به شرایط به‌ وجود آمده به نظر می‌رسد بهتر است دولت در سیاست فعلی خود تجدیدنظر کند و از میزان همکاری‌های خود با نهادهای بین‌المللی مرتبط با صنعت‌ هسته‌ای بکاهد.

دستگاه‌اجرایی کشور بر مبنای سیاست تنش‌زدایی، برخی دستاوردهای کشور را محدود می‌کند و شهادت فخری‌ زاده بر همگان ثابت کرد نمی‌توانیم بر مبنای این مدل و نظریه مبنی بر تنش‌زدایی به نتیجه دلخواه برسیم.

باید نظریه‌ مقاومت را پیش بگیریم و تعهدات‌مان را به‌اندازه لازم و نه بیش از اندازه اجرا کنیم. باید در ابتدا کشورمان از حقوق مربوط برخوردار باشد سپس به تعهدات خود عمل کند.

در همین زمینه باید با توجه به ترور صورت‌گرفته، اجرای پروتکل‌ الحاقی را متوقف و از برجام خارج شویم سپس امتیازات لازم را از طرف مقابل اخذ کنیم.

همچنین در شرایط کنونی نباید فعلا اجازه ورود بازرسان آژانس را به کشور بدهیم تا مجلس تصمیم اساسی را در این زمینه اتخاذ کند.

در کنار این کارها باید اقدامات بازدارنده انجام دهیم تا دشمن بداند در صورتی که دست از پا خطا کند و مهره‌های کلیدی ما را هدف قرار دهد، تاوان و خسارت سنگینی را باید بپردازد.

همچنین ضرورت دارد عاملان و آمران ترور شهید فخری‌زاده را به سزای عمل خود برسانیم تا دست برتر را داشته‌ باشیم و هیچ کشوری اجازه تعرض به ایرانیان را نداشته‌ باشد.

فریدون عباسی - رئیس کمیسیون انرژی مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها