یک هشدار بسیار جدی برای کسانی که حیواناتی خانگی نزد خود نگه می دارند: سنجاب ها مبتلا به طاعون خیارکی می شوند.
کد خبر: ۱۲۷۱۳۱۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل،  حیوانات در طبیعت زیباترند اما کسانی که به این اصل علاقه مند نیستند باید بدانند این حیوانات کوچک و دوست داشتنی ممکن است به بیماری های بسیار خطرناکی مبتلا شوند همانند سنجاب ها که اکنون شواهد و آزمایشات نشان داده که مبتلا به طاعون خیارکی می شوند.

نخستین مورد از ابتلای یک سنجاب به طاعون خیارکی در کلرادوی آمریکا ثبت شد. تست این سنجاب مثبت شده است. این اتفاق دنباله ای برای شیوع تدریجی بیماری طاعون در جهان است، حالا چه در انسان و چه در حیوان.

طاعون یک بیماری عفونی است که توسط باکتری یرسینیا ایجاد می شود و قابل سرایت به انسان و حیوان است.

این بیماری قابل پیشگیری است اما اگر فرد به آن دچار شود درمان بسیار سخت خواهد بود. مقامات بهداشتی اطمینان می دهند تا زمانی که اقدامات احتیاطی لازم صورت بگیرد خطر ابتلا به طاعون بسیار کم است.

هم اکنون در دنور و کلرادو یعنی جایی که نخستین سنجاب مبتلا به طاعون شناسایی شده موارد متعددی از ابتلای انسان ها به طاعون تایید شده است.

نکته بسیار بد این است که طاعون به راحتی از حیوان به انسان انتقال پیدا می کند. یک انسان تنها با گزش یک کک و یا تنفس بزاق آلوده معلق در هوای یک حیوان مبتلا به طاعون می شود.

طاعون بوبونیک یک بیماری باکتریایی است که توسط کک پخش می شود. در صورت عدم درمان سریع این بیماری در کمتر از 24 ساعت انسان می کشد.

در میان حیوانات خانگی گربه ها بسیار مستعد ابتلا به طاعون هستند و در صورت عدم درمان سریع و عدم تزریق به موقع آنتی بیوتیک به سرعت جان خود را از دست می دهند. گربه ها همان طوری به طاعون مبتلا می شوند که انسان ها، یعنی فقط با نیش یک کک.

سگها کمتر مستعد ابتلا به طاعون هستند اما مستعد ناقل بودن آن به شمار می روند.  

علائم طاعون شامل تب ، لرز ، سردرد ، حالت تهوع و درد شدید و تورم غدد لنفاوی است که در طی دو تا هفت روز پس از قرار گرفتن در معرض باکتری به وجود می آید.

با این حال  در صورت تشخیص زود هنگام ، طاعون با آنتی بیوتیک ها قابل درمان است.

برای دوری از طاعون این موارد توصیه می شود:

*تمام منابع غذایی ، سرپناه و دسترسی حیوانات وحشی در اطراف خانه را از بین ببرید.

 *حیوانات وحشی را تغذیه نکنید.

*از لمس حیوانات مرده خودداری کنید.

*به محض مشاهده بیماری طاعون در یک جاندار آن را به سرعت به دامپزشکی منتقل کنید.

*حیوانات خانگی را از پرسه زدن آزادانه در خارج از منزل منع کنید.

هفته گذشته سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام كرد كه با دقت پرونده طاعون بوبونیك یا همان خیاری را در چین را پس از ابلاغ مقامات پكن بررسی می کند.

یکی از مقامات سازمان بهداشت جهانی ادعا کرد که این وضعیت توسط چین به خوبی اداره می شود و به نظر نمی رسد که خطر بزرگی باشد.

دو خبر دیگر در اواخر ماه ژوئن در استان خوود در مغولستان همسایه با برادرانی که گوشت نارنگی خورده بودند تأیید شد.

طاعون خیارکی یکی از ویران کننده ترین بیماری های تاریخ است که در قرن چهاردهم حدود 100 میلیون نفر را کشته است.

مارگارت هریسسخنگوی سازمان بهداشت جهانی در یک جلسه توجیهی مجازی به خبرنگاران گفت: «طاعون خیارکی قرن ها با ما بوده و همیشه در کنار ما است. ما در حال بررسی شماره پرونده های چین هستیم. این به خوبی مدیریت می شود. ما اکنون این بیماری را در شرایط کرونایی پرریسک نمی دانیم.»

منبع: دیلی میل /  مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
۰
۰
ایا رابطه ای ین ظهور طاعون و کرونا وجود ندارد؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها